
 
 

 

 

 DEPARTMENT OF JOURNALISM, MEDIA AND 

COMMUNICATION, JMG 

 

 

 

 

 

Comparing Media Systems Applied in Post-Soviet Countries 
Political Parallelism and Role of the State in Armenia, Belarus and Russia 

 
 

 

Elen Kocharyan 

 

 

 

 

 

 

Essay/Thesis: 15 credits 

Program and/or course: 

Master’s program in Investigative Journalism (MIJ), Master´s 

thesis in Investigative Journalism, JU2603 

Level: Second Cycle 

Semester/year: St/2021 

Supervisor: 
Monica Löfgren Nilsson 

Examiner: xx 



 

Abstract 

Essay/Thesis: 15 credits 

Program and/or course: 

Master’s program in Investigative Journalism (MIJ), Master´s 

thesis in Investigative Journalism, JU2603 

Level: Second Cycle 

Semester/year: St/2021 

Supervisor: 
Monica Löfgren Nilsson 

Examiner: xx 

Keyword: 

politics, media, political parallelism, role of the state, media 

system, politicized media, Armenia, Belarus, Russia 
 

 

Purpose: The research aims to reveal the media models operating in the selected three 

post-Soviet countries: Armenia, Belarus, Russia. As the latters have a joint 

history the thesis seeks to find out the historica, economic and socio-political 

casual links that have contributed to the development of the current media 

systems. 

 

Theory: The thesis is based on the theoretical framework of Hallin and Manici described 

in “Comparing Media Systems.” More specifically, to identify the media 

model(s) and to discover the character of the media-state relationship two of the 

dimensions proposed by Hallin and Mancini will be further used with a greater 

emphasis, which are political parallelism and role of the state. Nevertheless, as 

the dimensions have been designed to be implemented in Western countries, the 

research also relies on the critiques on the book.  

 

Method: The analysis is based on both secondary research and qualitative study conducted 

within the scope of this particular research. The theory has been designed to be 

implemented on already existing information. To fill in the gaps in the research, 

interviews have been carried out with 5 investigative journalists from the 

selected countries altogether. 

 

Result: The analysis has revealed that three of the selected countries share one type of 

media system. Nevertheless, the media model differs from those proposed by 



3 

 

Hallin and Mancini due to historical, economic, socio-political characteristics of 

the countries. 



 

Foreword 

I would like to express my gratitude towards my supervisor Monica Löfgren Nilsson who has 

helped me throughout the whole writing process by putting me on the right track. I would also 

like to thank the other professors in particular Ulla Sätereie and Brigitte Alfter, Sandra Foresti, 

Helena Löfving and Mathias A. Färdigh for their support and the acquired knowledge. 

 

 



 

Table of content 

 

Introduction 7 

Background 9 

Literature Review 10 

3.1 Comparing Media Systems 170 

3.2 Manifestation of Political Parallelism and Role of the State 104 

3.3 Work conditions of journalists within the political context 147 

Method 200 

4.1 Comparative Analysis 200 

4.2 Limitations 233 

Result 244 

5.1Armenia 244 

5.1.1Historical Background 244 

5.1.2 Political Parallelism 27 

5.1.3 Role of the State in Armenia 27 

5.1.4 Findings from the Interviews 28 

5.2 Belarus 31 

5.2.1 Historical Background 31 

5.2.2 Political Parallelism in Belarus 32 

5.2.3  Role of the State in Belarus 322 

5.2.4 Findings from the Interviews 344 

5.3 Russia 38 

5.3.1 Historical Background 38 

5.3.2 Political Parallelism in Russia 40 

5.3.3 Role of the State in Russia 41 

5.3.3 Findings from the Interviews 444 

Discussion 48 

Conclusion 50 



6 

 

Reference list 523 

Appendix 61 

Appendix 1: Interview Questions 61 



7 

 

Introduction 

 

Armenia, Belarus and Russia united by the Soviet system up to these days have media 

systems which operate under the inherited authoritarian traditions. The three post-Soviet 

countries are good examples of how politicized the media system can be. Having a shared 

past, the current situation cannot be analyzed without taking into consideration the 

chronology of historical events and causal links that eventually created the current state of the 

media systems in these countries. The best way to point to the similarities and differences 

among the three post-Soviet countries’ media systems is to carry out a comparative study. 

While scholars often overlook comparative studies, the topic of media itself was majorly 

overlooked by the political scholars previously in the countries mentioned above. To 

understand the relation between the press and the abovementioned system it is important to 

take into consideration the societal beliefs and assumptions such as the nature of the person, 

society and the state, the attitude of the person towards the state, the perceived notion of 

knowledge and the truth. The theoretical framework which the comparative analysis will be 

based on is the book by Hallin and Mancini “Comparing Media Systems.” The book explores 

the philosophical rationales lying behind the different types of the press along with political 

rationales. The theoretical framework of the book is designed for implementation on already 

existing research. (Hallin & Mancini, 2004) Nevertheless, the selected countries for this 

particular research which are Armenia, Belarus and Russia considerably lack prior research on 

the matter, especially Armenia. In order to both fill in the gaps of academic research and add 

actual human experience to the facts, interviews with investigative journalists from the 

countries have been conducted. The latter shed light on the working conditions and 

environment for practice of journalism in the selected countries. 

The main research question that will be further discussed in the thesis is the following, 

“What are the main similarities and differences among Armenia, Belarus and Russia from the 

perspective of political parallelism and role of the state?”  

The following hypotheses will be tested throughout the thesis: H1. The similarities 

among the media systems of the three countries are conditioned by the shared past. H2. The 

three countries can be classified under a single media system model. H3. The model(s) that 

the three countries are closer to differ(s) from those proposed by Hallin and Mancini. H4. The 

media system that has the highest role of the state and political parallelism is Belarusian. H5. 



8 

 

From the three media system models proposed by Hallin and Mancini the three countries are 

the closest to the Mediterranean Polarized Pluralist model. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



9 

 

Background  

The Soviet Union and those countries that were under the control of the latter up until 

its fall, had a joint history, culture, political ideologies and societal norms. Undoubtedly, 

media systems operating under one common roof within shared socio-political ideologies 

were similar as well. The media was predominantly used as a tool for achieving the desired 

results by the Communist party. Nowadays, even without the existence of the Soviet Union 

many post-Soviet countries fail to ensure the independent practice of journalism and reduce 

the state intervention. Instead, those countries continue proceeding with the inherited media 

model from the Soviet era. Nowadays, many scholars and media representatives themselves 

point to the hierarchical relationship between the state and the press in Russia, obviously in 

favor of the state where the media is the dependent variable. (see: Vartanova, 2012) 

Nevertheless, the relations between the state, politics, society and the press in Russia can only 

be explained if analyzed also in the historical framework as the state went through drastic 

transitions over its history. Even though, after the fall of the authoritarian monarchy, the 

Communist system implemented actions towards creating an illusion of a Western 

democracy-like model by applying the concepts successfully performed in the West. Those 

concepts were poorly adopted by Russia. The reason is that while the concepts and not only, 

including technologies, science, lifestyle were borrowed from the Western democratic model 

the premises for their successful performance, such as creation of a contributing environment 

due to social mechanisms were not initiated. As for Armenia, after gaining independence the 

state did not give up the Soviet-like hierarchical bureaucratic ideologies. Although the state 

went through a Velvet Revolution in 2018 which ended with the resignation of the previous 

Prime Minister, the clear subordination exists between the state and the media without giving 

the latter the opportunity to operate independently.  

The fact that Belarus is considered as the most dangerous state for journalists 

(Reporters Without Border, 2021) speaks for itself. With frequent website blocking, the state 

control over not only the media outlets but also the internet, harsh censorship both internal 

and external, restricted access to information, makes the practice of journalism in Belarus 

significantly difficult. The described situation, along with prevention of coverage of certain 

events by the police, harassment, fines, threats, violence and arrests, not only the practice of 

journalism is endangered but also the lives of those practicing it as well.  



10 

 

Literature Review 

The manifestations of political parallelism and role of the state can indeed vary based on the 

country that the latter are being practiced in. From the organizational connections between the 

newsrooms and political personnel to physical attacks and threats the two phenomena are to 

some degree limiting the independent practice of journalism. The situation in authoritarian or 

hybrid-regime countries significantly differs from that of Western democracies. Several 

reasons for such differences are societal, cultural, economic, and political factors. Thus, even 

though the dimensions proposed by Hallin and Mancini can be applied both within and 

outside the West, while applied outside the Western countries should take into consideration 

the factors mentioned above as well. The latter ideas will be discussed more thoroughly in the 

following chapters. 

 

 

3.1 Comparing Media Systems 

The following text is mainly based on the theoretical framework of Hallin and Manini 

described in the “Comparing Media Systems” book. The significance of comparative studies 

is undeniable as it emphasizes the differences and similarities contributing to the formation of 

a concept. A great part of literature on media is ethnocentric, addressing the practice only in 

one country yet in a generalized manner. Comparative study points on the aspects that are not 

yet conceptualized and also questions the applicability of the already existing employed 

concepts. (Hallin & Mancini, 1984) It also scrutinizes the implicit existence of generalization. 

(Bendix, 1963, 535) As believed by Hallin and Mancini, properly applied comparative study 

will serve as a base for further systematic critique of the studies done with narrow concepts 

and generalization. Besides, comparative study examines the interrelationships evolved 

around a social phenomenon․ To study the causal link between phenomena it is important to 

compare environments where the phenomena are concurrently existing or absent. (Hinkle, 

1976)  

The aim of the study conducted by Hallin and Mancini is to explore by implementing 

comparative analysis with the aim of clarifying a number of concepts, developing the theory, 



11 

 

questioning a set of hypotheses and finding out the causal connections. (Hallin & Mancini, 

1984) 

The strength of “Comparing Media Systems” is that it does not specify general 

categories without taking into consideration such important factors as time and place. Instead, 

it is a historical and concrete analysis.  

The “Four Theories of the Press” by Siebert, Schramm and Peterson, is another 

famous academic work serving as a basis for a number of comparative studies of the media. 

(1956) Nevertheless, the book is often criticized. The book suggests that in order to 

differentiate the types of press systems it is crucial to take into consideration the social system 

as the press functions within the system. Hallin and Mancini do agree with the existing link 

between the political culture, conceptions shared by the society and different types of the 

press. Nevertheless, the two authors consider that the main failure of the “Four Theories of 

the Press” is specifically the focus on the philosophy that the press holds, in other words their 

ideologies. (Hallin & Mancini, 1984) By focusing on the philosophy, the book fails to analyze 

the relationship between the social and media systems empirically. The book lacks the actual 

analysis of how the media and social systems function by concentrating on the rationales and 

the theory.  Thus the “material existence of the media” is disregarded. (Nerone, 1995, p.23) 

As proposed by Sibert, Peterson and Schramm in the “Four Theories of the Press” the media 

models profoundly correlate with the economic and political conditions of the specific 

country. Hence, in order to analyze the media system, the nature of the addressed state, how 

the political parties operate within the state, the correlation of the political and economic 

interests, the civil society and its development, along with other nuances of the social 

structure should be well studied beforehand. (Sibert et al., 1984) The idea of the media being 

the “dependent variable” when juxtaposed with the “system of social control” the reflection of 

which is one of the core duties of the media is very similar to Marx theory of superstructure. 

In fact, many social structures are impacted by the actions of the media. (Lafferty, 1996) The 

“Four Theories of the Press”, by attributing the existence of diverse media systems to the 

philosophical rationale, overlooked the actual analysis of the relationship between the press 

and the social system in which the press operates. The aim of Hallin and Mancini was to 

replace the theories by modern which are better-grounded in the empirical sense (Hallin & 

Mancini, 2004)   



12 

 

Hallin and Mancini propose three models of media systems. The latter are the Liberal 

Model in other way called North Atlantic, prevailing across the US, Great Britain, Canada 

and Ireland, the Democratic Corporatist Model or in other way called North/Central European 

model, prevailing across Switzerland, Sweden, Norway, Netherlands, Germany, Finland, 

Denmark, Belgium and Austria, and the Polarized Pluralist Model or in other way called 

Mediterranean model, prevailing across Spain, Portugal, Italy, Greece and France. (Hallin & 

Mancini, 2004) 

The comparative study of the Western country’s media systems aimed to show that the 

generalized Western media system did not exist. In fact, media systems were developed 

within the specific country, under the aggregation of many economic, social and political 

factors. Moreover, the authors note that even those countries which are classified within one 

media system model are actually very different from one another, for example the US and 

Great Britain. Besides, the authors note that the models are not static as changes occur 

constantly. Media institutions also develop over time influenced by history, more specifically 

the earlier periods.  (Hallin & Mancini, 2004) 

The four dimensions in accordance with which Hallin and Mancini proposed to 

compare media systems are the structure of the media market, political parallelism, 

professionalization of journalism, and the state's role. The first shows the development of the 

media markets, including the circulation rates of newspapers, the relations of the readers and 

the newspaper, how the neighboring countries impact the local media, segmentations of the 

markets, how gender varies in the reach of the newspaper, clear distinctions between good 

journalistic and yellow press pieces. Political parallelism reflects the political orientation of 

the media in the specific country. In order to measure its extent besides political orientation 

factors such as relations between media and political figures, presence of media 

representatives in the political field, the orientation of the role the journalist has decided to 

employ should also be taken into consideration. Professionalization is often characterized by 

the degree to which the media of the particular country preserves the ethical standards and 

norms and whether the media serves its public instead of satisfying the needs and interests of 

individuals. The role of the state can be measured by assessing the presence of censorship, 

allocation of subsidies by the government, certain political figures owning their own media 

organizations, media laws and the government is the main source of information. Even though 

the dimensions were proposed to compare Western European and North American countries, 



13 

 

nowadays, the dimensions are successfully put into practice to compare other regions as well. 

(Hallin, Mancini, 2004) 

While the book written by Hallin and Mancini provides a theoretical framework for 

the analysis of media systems, the theory was designed in order to analyze Western media 

systems more specifically 18 Western Europeans and North American countries. As claimed 

by the authors, the reason for limiting the study to the West was not conditioned by the fact 

that the Western media systems are of a greater significance or are models which can be 

referred to in the context. In fact the reason behind the limitation was the lack of equal 

knowledge on the media systems outside the West and the fact that the authors possessed 

enough knowledge on the languages of specifically those 18 countries to conduct a reliable 

and credible study. Realizing the gap, Hallin and Mancini themselves made a decision to 

expand the study and apply the theory beyond Western countries. Even while analysing to 

some extent similar media systems, which are the Western media systems, Hallin and 

Mancini managed to distinguish 3 different media models. The countries were characterized 

into the three models even though they have comparably similar economic development, to 

some extent shared culture and history in a political framework. (Vartanova, 2012) The 

comparative study was designed to be implemented on already existing research, and while 

many countries beyond the West were lacking sufficient research on the matter, the most 

efficient method for the authors was involving scholars rather than deepening their own 

knowledge in various regions. (Hallin & Mancini, 2012)  

The core aim of the study was to establish a base which would serve as a framework 

for comparisons between media systems together with hypotheses on their linkage both 

historically and structurally up until the generation and further development of political 

systems. Nevertheless, the authors themselves do not claim to have performed all the listed 

objectives due to the extreme limitations of the existing data on the matter. Moreover, for the 

sake of not generalizing across those compared countries along with their history, culture and 

political culture, with which the authors were not deeply aware of, the study is conducted 

specially for European and American countries. The predominant reason for not conducting 

more inclusive study with more regions involved is not only the practical difficulties. As the 

aim of the study was to come up with a theoretical framework, if not, the minimum goal was 

to contribute to its further development. Did the study take place on a multinational level 

many theoretical differences might have stayed unresolved resulting in the least common 



14 

 

divisor. However, the authors claimed that the study could further be broadened and expanded 

outside the borders by other scholars  (Hallin & Mancini, 2004) which has been done by a 

number of scholars.  

A number of critiques were published regarding the applicability of the theoretical 

framework beyond the Western countries. One of the notes is that while analyzing the media 

system of a country that is beyond the West, the factor of freedom of press should be central. 

In regards to the Western European countries, the Freedom of Press is significantly higher 

than in the third world countries. Another factor that should also be examined for its presence 

is the ownership of media organizations by foreign countries. (Castro-Herrero et al., 2017) 

Moreover, in many religious countries the religion should also be taken into consideration 

within the dimensions. (Brüggemann et al., 2014) 

Besides the number of critiques on the applicability of the three media systems, Hallin 

and Mancini themselves addressed the drawbacks and limitations of their own study. In order 

to test the applicability, the authors united several scholars who would adopt their method and 

expand it beyond the West.  

 

3.2 Manifestation of Political Parallelism and Role of the State 

  

Journalism has always played an important role in politics. Often the political 

journalists worked towards changing public opinion regarding a specific political force. 

Moreover, the newspapers themselves were often initiated by the political parties (Petrova, 

2011). Starting from the late nineties the political journalists started acting as independent 

reporters of political affairs, not controlled by certain political interests (Bolin, 2014). The 

development of the commercial press in some way contributed to the independence of the 

press from political figures, as the latter was financed by the advertisers and not by political 

subsidies. Another reason was the increase in professionalism of the journalists (Petrova, 

2011). 

From the historical perspective a major variable pointing to the existence or absence 

of political parallelism has been the “organizational connections” established between the 

representatives of the media and political parties and not only, for example the church, trade 

unions, etc. Especially in the 20th century, many newspapers were financed by such 



15 

 

institutions and thus served towards the interests of the latter. (Milojević & Krstić, 2018) 

While such manifestation may be not as common as it was during the previous century, it still 

may  be significantly noticeable in such countries where it was strong at some point. Another 

crucial tendency yet not very common already at the moment of writing the “Comparing 

Media Systems” is the active functioning of media personnel in political life, specifically 

being a part of a political party. A perpetuation of political parallelism is also the tendency of 

the media personnel to work for such newspapers, which have coinciding political views. On 

the other hand, many newspapers hire journalists, indeed, to balance the representation of 

different political opinions. (Lee, 2007) Cases when the political viewpoints build the career 

paths for journalists are not uncommon. A very significant manifestation of political 

parallelism is the actual role orientations of the journalist and practices. As noted by Hallin 

and Mancini in several countries during several time periods journalists have taken the role of 

the “publicist” while covering political life. (Hallin & Mancini, 2004) The concept of being a 

publicist indicates the aim of the journalist to actually influence public opinion. The concept 

of being, on the contrary, a reporter, which has also been successfully practiced in various 

countries over various time periods differs significantly from the concept of being a 

“publicist.” Regardless of the journalist’s perception, the framework of being a reporter rather 

than a publicist involves investigation and examination of an event, person, phenomenon. As 

defined by Meyer and Lund, the reporter’s task is to discover and scrutinise the abuse of the 

power and lead to the punishment of those exercising it (2008). The reason behind the 

difference between the two concepts is the tendency to either analyze and comment, or collect 

and report the news.  

Important indicators of political parallelism are internal and external pluralism, 

meaning that the degree of political parallelism can be identified based on how the media 

systems deal with diverse political orientations. Those media systems having external 

pluralism are classified as systems with high political parallelism as such systems achieve 

pluralism with the help of the existence of various channels or media outlets. Hence pluralism 

exists only when the media system is taken as a whole in such cases. Internal pluralism, on 

the other hand, indicates that each channel or outlet achieved pluralism independently on its 

own (Heinrich & Pleines, 2018). 

To identify the extent of political parallelism while taking into consideration the 

public broadcasting system, Hallin and Mancini suggest four basic models.  The first model is 



16 

 

the governmental model. It describes a scenario when the broadcasting is directly controlled 

either by the government or the political majority within it. The second model, called the 

professional model, is the complete opposite of the first one. It suggests that broadcasting 

should be completely independent from the government and run solely by the professionals in 

broadcasting. The third model, called the parliamentary or in different words proportional 

representation model describes a media system where the control over broadcasting is 

distributed among the existing political parties according to the proportional representation. 

(Qualter, 1962) The fourth model, in fact, is in a way similar to the third, where the control is 

divided. However, in this model, which is called “civic” or in other words “corporatist” the 

control over broadcasting expands beyond political parties and spreads on societal groups that 

are relevant, for example religious organizations, trade unions, associations (ODIHR, 2014.) 

It is worth mentioning that political parallelism and journalistic professionalization 

often go hand in hand. The most significant indicators of professionalization are the 

objectivity of the journalistic piece and political neutrality. In such media systems where the 

journalist often takes the role of the publicist the professionalization is considerably weak. 

(Swartz, 1983) A media system, where the main aim of the journalist is to serve the public 

instead of certain interests of particular groups, where journalists work within journalistic 

standards rather than specific agendas which is an external force and take the role of the 

providers of information instead of publicly identifying with certain political point of view, 

the journalistic professionalization is high, while political parallelism, at one time, is low. As 

Bourdieu and Nice note, professionalization can exist in an environment where the journalist 

possesses certain autonomy from social fields as well as politics. (1984) Nevertheless, from 

the empirical perspective, these two concepts should not be classified as synonyms.  

The extent and manifestation of the role of the state also vary. Nevertheless, the biggest 

indicator is the degree of state intervention in broadcasting.  

Public service broadcasting was the main form of broadcasting in a number of 

countries as of 2004, and at least was present in each of the analyzed European and American 

countries, even though commercial broadcasting was in its way towards development (Hallin 

& Mancini, 2004). While in a few countries the state also owned the telecommunication 

infrastructure, public broadcasting has for many years been the most common and significant 

way of state ownership over the media. Moreover, the state often owns news organizations if 

not directly, then through enterprises owned by the state. Another indicator of the high role of 



17 

 

the state are political subsidies. (Ots & Picard, 2018). Often the state itself, or the above 

mentioned enterprises are the advertisers. Manifestation of state intervention can be identified 

if taken into consideration privacy, right-of-reply, libel laws, laws on hate speech, 

professional secrecy laws that are protecting the source confidentiality, conscience laws, laws 

limiting the access to information that the government possesses, laws on media ownership 

and competition, laws on political communication applied during electoral campaigns, laws 

on broadcast licensing and overall content, the approach towards political pluralism, and 

language included. While the ownership of the media, funding and regulations are, in fact, 

very important signifiers of state intervention, the latter can be expressed in other forms as 

well. For instance an example of state intervention is the state being the primary source of 

information for the media or even act as its main “definer” (Hall et al. 1978) This can be 

expressed in the formation of the agenda where the state plays a central role. In this case, the 

degree of the state being the main “definer'' is not necessarily connected to the degree of state 

intervention in the form of regulations, funding and ownership. Hallin and Mancini also 

emphasize that it is not denied that the state is to a lesser degree the “definer” exactly in a 

liberal media system compared with systems with a more emphasized role of the state.  

 

 

3.3 Work conditions of journalists within the political context 

 The following chapter is highly relevant when the manifestations of political 

parallelism and role of the state are discussed. Often the political interference in the 

journalistic field limits the capacities of the journalists to produce journalism in different 

forms. The limitations can be in the form of strong censorship both external and internal, 

harsh media laws preventing the freedom of press, arrests, physical and verbal assaults, even 

murder, etc (See: Kenny & Gross, 2008; Roudakova, 2008; Becker, 2004). The following 

chapter will provide information on what work conditions high political parallelism and role 

of the state can create for journalists 

The social-political environment has a significant influence on media content and the 

practice of journalism. The cultural assumptions created as a result of the environment 

influence the decisions made by newspapers and the routine of practicing journalism, from the 

gathering of the news to writing articles. (Avraham, 2002) In a number of cases, where 

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801


18 

 

violence was perpetrated against the media and specifically journalists, the state is the one 

facilitating the repression and violence against the ones practicing journalism. (Becker, 2004: 

110) Moreover, in a number of countries, individuals practicing journalism face economic, 

political and physical risks daily. Censorship is comprehended as a top-down form of 

repression which is directly opposing the concept of freedom of speech. (Schimpfössl, 2020) 

The absence of direct repression does not signify the absence of censorship. (Post, 1998: 2) 

The distinction between censorship and self-censorship is often blurred. While censorship 

points to the existence of an external body exercising power, self-censorship indicates the 

individual agency. (Kenny & Gross, 2008) In a number of countries, journalists define the 

motives under their practice as for the benefit of either the owner of the newspaper, editorial 

board, or advertisers. (Schimpfössl, 2020) While measuring the control of the state over the 

media system of the particular country, the distinction between the definitions of authoritarian 

and totalitarian media systems should be taken into consideration. With that said, variables 

such as the degree of autonomy, the level of positive and negative control, the ideological 

context, level of pluralism, and the structure of the control vary significantly depending on the 

system. Dividing the media systems into democratic or authoritarian systems prevents 

capturing the significant nuances. (Coller et al., 1996) Addressing a media system in the 

context of democratic state, the motivation is to provide public information for the latter to 

take part in the governance process. (Gunther & Mughan, 2000: 422) The degree of pluralism 

in such systems should be higher with the press addressing different ideologies. In such a 

system, the press operates within the absence of state control. (Becker, 2004)  

 Mexico, as one of the most dangerous countries for the practice of journalism, records 92 

deaths of journalists between 2000 and 2016, the disappearance of 23 journalists between 

2003 and 2016. (Hughes et al., 2017)The car of a Mexican 59-year-old journalist was 

firebombed in May of 2020. Marco Antonio, which is the name of the journalist, strongly 

believes that government officials were the perpetrators of the violence. (Woodman, 2020) 

According to the studies on Mexican media representatives, the number of journalists with 

post-traumatic stress disorder, depression, and anxiety was alarming. The study also revealed 

that a quarter of the journalists within the analyzed sample quitted the practice of journalism 

because of their past experience. (Feinstein, 2012) 

 As of Central Asia, self-censorship appears to be one of the biggest obstacles. Taboo 

topics include addressing the president negatively, inner circle, or the president’s family, the 

https://journals.sagepub.com/action/doSearch?target=default&ContribAuthorStored=Schimpf%C3%B6ssl%2C+Elisabeth
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801
https://journals.sagepub.com/action/doSearch?target=default&ContribAuthorStored=Schimpf%C3%B6ssl%2C+Elisabeth
https://journals-sagepub-com.ezproxy.ub.gu.se/action/doSearch?target=default&ContribAuthorStored=Woodman%2C+Stephen


19 

 

owners of the media and the editors, any political connections the latter have. The practice of 

independent journalism in the region has not recorded any positive result after the collapse of 

the USSR in 1991. (Kenny & Gross, 2008) In such countries where the power is heavily 

concentrated within the sole executive branch, with weak legal institutions that are unable to 

serve their role of the watchdog, the opinion of the ruler or those associated with him is of the 

most importance. (Shevtsova, 2001) As stated based on the Latin America example, at least 

minimal operation of institutions is vital for the protection of the press from the perpetuation 

of violence. (Fox & Waisbord, 2002: 107) De jure, censorship is absent in Eastern Europe. 

Nevertheless, de facto, a number of systems have held power over the press. (Miquel, 1972) 

Criticism of the ruling party should have been avoided. (Roudakova, 2017: 51) The countries 

adopted the professional and ethical norms of the existing systems of the US, the UK, the 

West, and Nordic countries. (Kunczik, 2001) The turbulent economic situation made many 

outlets not survive or be instrumentalized due to the political and economic situation. Thus, 

the pressure of the market has also been a variable in the process of shaping the media 

landscape. (Schimpfössl & Yablokov, 2020) With the withdrawal of international investors, 

the legal regulations became harsher. At the same time, the oligarchy and the government 

gained more control, dominating the press with oligarch-state ownership. (Roudakova, 2008) 

The concern that Russian opposition politicians express is their lack of access to such 

television networks that have a big reach. (Belin, 2002) As a country with a neo-authoritarian 

media system, Russia, under the rule of Putin, tolerates pluralism with limits, specifically on 

the topics related to the regime, elections, and national security. Violence towards the 

opposition journalists is perpetuated as a form of repression with the motive of increasing 

self-censorship among the journalists. (Becker, 2004) Nevertheless, a democratic media 

system does not ensure the unproblematic practice of journalism. Taking the West as an 

example, the amount of soft news has significantly increased, degrading objectivity. 

Moreover, journalism is over-reliant on official sources of information and comprises large 

amounts of cynicism. (Bennett, 2002)  

  

 

 

 

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0267323119897801


20 

 

Method 

4.1 Comparative Analysis 

 

A comparative analysis shall be carried out in order to identify similarities and 

differences between the degrees of political parallelism and role of the state in three different 

counties. The analysis shall be based on the book written by Hallin and Mancini called 

“Comparing Media Systems” according to the four dimensions proposed by the authors for 

further classification of the media systems under certain models. The four dimensions are the 

structure of the media markets, political parallelism, journalistic professionalism and role of 

the state. This particular analysis shall be carried out with a greater emphasis on the political 

parallelism and role of the state, with several references to the remaining two dimensions 

when necessary. The countries that shall be further analyzed are Russia, Belarus and Armenia. 

The selection of the countries is not accidental. The selected trio are post-Soviet countries 

having an “ambiguous” relationship between the state and the media.  

Even though the book was designed to compare media systems based on the existing 

literature, conditioned by the shortage of prior research in all the three selected countries, with 

varying extent based on the country itself, this particular research involved the data collection 

process as well. While information on the relationship between the state and the press, the 

form of governance, regulations, investigations on ownership and financing of the media by 

the government, the ideology of the press and partisanship of the media representatives in 

Russia is to some extent present due to the prior research, Armenia significantly lacks 

information. The further research by Hallin and Mancini on the application of the theoretical 

framework beyond the West resulted in several scholars conducting independent research on 

the media models of the country. Russia is among those countries. Elena Vartanova, who is a 

famous Russian journalist and Professor of the Faculty of Journalism carried out the research.  

The data collection method varied based on the country conditioned by the amount of 

existing data. As of Russia and Belarus, historical papers, articles, scholarly articles, and 

research works have been used which are predominantly in Russian language as well as 

reports by Reporters without borders and Freedom of Press indexes. The mentioned texts 

underwent a thorough search with the help of certain keywords which are “media, journalism, 

political, state, economic, cultural, societal, media system, intervention, censorship, media 



21 

 

law, etc” in Russian or in English language.  What regards to Armenia, due to the shortage of 

academic papers the data was mainly collected from reports done by the Reporters Without 

Borders, Freedom of Press ranking, Soviet encyclopaedia which encompasses the main 

portion of the information on the state of the media during the Soviet era as well as up to date 

articles. The same keywords were used to find appropriate and relatable data in Armenian or 

in English. 

The comparative points were the degree of political parallelism and role of the state 

measured by the following criteria. 

Political parallelism 

·        Political orientation 

·        Organizational connections 

·        Role of the journalists 

  

Role of the state 

·       Censorship 

·       Political subsidies 

·       Media ownership 

·       Media laws 

 

In order to ensure and secure sufficient information to base the comparative analysis 

on, interviews have been conducted with 5 investigative reporters from the selected countries: 

two from Russia, two from Belarus and one from Armenia. As noticed above only one 

Armenian investigative reporter was interviewed. It is conditioned by the fact that only one 

investigative newspaper exists in Armenia which operates online. Each interview is divided 

into three sections. The first section is about the professional background of the journalist, 

education and practice of journalism, the second section is about the degree of state 

intervention and political parallelism they themselves whiteness as representatives of the 

media field in a greater framework of how the media system operates in the state, presence 

and type of censorship in the media system overall. Last but not least the third section is about 

their own experience, the hardships the investigative journalists themselves witnessed, the 

manifestations of the two above mentioned dimensions that directly were connected to their 



22 

 

own professional practice of journalism, the possible trauma or consequences that were 

caused because of the manifestations of the mentioned dimensions. 

Asking questions about a trauma can cause a negative response from the side of the 

interviewee or trigger the memories of the unpleasant event. Several measures have been 

applied in order to minimise such risks. First of all, despite the issue of distance between the 

countries where the interviewees were at the time of conducting the interviews, with the help 

of video meetings measures to create a non-oppressive environment were implemented. The 

interviewees were warned that in the case of not wanting to answer a certain question they can 

refrain from answering. Nevertheless, any of the expected issues did not occur during the 

interviews most probably due to national characteristics. Often as a result of unfamiliarity 

with possible psychological consequences of an occurred trauma, representatives of the 

selected countries are more resistant to trauma and its results. Thus none of the interviewees 

journalists had an issue with sharing their in some cases unpleasant work experience. 

The question of anonymity was discussed with the interviewees and the latter gave 

their consent to have their names openly stated in the research work. Such response was 

explained by several of the interviewees to be conditioned by the highly activist nature of 

their work. It means that they use different platforms to communicate messages regarding 

their experiences openly in order to implement actions against perpetuation of violence 

towards journalists. All of the interviewees continue practicing journalists and besides solely 

sharing their experiences were motivated by the idea of spreading awareness about the 

situation in the three countries. In the case of them changing their minds they were assured 

the option of anonymity. 

Despite the shortage of the data the thesis succeeded in its aim, answered the research 

question and proved the validity of the majority of the hypotheses. The method of the data 

collection within the secondary research was successful as it provided necessary information 

on the comparative points which enabled to carry out a comparative study and come to a 

conclusion. The missing information was substituted with the help of the interviews.  

 

 



23 

 

4.2 Limitations and Further Research 

 

One big limitation in a comparative study is the shortage of the data. In this research, 

only Russia out of the three countries at least possessed minimal previously conducted 

research and data on the matter. Due to the little amount of time allocated for the research, 

and significant portion of it spent on filling in the gap in secondary research, the actual 

analysis may lack the ideal thoroughness. Nevertheless this research can serve as a basis for 

further more thorough comparative study of the three selected countries. Moreover, the study 

can be expanded and prevail along all post-Soviet countries and group them according to the 

three models of the media systems suggested by Hallin and Mancini and not only.  

Another limitation that itself was caused by the shortage of the data is the fact that a 

significant portion of the analysis was carried out based on not the scholarly articles or studies 

but on the interviews with journalists. The “deviation” in the analysis may be greater than if 

based on academic literature and secondary research as the human factor in this method of 

data collection is much higher. Moreover, as a representative of the media system which, in 

fact, has a chance of being state controlled or politically parallelized the interviewee could 

have expressed a biased opinion conditioned by the political orientation of the newsroom 

he/she works within or, indeed, by many other factors. In order to base the analysis on actual 

facts and minimize the risk of any biased viewpoint on the role of the state and political 

parallelism conditioned by high degree of state intervention and political parallelism 

themselves, the interviews were conducted especially with investigative reporters. The reason 

lies behind the actual  definition of investigative journalism.  An aspect uniting all the existing 

various definitions of investigative reporting is the aim of exposing an issue, explaining its 

roots, and proposing possible solutions by often scrutinizing those exercising  or abusing the 

power. (Weinberg,1996) In other words one of the main duties of an investigative reporter is 

fulfilling his/her role of a watchdog. Thus by interviewing investigative journalists the 

research gained not only the insight of those who have already digged deep into the analyzed 

issue but are critical of the government instead of serving the latter’s interests.  

Comparative study especially in communications can be, indeed, very sophisticated. 

The generated quantitative data is comparably easier to sort and compare. The same goes with 

topics such as circulation, subsidies, mapping ownership. In such a comparative study, with a 

high number of quantitative and qualitative variables, it is difficult to juxtapose. Moreover, it 



24 

 

takes time to find out the variable across all the selected countries, and often, the existing 

scholarly articles and studies contradict each other based on the author as what is being 

analyzed in the majority of the cases is not a constant variable. Given the shortage of existing 

data, this research does not fully fill the existing gap in comparative study of the media 

systems. In fact it directs towards it by creating a reliable basis.  

Another prospective further research by scholars is the analysis of the media systems 

of such countries whose language the scholar is fluent in. Similar approach was implemented 

by Hallin and Mancini where the scholars applied the theoretical framework of Hallin and 

Mancini on the media systems beyond the West based on the language they speak. The 

initiative can be spread throughout the world eventually having the insight of the media 

systems in each region.  

 

Result 

5.1Armenia 

5.1.1Historical Background 

From the historical perspective the media system in Armenia can be analyzed as a 

system operating within a country that had rarely been independent. The first Armenian 

newspaper was founded in Madras on October 16, 1794. At the moment, Armenia was under 

the rule of Iran. The administrative districts were named into Khanates up until the very 

beginning of the 19th century, when during the Russian-Iranian war a considerable portion of 

Armenia was taken over by the Russians.  

 The newspaper was named “Azdarar” which literally translates as “announcer.” The 

founder of "Azdarar" magazine was priest Harutyun Shmavonyan from Shiraz. It operated 

until March 1796. During that time he published 18 notebooks, each of about 50 pages, with a 

total volume of 965 pages. With Armenia being under the rule of Iran, the core motive of the 

creation of Azdarar was neither, in fact, establishing a hierarchy of subordination nor political 

in any context. It was, indeed, created to help the Armenian public preserve the  cultural 

identity and not lose the unity as a nation while not being independent and spread throughout 

the world (Encyclopedia, 2007). 

The newspaper was founded in India and operated only for a short period of time, 

more specifically around two years, conditioned by financial difficulties. Published in Old 



25 

 

Armenian (Grabar), partly in Indian-Armenian and New Julfa dialects. The announcer was a 

scientific, historical, literary, public newspaper, reflecting the life of the Indian-Armenians, 

referring to the problems of enlightenment of the Armenian people, national self-

consciousness, liberation. He also published poems, fables, conversations, stories, educational 

articles with moral content, and informed about the events taking place in the South Caucasus. 

The magazine urged the Armenians of the colony to return to their homeland. Some issues of 

"Azdarar '' were published in illustrated, red letters. Shmavonyan received correspondence 

from Madras, Calcutta, Basra, China, the Philippines, and published materials from Yerevan 

and Shushi. (Lalvani, 2017).  

Up until 1918 Armenia remained under the rule of Russia with no significant record 

about the existing media. Shortly after the Armenian Genocide, in 1918 the first Armenian 

Republic was founded which, in fact, did not last long. Nevertheless, due to the creation of the 

republic the first university officially situated in the territory of the Armenian Republic was 

founded (Yerevan State University). Moreover, Armenian was finally recognized as the 

official language (Baghiyan, 2020). 

In 1920 Armenia joined the Soviet Union. In Soviet Armenia, 4 newspapers were 

being published. Only one of the published newspapers was in Armenian. “Soviet Armenia” 

operated in Armenian, “The Communist” in Russian, “Sovet Ermənistanı” in Azerbaijani, and 

“Ria Taza” in Kurdish. The only newspaper operating in Armenian language was not very 

politicized. The saved copies of the newspaper are kept in the museum. The discussed themes 

are literature, music, theatre, film, and culture overall. The other mentioned newspapers above 

are of a political character. The Soviet-Armenian press played a significant role in the 

recovery of the national economy from 1921 to 25. Newspapers and magazines clarified the 

problems of the new economic policy, fought for its correct application, covered issues of 

cooperation, irrigation, trade union movement. What is more important, as stated in the 

Armenian Society Encyclopedia, Soviet-Armenian press “participated in the ideological 

struggle against anti-party groups.” (“Armenian Encyclopedia" Publishing House, 1987: 450) 

The latter means that Armenian press being highly politicized also played a major role in 

insuring the monogenic rule of the Soviet Union.  During those years, the press bodies of 

trade unions and cooperatives were established.  

One of the remarkable pages of the Soviet-Armenian press is the local press bodies 

established on the initiative of the Central Committee and provincial committees, whose 



26 

 

target audience were the poor living in villages. The aims of the latter were the awakening of 

self-consciousness, development of agriculture. Nevertheless, among nearly all the initiatives 

within the Soviet Union especially regarding the media the central aim was once again 

strengthening the foundations of Soviet power. 

The new stage of “development” of the Soviet-Armenian press was marked in the 

1930s. It was connected with the socialist struggle of the national economy, when the primary 

tasks of the press were socialist propagation and agitation of ways and methods of social 

industrialization, consolidation of labor efforts to fulfill the tasks planned for the first and 

second 5 years, and management of social competition. In accordance with these issues, the 

work of the regular press was restructured, new newspapers and magazines were created. 

Multi-circulation newspapers were created for the purpose of “communist upbringing.” 

Newspapers and magazines, criticizing the opposition manifestations, referred to the struggle 

against kulaks, contributed to the strengthening of the working class-collective farming 

alliance. During the Great Patriotic War (1941-45) the main topics of the periodical press of 

the republic were “patriotism, the heroic deeds of the Soviet soldiers.” During this period, the 

publication of several newspapers was temporarily stopped. In the post-war years, the Soviet-

Armenian press focused on the restoration of the national economy, the implementation of 

five-year plans, and the coverage of the Soviet government's “peace-loving policy” as stated 

in the Soviet Armenian Encyclopedia. (1987: 453) From 1960 to 70s the mass media, 

including newspapers and magazines, guided by the decisions of the congresses and plenums, 

was used as a tool for contributing to their implementation. The press consistently covered the 

socio-political, socio-economic life of the republic, the multifaceted activities of party, Soviet 

and economic organizations. The 1980s marked a new page in Soviet history at the same time 

in Armenian history and media development as well. The social movement called 

“Perestroika” (reconstruction) aimed to reform the Communist system.  In 1986 new issues 

were brought up to be covered by the press in connection with the course of accelerating the 

socio-economic development of the country, the introduction of advanced forms of economic 

management. In the conditions of democratization and expansion of publicity, the priority 

task of the media was to clarify the revolutionary transformations taking place in the life of 

the country. The media during this period was used to unite the labor forces for their 

successful implementation. The press of the Republic, armed with the decisions of the 

Congresses of the Communist Party of the Soviet Union, the plenum of the Central 



27 

 

Committee of the Communist Party of the Republic of Armenia in January (1987) not only 

informed the workers about the ideas of perestroika but through means of persuasion made 

them to better master them. The press played a central role in the perestroika battle against 

bureaucracy and conservatism, contributing to the implementation of the party's strategic 

course, actively defending the ideals and moral values of socialism. Thus, even though social 

changes were taking place the press still was used by the state as a weapon able to shape 

opinions. Newspapers and magazines focus on the issues of theoretical understanding of the 

processes taking place in the country, analysis of the peculiarities of the current stage of social 

development (Soviet Armenian Encyclopedia, 1987: 458). 

 

 

 

 

 

5.1.2 Political Parallelism in Armenia 

  

While in some cases the ownership of a certain media organization by political figures 

is a common knowledge, there are several news agencies not owned by a political figure but 

instead having close organisational connections with political organisations. The majority of 

the news agencies are highly politicized often basing their orientation on the ideology of a 

single political power. Several media agencies are owned or funded by Russian state bodies, 

private and public organizations, which illustrates the contribution of foreign countries as 

well. Moreover, Armenian TV broadcasting includes Russian main TV and radio channels. In 

its turn, Azatutyun media corporation which is one of the biggest in Armenia is fully US-

funded (Sargsyan, 2014). 

5.1.3 Role of the State in Armenia 

 

Shortly after leaving the Soviet Union Armenia gained independence and established 

the third Republic of Armenia. The emerging presidents were famous for authoritarian forms 

of governance, illegal ownership of offshore businesses, ownership of media organizations, 

nepotism, bribes and fake election results. The situation lasted up to the Velvet Revolution 



28 

 

that took place in 2018 and ended with the recognition of the previous leader. The process of 

the revolution itself was covered differently. The most active of all were newspapers 

operating on digital platforms. Such newspapers were doing live streams from throughout the 

significant portion of the day providing the public with the opportunity to watch the raw 

materials without any comments or explanations. The broadcasting was significantly silent, 

conditioned by the fact that it had a direct or indirect relationship with the government of that 

time. The breaking moment during the revolution for the forceful entrance of the current 

Prime Minister Nikol Pashinyan who at that time was leading the protests, to the Republic 

Radio demanding the administration to give himself a broadcasting time. The social networks 

more specifically Facebook became a platform uniting all the news organizations and the 

Prime Minister himself who nearly every evening was doing live streams and communicating 

with the public. The democratization was promising. Armenia significantly improved its place 

in the Press Freedom Ranking by going up to the 61st place as of 2020. Nevertheless, the 

media polarization was not reduced. The owners are either political or business elites who set 

up regulations and editorial policies of the broadcast media according to their interests. The 

press transparency is diminished by state interventions. During the Nagorno-Karabakh war 

declared on September 27, 2020, on 10 November the building of one of the most prominent 

Armenian digital newspapers was attacked. The fight against the journalists who express 

opposing opinions often takes place in the form of judicial proceedings. Legislations are often 

adopted without considering the opinion that civil society or journalists may hold. As of 2021 

Armenia recorded a downgrade in the ranking by two places. Reporters Without Borders, 

nevertheless, emphasize the development of investigative journalism that operates only 

online. (Reporters Without Borders, 2021) 

 

5.1.4 Findings from the Interviews 

Edik Baghdasaryan 

Baghdasaryan, who is the Editor in chief of the only investigative newspaper that 

operates online called “Hetq” does not only focus on the local enlightenment of investigations 

but also has a prominent experience in international cooperation. The biggest ones are the 

cooperation with Panama Papers and Troika Dialog. Several cross-border collaborations are 

currently in the process. The collaboration with Panama Papers required access to information 

on offshore business entities in Armenia, challenging the investigative newspaper to work 



29 

 

within limited Freedom of Information, concealed facts, and refusals to provide access by the 

officials. Several investigations have been temporarily ceased due to the control over the 

information by certain public figures. As stated by Edik Baghdasaryan the Velvet Revolution 

in 2018 worsened the conditions for investigative journalists despite the rapid increase in the 

Freedom of the Press. Baghdasaryan filed an FOI request and received the response only six 

months later due to the new government employees' unfamiliarity with the databases. 

Baghdasaryan believes that the poor level of investigative journalism is not only considered 

by high political parallelism and role of the state but also is the result of the economic 

conditions of the country and will improve only due to the demolition of the first two factors 

and the development of the economy. 

Baghdasaryan denies any possibility of internal censorship in “Hetq” as its editor in 

chief. He ensures the independent practice of journalism in his newsroom. Nevertheless, he 

accepts that the overwhelming majority of the Armenian newsrooms have strict internal 

censorship with frequent editorial meetings and strong supervision by the heads.  

  Baghdasaryan was subjected to a violent attack on November 17, 2008, proven to be 

connected with his professional activity. The mine businesses of the former Minister of 

Nature Protection and at that time current parliamentarian Vardan Ayvazyan were being 

investigated by Baghdasaryan. He was then attacked and beaten by the latter's bodyguard and 

two others, Ayvazyan’s bodyguard was later arrested. They hit Baghdasaryan's head with a 

large, heavy object, as a result of which he fainted. The attackers continued assaulting the 

journalist by taking off his clothes, leaving him lying on the ground half-naked.  

Although Baghdasaryan received numerous threats throughout his career, nowadays, 

due to the limited number of topics covered the number of the threads has decreased as well. 

Nevertheless, individuals often contact Baghdasaryan, demanding to stop the investigation on 

a certain topic. The messages sometimes involve threats to kill if the investigation is not 

stopped, as in the example when in 2006 Baghdasaryan received a death threat urging to stop 

investigating the ownership of offshore entities by Armenian parliamentarian Gagik 

Tsarukyan.  

The main area of focus at the beginning of 2021 is the Nagorno-Karabakh war 

between Armenia and Azerbaijan. Investigations are being carried out to find out the 

concealed information about the course of the war and its outcome. The limited access to 

information and deliberate concealment by the government officials has restricted the topics 



30 

 

related to the war that could have been investigated. The state intervention is overwhelming in 

topics related to Government and the Ruling political party, which may lead to a 

dissatisfaction among the public related to the governance drawbacks 

 

 



31 

 

5.2 Belarus 

5.2.1 Historical Background 

 

The history of Belarus goes hand in hand with Russian history as for the most 

significant part of its existence Belarus has been under the rule of Russia. From the 9th to 

11th centuries the territory of the country was part of Kievan Russia, in the 14th century it 

was part of the Grand Duchy of Lithuania. Later those lands became known as "Belaya Rus" 

(White Russia). In 1918, the Belarusian Soviet Socialist Republic was formed, which in 1922 

became part of the Union of Soviet Socialist Republics. The available records on the 

existence of Belarusian newspapers are from the creation of the Soviet Union. One of the 

most prominent newspapers of the time operates consistently up until today. "Soviet Belarus 

Today'' is a Belarusian socio-political newspaper. The newspaper has been published since 

August 1927. It was and continues being published 5 times a week. The founders are the 

Administration of the President of the Republic of Belarus and the Editorial Board. As of 

April 2019, the circulation is 190 thousand copies. “Soviet Belarus Today” is the largest print 

media in the country. At the same time, many media outlets have repeatedly reported on the 

existence of forceful subscription to some state- related publications, and first of all, to 

“Soviet Belarus today. ” Published from August 9, 1927 the newspaper until 1937 had the 

name "Worker". Since 1943 it has been published in Belarusian and Russian languages. In 

1964 the newspaper was awarded the Order of the Red Banner of Labor. It has been published 

in color since 2000. In 2013, it was merged with the publications “Narodnaya Gazeta” 

(National Newspaper”, “Respublika” (Republic), “Selskaya Gazeta” (Agricultural 

Newspaper) and “Znamya Yunosti” (Banner of Youth) into a single holding. In September 

2018, it changed its name to "Belarus Today." (Nasha Niva, 2019) 

 

 

 

 

 

 



32 

 

5.2.2 Political Parallelism in Belarus 

 

Sociologist Sergei Nikolyuk believes that “Over the past 15 years, a social contract 

has been maintained in Belarus: loyalty in exchange for income growth. Last year, in his New 

Year's address, the president actually announced the cancellation of this Brezhnev contract, 

returning it to the Stalinist era: loyalty in exchange for life - we have peace and we are alive, 

and if so, what difference does it make what our salary is. If you do not know the context, you 

might think that bombs are already falling on Minsk. " There is opposition, it obviously 

exists, but it does not have access neither to the TV nor to any broadcast media. Those who 

disagree can even publicly gather for a protest. Nevertheless, shortly after the Belarusian 

police will diminish all the footprints of the short-lasting protest by implementing various 

manifestations of physical violence. In their kitchens, people actively discuss politics and tell 

jokes about the head of state, but publicly expressing displeasure may well be worth a career. 

The intelligentsia speaks openly about the regime and also criticizes the authorities, but when 

answering the question “Is your position presented in the media?” he/she smiles shyly.  “You 

can lecture, talk about your ideas, write articles, but if a person begins to split society, he will 

be very strongly asked not to do this,” says the deputy Valeriy Borodenya. Economist 

Boltochko is more categorical: "There is no public policy here - you can simply fit into the 

power machine." (Tokarev, 2016) 

Philologist Larisa Kokhanovskaya describes modern Belarusian history as follows: “This is 

what the USSR could become. This is the post-Soviet Soviet Union. " Belarus remains Soviet 

not only because of its intact symbolic legacy, such as monuments to communist leaders and 

the preservation of stars, sickles and hammers throughout the country. Deeper layers: the 

functioning of the ideological vertical, a non-competitive party system, the absence of 

competitive elections, an economic model with the broadest influence of the state, selective 

narrow privatization, the dependence of career trajectories on the "correctness" of ideological 

views - all this makes the country an incarnation of the USSR 2.0 (Tokarev, 2016). 

 

5.2.3  Role of the State in Belarus 

 

The official ideological vertical permeates all levels of power. Coordination is carried 

out by the main ideological department of the presidential administration. The appointment of 



33 

 

chief editors of state media and deputy heads for ideology at state-owned enterprises, in 

higher and secondary specialized educational institutions is obligatory agreed with him. 

The main broadcasters in Belarus are owned by the state, including the official radio station 

which operates the whole day and five main TV channels. One of the five TV channels 

licenced to broadcast the programs shown by Russian prominent TV channel NTV and is used 

solely for that purpose.  The internet is provided by Beltelecom which is the Belarusian 

telecommunication company that is owned by the state. Hence the internet is also controlled 

by the state. The constitution of the newly established Belarus after the fall of the Soviet 

Union includes a significant portion guaranteeing the freedom of opinion and attitudes to the 

public along with freedom of depression. The constitution and the media laws are, indeed, 

contradicting. While the constitution ensures the freedom of press by prohibiting media 

censorship the laws actually promote it. New media outlets cannot be opened without the 

approval of the government, which of course is able to not give its permission. The 

government is able to take away the journalist’s licence, check their cameras, issue warnings 

for articles not supporting the government and arrest journalists. The coverage of foreign 

media is available on the radio only partly when it refers to the state. The content is 

controlled, and regulations are established by the Ministry of Information.  As of 2014, nearly 

one third of all the print media is published by organizations that are under the control of the 

state. Seven out of nine national news agencies are private. The Freedom House, which is a 

non-governmental organization, claims that there is a high possibility that the KGB uses 

Trojan virus for stealing the passwords of certain editors. (Makhovsky , 2018) 

TUT.BY is the largest Belarusian Internet news portal. The online edition TUT.BY was 

registered in January 2019, before that, since its foundation in 2000, the portal worked 

without the status of a media outlet. 

In December 2020, TUT.BY was deprived of its media status at the request of the 

Ministry of Information. Earlier warnings issued by the Ministry of Information became the 

basis. The department expressed complaints about the materials on the elections, the activities 

of the State Control Committee, Belarusian customs and the case opened against the daughter 

of one of the portal's editors. 

In Belarus, after the presidential elections on August 9, 2020, for more than six 

months, mass protests continued against the election results, the winner of which was 

declared Alexander Lukashenko, who has held this post since 1994. The opposition 

https://www.reuters.com/journalists/andrei-makhovsky


34 

 

considered the election results to be falsified. The protesters demanded the resignation of 

Lukashenka, the release of political prisoners and the holding of new elections. (Radio 

Liberty, 2020) Recently, the actions have practically stopped due to their brutal suppression 

by the Belarusian security forces; now they are of an episodic and local nature. 

 

On May 18, the TUT.BY portal was blocked for publishing information prohibited by 

law; FDI employees came to the company's office. Later, the department reported that a case 

was initiated against officials of TUT BAY MEDIA LLC for tax evasion on an especially 

large scale. Earlier, 15 employees detained in the TUT.BY case (including director general 

Lyudmila Chekina and editor-in-chief Marina Zolotova) were recognized as political 

prisoners by human rights defenders. (Euronews, 2021) 

As of 2021 Belarus is considered the most dangerous place in Europe for practice of 

journalism by the Reporters Without Borders and ranks 158th in the Press Freedom Ranking. 

What is promising, nevertheless, is the continuous attempts of the journalists to try to cover 

the ongoing affairs and protests even under the threats, violence and fines. (Reporters Without 

Border, 2021) 

 

5.2.4 Findings from the Interviews 

Alina Yanchur 

 

Alina Yanchur herself worked in TUT.BY by writing articles and photo reporting. She 

specialized in covering such topics as city life, social issues, facilities for disabled people, 

social adaptation conditions for orphans, the homeless people and education opportunities.

 Yanchur is extremely critical of Belarusian media laws stating that the latter exist 

solely for the purpose of suppressing the free press. Nevertheless, she believes exactly the 

aggregation of factors prevents the practice of independent, unbiased high-quality practice of 

journalism. As three major sources of influence preventing the practice of journalism to its 

fullest, she states the government, financing, and self-education of journalists. She 

emphasizes the fact that journalists are often unable to operate without sources of financing, 

hence accept subsidies from political or business elites which means the end of their 

independence and transparency. In such newsrooms the internal censorship is at its highest as 

the editorial board has to operate so that it pleases the needs of their financiers. Even if the 



35 

 

newsroom is completely unbiased, operates on its own and is independent from the 

government without internal censorship, the amount of external censorship is so high that 

articles that have been approved internally get deleted after being published on behalf of the 

Ministry of Information.  

TUT.BY as states Yanchur plays an irreplaceable role in Belarusian media. The 

independent media TUT.BY had the biggest audience as it reflected the anti-governmental 

ideology that the overwhelming majority of the public possesses. However, conditioned by 

exactly their anti-governmental approach, the portal was blocked in May 2021 by the state 

with many journalists and all the editors getting arrested. Needless to say, that makes it 

extremely hard for the Belarusian journalists to perform their role of the watchdog and carry 

out investigations. 

From her personal experience Yanchur recalls encountering threats from ex-editors of 

governmental media organizations for her practice of journalism, more specifically touching 

upon certain topics and figures. It caused a trauma and further thought on leaving her 

profession. Nevertheless, she tries to cope with taking into consideration the harsh work 

conditions for Belarus today and possible bright future which will be impossible to reach 

without the proper functioning of the media and motivated journalists who do not give up on 

their country. Obviously, the amount of freedom that the journalist has while making 

decisions on what aspects he/she wants to emphasize is conditioned by the fact whether the 

media functions independently from the state or not. In the great majority of the cases with 

state media the journalist has almost no freedom at all to make any decisions. Fortunately, the 

independent newspapers guarantee the freedom for journalists to touch upon the topics they 

consider significant as stated by Yanchur.“Sometimes, the external censorship goes beyond 

any boundaries if such exist,” says Yanchur. She recalled an instance of her writing a simple 

harmless blogpost about three love stories dedicated to the 14th of February. The article was 

deleted shortly after because one of the stories involved a celebrity who once criticized 

Lukashenko. Besides working at one of the most independent newsrooms of Belarus, Yanchur 

has experience of working in state media as well which gives her a basis to compare 

fundamentally different working conditions. She says a ban on interviewing certain persons 

existed in the state medi organisation. The list of such people was composed of those who 

expressed their critical opinions on authorities. The journalists of the newsroom were 



36 

 

prohibited to write articles about them and refer to them in the stories at all. Besides the ban 

on certain people, a ban to touch upon the decline in the amount of the salaries, the decrease 

of the GDP or decline of the gold reserves established. It was also banned to write about the 

anti-government protests and the opposition. Nevertheless, most importantly it was prohibited 

to write about the growth of COVID-19 cases and number of deaths. 

She also recalled an instance which happened with her colleague. The latter 

experienced a 50% cut of the salary as a result of publishing a not edited photo of the 

president Lukashenko which he did not like.  

Most important of all, she noted the example of the Belarusian journalist Roman 

Protasevich. He hosted a Telegram channel which focused on the lack of the legal foundation 

within the activities of the law enforcement officers. He was later declared a theorist and was 

arrested. As of 2021 his court case is current. He may face a death penalty. Protasevich’s 

Ryanair flight from Athens to Vilnius was forcefully landed to detain the journalist. 

Stas Ivashkevich 

Stas Ivashkevich is an investigative reporter at Belarusian Belsat TV channel. As he 

notes since the beginning of the protests, the pressure on the media has been twofold. On the 

one hand, the authorities tried to show that the journalists were not touched, therefore there 

were cases when journalists passed the security forces without hindrance. But at the same 

time, when the security forces thought that they were not being filmed, they tried to beat the 

journalists, intimidate or shoot them with a rubber bullet. Since they did it in secret, they 

showed much more cruelty. Now the situation has changed, the authorities have thrown off 

this mask and announced that Belarusian journalists work for the special services of different 

countries of the world in order to ignite a civil war in Belarus. Now journalists are openly 

persecuted. Police usually grab journalists from the crowd before attacking demonstrators.

 After the very first round of violence, there was a thaw for several weeks, when all 

journalists worked without hindrance, then a new wave of repression began, and gradually 

media workers began to remove the identification marks, because they realized that they were 

exposing themselves to many times greater risks than if they got the opportunity to the need to 

simply mingle with the crowd. Ivashkevich thinks that the authorities see that they are losing 

the information confrontation, at least on the Internet, devastatingly. There are state media 



37 

 

outlets that issue propaganda without hiding it. There are opposition media outlets that also 

use elements of propaganda, not hiding the fact that they are also participating in the 

information war. And between them there is a large field of independent objective journalism, 

which the authorities want to remove to bring the struggle to the level of propaganda against 

propaganda that is customary for them. 

On the one hand, it shows that the authorities are afraid of information from the 

media, which holds credit of trust among the general population. On the other hand, it plays 

into the hands, because it removes professionally submitted information that arouses more 

confidence in those who have not decided on their political views.  Ivashkevich notes that of 

course, he expected this amount of repression, especially since the Belsat TV channel was 

regularly persecuted even before the elections. Nevertheless, he was shocked by the cases of 

violence against women. He did not expect that. The fact that a security officer approaches a 

group of journalists and simply shoots a girl-reporter in the knee was devastating for the 

journalist. A female journalist is being regularly beaten in prison, and after that she ends up in 

the hospital with bruises of internal injuries of organs. In principle, we can say that the 

repressions against journalists are now unprecedented. 

Ivashkevich himself underwent the manifestations of violence and repression towards 

journalists. Investigative journalist and presenter of the Belsat TV channel Ivashkevich 

disappeared on 9 August. He covered events at one of the polling stations in Minsk. After the 

closure of the site, riot police drove up to the building. Stanislav, along with four other 

people, was randomly snatched from the crowd by riot police and taken away. They were 

taken to the Center for Isolation of Offenders for Administrative Detainees. There they saw a 

bleeding man lying on the ground. Near him were two medics. Once they took him out into 

the yard and beat him with sticks. The journalist and the group of people he was taken away 

with were given only a loaf of bread throughout two days.  

“There was another cell for six in front of them. There were over 40 people in it. And 

they were suffocating there,” remembers Ivashkevich.Needless to say, the journalist was not 

only physically abused but also mentally. He developed trauma; however, he finds speaking 

up and raising awareness more important than the trauma. 

 



38 

 

 

 

 

5.3 Russia  

5.3.1 Historical Background 

 

The contradicting features that Russia is composed of, having, in fact irregular culture, 

have significant influence on the Russian media system. (Kangaspuro, 1999) More 

specifically the media system is influenced by sociocultural developments, political and 

economic evolution. To understand the connection and causal links it is essential to 

understand the drastic transition that Russia made during only two centuries. The society used 

to be agrarian riled by imperial monarchy in the beginning of the nineteenth century. The 

ruler called “tsar” in Russian was authoritarian. Up until World War 1 a rapid increase of 

capitalism and growing number of different political parties was recorded. The state indeed 

lived a short period of democracy in 1917. The beginning of the twentieth century drastically 

changed the model of the country. With the murder of the last “tsar” and his family, the social 

revolution, the monopoly of the emerged Communist Party, the “mature socialist democracy” 

eventually lead to the regression of the state economy and completely transitioned the 

political communication into solely a propaganda. In the 1980s the social movement called 

“perestroika” (literal translation- reconstruction) widely associated with Mikhail Gorbachev 

was initiated by the Communist Party. It aimed to literally reconstruct the norms and 

regulations established within the USSR. It allowed much more independence from the 

governmental bodies. It eventually led to the collapse of the Soviet Union. The independent 

Russia which was born after the collapse of the Soviet Union, its political system and the 

market economy was highly inspired by the “Western” democratic model. (Vartanova, 2012) 

Not only Hallin and Mancini, but many other scholars do consider the civil society, the state 

and the media market as central figures creating a certain media model. (Nordenstreng & 

Paasilinna, 2002) With the evolution of technology, some scholars believe that, indeed, 

politics, economy and technology shape the media system. (McQuail, 2005) Culture, 

including the traditions, society and overall public opinion are also considered as an important 



39 

 

variable by some scholars. (See Curran & Seaton, 1997: 326) As mentioned, independent 

Russia was inspired by the Western democratic model. However, if apply political or 

economic rules which perform successfully in the Western countries, for example eastern 

European countries or Third World countries, as a result the rule may not perform as 

successfully as in the West. “Privatization is not a panacea” (North, 1994: 366) neither when 

referred to politics nor economy. The borrowed aspects from the Western democratic model 

were the end of censorship and entrance of such concepts as freedom of press, legislations 

ensuring the latter, media privatization, a significant increase of the objectivity in reporting 

and opportunity for the journalists and editorial boards themselves to control their 

professional activities. Even though it may sound as a quite liberal media model, the model 

failed to take into consideration the features of the post-Soviet society which was, indeed, 

very complex and differing from Western societies. The differences were conditioned by a 

number of informal rules and practices. (Vartanova, 2012) The development of Eastern 

European media models were also characterized as imitations (Splichal, 2001) that suggested 

completely misleading or superficial similarities. (Gross, 2003: 112) 

Important to note that the manifestations of state intervention in Russia also 

significantly differs from manifestations inherent to Europe. (Ivanitsky, 2009: 114) As stated 

by Vartanova, the analysis of the Russian media system should be mainly based on the 

relationship between such institutions as political parties, state agencies, market economy, 

journalism and the state as a cultural concept. (2012)  

The transformation of the Russian media system along with the radical transition of Russia, 

moreover in other post-Soviet states, is described as a “democratic civic masquerade” by 

Gross. (2004: 113) It is conditioned by the fact that while the institutions were undergoing 

modifications many cultural practices remained the same. The political elite that emerged 

only recently failed to distribute the wealth and power. Even though new regulations were 

adopted that should have ensured the freedom of the press along with public declarations, the 

old practices, specifically the relationship among the press representatives, media owners, the 

audience and finally the politicians themselves remained the same. (McCormack, 1999) 

 

 

 



40 

 

5.3.2 Political Parallelism in Russia 

 

 The roots of political parallelism in Russia reach the 18th century. The very first 

Russian newspaper calles “Vedomosti” was founded in 1703 by the political elites that used 

the periodical in order to realize social management through it. It was in fact founded by the 

Tsar Peter the Great following his trip to Europe after he realized that a periodical can be a 

powerful tool for communication. During the following centuries the Russian governance 

system was a top-down bureaucracy excluding a variety of political parties. The political 

alternatives, in fact, emerged only due to the Social Democratic movement initiated by the 

working class. (Zassoursky & Esin, 2003) Vladimir Lenin who was the leader of the 

Bolsheviks, openly considered initiation of a political newspaper as the cornerstone of the 

political party claiming the “All-Russian political newspaper” was the first step in the creation 

of the organization that he desired. (Lenin, 1987) Agitation, organization and propaganda 

were the main purposes of the existence of the political newspaper. A subordination was 

established a long time ago, placing the journalist below the political elite in the hierarchical 

relationship between the two. Even though the country went through several months of 

democracy from February to October of 1917, the period was not sufficient for building a 

reliable basis for the further independent function of the multipart press as the democracy was 

soon ended with the start of October revolution by the Cumminist party. The internal debates 

were permitted for the press, nevertheless it only created the illusion of press freedom, which 

in fact only displayed different opinions within one ideology and not several ideologies. The 

Communist monopoly was, indeed, accompanied by an economic growth, which completely 

vanished the idea of possible miltiparty press.  

In the beginning of 1990, along with the fall of the Soviet Union, the press and 

Russian media system overall gained more independence by undergoing a crucial social 

change. The ideological monopoly was ended by the emergence of different political parties 

thus finally promoting political pluralism. With the social changes the form of political 

parallelism has also changed but did not disappear. The Russian model of political parallelism 

is drastically different. The emerged political and business elites were the central figures in 

the field of media. The latter were using the media for competition motives for the purpose of 

either making their reputation better, winning in elections, or the two versions together. The 

relationship between the media and politics was political clientelism. The relationship was not 



41 

 

durable thus showing the commercial motives of the journalists rather than political or 

ideological. (Roudakova, 2008: 43, 44)  

Ironically, scholars note that the role that political parties were playing in pre-electoral 

periods was taken over by the TV. The frequency and amount of electorate mobilization was 

much higher by the two of the major Russian television channels ORT and NTV than by 

political bodies. Moreover, even the term “broadcast party” was brought up by a Russian 

journalist in order to describe the role of Russian media in the election process. The political 

propaganda by the broadcast media reached its peak during the elections in 1996, 200, 2004 

because of which the public became critical about what role actually the media plays 

informative or persuasive. The attempts of manipulating the public opinion during the 

elections was called “information wars.” (Vartanova, 2012) What happened as a result of the 

propaganda was the increasing fame of the less accountable parties and candidates to 

manipulating the public opinion which caused Russia parties and candidates that were in fact 

accountable. (Oates, 2006: 66) The national broadcaster which was called “Ostankino” 

stopped being public and was transferred into a private organization and later converted into 

ORT. The motive of ORT was to promote the political elite and make the most of the 

advertising profit. Out of the described models of political parallelism by Hallin and Mancini 

the direct governmental control and by political majority are the most suitable 

characterizations for the Russian media model. (Vartanova & Zassoursky, 2003: 98) 

While the role of the political parties in the formation of the Russian media was 

crucial, the opposite effect the relationship did not record. Moreover, even though the media 

itself played the most significant role in the success of the political parties it did not have a 

role in their formation. And although both political and media systems underwent a major 

change still the newly emerging political parties failed to survive as the power already 

belonged to the established state. 

 

5.3.3 Role of the State in Russia 

 

The concept of state intervention is also different within the framework of the Russian 

media system. In order to understand the relationship between the state and the media it is 

important to also analyze the relationship between the state and the public established in 



42 

 

Russia. The Russian public, a significant part of Russian history, showed subordination to the 

state. Such a mentality is already deeply rooted in the state-public relationship 

character.  Many freedoms were considered a privilege that could be hardly earned but easily 

taken. One of such privileges was the ability of a person to address the public. (Trachtenberg, 

2014) The Russian public itself did not consider themselves autonomous from the state as the 

rulers were positioned as the sacral insurance of the existence of the country and the public 

believed it.  The concepts adopted by the Western systems completely discfunction in the 

Russian model as the public ignores the established rules for the media and so does the state. 

Even though the main motives in the social changes that the media system underwent after the 

collapse of the Soviet Union was to give independence to the media, the state failed to 

withdraw itself from the media. Shortly after the collapse of the USSR many private 

newsrooms were created across all the means of media from the press to audiovisual 

production. With the rule of the first president of the Russian Republic Boris Yeltsin the 

power was distributed among oligarchs, industrial groups, state administrations. Because of 

the scattered sources of control the actual control over the media failed to succeed. This does 

not mean the media was not used for the sake of personal interests of political and business 

elites. The relationship could be described as a barter. For the facilities of the press to shape a 

favorable image of the political elites controlled, in fact, by the newly emerging business 

elites was highly appreciated by the press and awarded not only economically but also by 

increasing their reputation. Unfortunately both political and business elite in Russia saw the 

media as a weapon that could not only build a favorable reputation, bring votes during the 

elections but also help earn a significant capital. The state, in fact, benefited from the “barter” 

between itself and the business elites by borrowing the media time for better results in 

elections, for the return creating better conditions for the business elites. Such an example is 

NTV, one of the major broadcasters in Russia. It used to debut the independence 

broadcasting, nevertheless joined the prospective president of the time Boris Yeltsin 

supporting him during his electoral campaign in 1994-1996. The TV channel benefited 

significantly as instead of the previous limited broadcasting time which was only after 6 pm 

the TV channel was finally allowed to broadcast the whole day. Moreover, a subsidy of one 

million dollars was granted to the NTV by Gazprom which was a state company (Novaya 

Gozeta, 2008). 



43 

 

The start of Putin’s presidency also brought a considerable change in the Russian 

political and of coursе the media system as well. The aim of Putin was to minimise the 

conflict taking place internally, hence working towards the autonomy of the ethnic groups, 

terrorsim. In addition to that Putin also aimed to sharpen the hierarchy by increasing the 

subordination of other governmental bodies and agencies to him including the Parliament. 

The established political parties were only existing for the illusion of political plurality. What 

refers to the changes in the media system, the presidency of Putin resulted in the majority, 

more specifically 70% of digital newsrooms and media organizations being taken over by the 

state agencies along with the 80% of the press operating regionally, and 20% of the press 

operating nationally. (Khvostunova, 2013) Besides the obvious political agitation and 

manipulation into a vertical system of control the media was used for the creation of common 

values among the Russian public with the motive of unity.  

The state realized that the TV could not be fully filled with political propaganda and 

there was a need for making it less politically oriented. This is when advertisement and 

entertainment content entered Russian broadcasting. The depoliticization of the Russian 

media was beneficial to only for the good reputation of the state and political majority but 

also for the business elite as the latter quickly used the favorable conditions for gaining a 

capital by determining the media content on commercion.   

The state was not unified just because state bodies individually used the media as a 

means of satisfying their own needs. Thus the goal of the individuals that the state was 

actually composed of was not long term, rather was embodied in their personal need which 

could be satisfied and solved due to their political position. (Koltsova, 2006: 227)  

The Russian press was not independent in its actions and decisions as well. The private ews 

organizations were managers as well who should ensure the approval of the state of the 

content.  

The most frequent manifestations of state intervention to the Russian media system 

are: The failure of the state to equally sanction those institutions which violate rules. SUch 

example happened to the famous Russian broadcaster NTV in the early 2000s which showed 

that out of many functioning institutions that fail to preserve the established rules only the 

media is being sanctioned for not showing the desired degree of loyalty to the state. Another 

major signifier of the high role of the state is the limited or even denied access to information 

in general. In the Russian media model, besides the ban on accessing government 



44 

 

information, very often the media was banned from participation in the state- organized press 

conferences. Many times the Russian media organizations faced lawsuits planned by the state 

which were in many of the cases result of slander and rumours. Another major form of 

pressure against the media by the state is the ownership of the media organizations by the 

state bodies and local authorities, which are further financed to become the actual offices of 

the authorities. In many cases the state intervention takes place not in a form of pressure but 

instead of some kind of a privilege. The privilege can take the form of a financial and 

reputational award. At the same time the privileged media organization can gain access to the 

private or hidden sources of information, of course, for the benefit of the state as well. 

The pressure against the Russian press has significantly risen starting from the start of 

the protests in 2012 and 2012 the aim of which were overthrowing the ruling powers. As of 

2020 the media laws are extremely strict which allow blocking of the web-sites. Frequently, 

the Internet is shut down in order to calm the rising protests and prevent the demonstrators 

from means of communication. The emergence of Aleksei Navalny only escalated the role of 

the state in the Russian media system. The independent press is eager to cover the affairs 

related to the protests organized by Navalny or his frequent arrests which are conditioned by 

his disobedience. Such journalists often face violent responses from the state in various forms. 

Meantime, the broadcast media continues presenting the solely positive image of the 

government by proving the interference of the state in the activities of the latter. The media 

laws and regulations are selective aiming to prevent the anti-government ideas of the 

journalists and bloggers. Newsrooms supporting democratic ideas that oppose those of the 

government are labeled as “foreign agents'' to decrease their credibility. Besides frequent 

arrests, journalists not satisfying the needs of the state are often obliged to pay high fines. 

There are specific spots in Russia that are nowadays called “black holes.” Such regions are 

Chechnya and Crimea that publish very limited news. Crimes against those practising 

journalism such as murder, phisical assault and more remain unpunished. (Reporters Without 

Borders, 2021) 

 

5.3.3 Findings from the Interviews 

Ivan Golunov 

One of the interviewed investigative journalists is Ivan Golunov. The Russian 

journalist gained his fame for not only his eye-opening investigations but also his social 



45 

 

activism as well. As a major obstacle preventing the successful completion of his 

investigations Golunov notes exactly the media laws and regulations that exist in Russia. 

Many crucial investigations regarding the illegal ownership of businesses by public figures 

have been frozen and were not published. The reason is the modifications in Russian media 

law standardizing the concealment of information. One of such laws is the secrecy of the 

information on the law enforcement even though the latter are exclusive of the right to own 

businesses. 

"Meduza," where Golunov works as a freelance journalist, received a prescription from the 

Federal Service for Supervision of Communications, Information Technology and Mass 

Media for publishing uncoordinated information. Meduza published an article on Channel 

One Russia (ORT) covering the upcoming action with flashlights, a flash mob in support of 

Aleksei Navalny. The Channel One coverage involved the exact time and place of the flash 

mob and the screenshot from the announcement made by Leonid Volkov, a Russian politician 

who was encouraging the public to participate in the flash mob. Meanwhile the coverage of 

Meduza did not involve any specific information on the planned event. Nevertheless, the 

prescription was based on the warning of Russia's attorney general that the participation in the 

action with flashlights was illegal. This form of political intervention is not only manifested 

through the regulations limiting the activities of the journalists but also the privilege given to 

the news organization that has a history of close relationship with the state as opposed to an 

investigative newsroom which tries to fulfill its role of the watchdog.  

Golunov also denies the existence of internal censorship within the newsroom that he 

as of 2021 works in as the newsroom operates totally independently. The external censorship 

is however high and frequent attempts to prevent certain investigations do happen.  

Golunov was arrested on June 6, 2019 in the center of Moscow, at around 2:30 pm on 

suspicion of attempted drug trafficking, and his apartment on Veshnyakovsky Street was 

searched. According to human rights activists, the journalistic community and many public 

figures, the arrest process and subsequent operative actions against Golunov were carried out 

in gross violation of the law, and the "Golunov case" is completely fabricated, which aims to 

hinder the journalist's further professional activities. On the day of his arrest, Golunov 

managed to pass on the funeral business investigation report to his Meduza colleagues. In 

early 2018, Golunov started an investigation on the funeral business in Russia. On August 14, 

2018, Medusa published "A coffin, a cemetery and hundreds of billions of rubles: An 



46 

 

organization scheming to take over Russia's funeral industry has ties to officialdom and neo-

Nazis." In February 2019, Golunov restarted the second part of the investigation into the 

situation in Moscow. after his release on July 1, 2019. The investigation, which Ivan Golunov 

considered the reason for his criminal prosecution, interested about 15 publishing houses. His 

detention was decided to be extended to 72 hours.  

Golunov was nevertheless taken to the 71st hospital. According to ambulance doctors, 

Golunov was found to have injuries on the scalp and neck, multiple scratches on the front and 

back of the chest, damage to the ribs 10-11. He was also assumed to have a closed 

craniocerebral injury and concussion. 

On the evening of June 8, Golunov was put under house arrest until August 7. The journalist 

was released after additional investigative actions. 

A court-case was filed against those accused of fabricating Golunov’s arrest.  

Besides the arrest, Golunov frequently receives threats connected to his professional 

activities. Before the arrest, he used to take the threats as a joke. He explains it with the 

difference in how a Russian and European journalist would perceive an assault. Journalists in 

Russia are observed as a danger to society's well being, state welfare, entrepreneurship and 

are used to frequent assaults. The arrest made Golunov realize the possible hazards of the 

profession. Nevertheless, after deep reflections, he still decided to continue the journalistic 

career path, as he always has the urge to share the information he possessed for the public 

good.  

 

Roman Anin 

Roman Anin is a Russian investigative journalist who has revealed cases of corruption 

by Russian authorities across the country and beyond.  Russian police officials ransacked the 

home of prominent investigative journalist Roman Anin and brought him in for questioning, 

which is believed to be related to his coverage of one of Russia's most influential people. 

He himself supposes that the search could be related to the case initiated in 2016, 

when Anin published the article “The Secret of“ Princess Olga ”in Novaya Gazeta. He asked 

a question about how the head of Rosneft (Petroleum refineries company) Igor Sechin was 

connected with one of the most luxurious yachts in the world? The yacht was worth 100 

million dollars, which was used by Sechin's wife Olga. 



47 

 

The case is ongoing and Anin is a witness. Nevertheless, from the types of the 

questions asked he assumes that his situation may worsen. He believes everything leads to 

him being eventually accused of revealing facts about the private life of Sechina. According 

to the law he may receive a statement of up to four years.  

About the risks of his profession Anin notes that he would probably think a thousand 

times before doing an investigation about the authorities of the Chechen Republic for 

example. In fact, “Novaya Gozeta” is not often openly threatened. But in those cases when 

this happens, the staff does not rely heavily on law enforcement. 

As he notes they have a sad experience of total reluctance and fear of law enforcement 

to investigate the murders of their colleagues. As he says they can rely on the police when 

both sides understand that the threats come from some small and not influential hooligans. 

Then the police are not afraid to work. And when the slightest hint of politics appears, fear 

paralyzes them. Four of the employees of “Novaya Gazeta” died because of telling people the 

truth that the authorities were hiding. 

Anin often experienced the consequences of not pleasing the authorities. As he says 

the authorities, if they want, will slap the fines on any independent media the next day if the 

latter does not work towards satisfying their needs.  

Nevertheless, Anin is happy that “Novaya Gazeta” operates independently without no 

one sponsoring it but the readers themselves. The reader can become a member and 

financially support the newspaper. At its least, such independence ensures the lack of internal 

censorship. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



48 

 

 

 

 

 

Discussion 

 

The conducted interviews together with the analysis of the existing data revealed that 

the media systems of the three selected countries have many features in common and be 

classified as one media model. However, the three countries fall under the same media system 

model that differs from those proposed by Hallin and Mancini. 

Nevertheless, if compared according to the initially proposed types of media systems, 

the three countries fall under the Polarized Pluralist model considering the high level of 

political parallelism, heavy political orientation of the newsrooms, and significant state 

intervention. Factors such as low journalistic professionalisation and low rates of newspaper 

circulation have been also taken into consideration while classifying the media systems. 

Authoritarian traditions of the Soviet Union are central in the development of exactly 

this media system model in all of the three countries. Not only were the ideologies similar 

among the three post-Soviet countries during the Soviet era, but also the economic situation 

and lifestyles. Such factors, the intentions of the Soviet government contributed to the 

creation of a shared media system. Even though the USSR fell in 1991 the model of media 

and politics relations was inherited by the newly established independent states as well.  

One of the shared characteristics of the three countries’ media systems or similarities 

is the dangerous conditions of the journalists under which they operate. All the interviewed 

journalists have experienced some form of threats or even physical assault. Several of the 

interviewees recall such cases that happened to their colleagues or even death of the latter. 

Another similarity is the heavy censorship of the government. In the significant portion of 

news agencies in all of the three countries not only the source of the censorship is external in 

the great majority of the cases the government. In such agencies the censorship is also 

internal. With that said the content is being highly monitored by the editorial board. 

Nevertheless, in all of the three countries there are independent news agencies which do not 

rely on the strict regulations of the editorial boards. Nevertheless, those are still being 



49 

 

oppressed by the strict censorship of the government manifested in different ways. Another 

similarity present in all the discussed countries is the high level of ownership of media 

organisations by political figures or business elites. The latter use the owned media 

organisations so that the agencies serve their personal or political needs. In all the three 

countries, in the majority of the cases exactly the broadcast media belongs to political figures. 

There are also several cases where along with the digitalization of the news, those broadcast 

media outlets expanded on digital platforms. 

Besides the vivid similarities, the media models of the three analyzed countries also 

have differences. One of them is the ownership of local media organizations by foreign 

powers. Such cases are present in Belarus and Armenia. Unlike the two countries, Russian 

media is locally centralized and not controlled from overseas. Remarkably, in the significant 

portion of the cases those Armenian and Belarusian news agencies which operate under the 

control of foreign powers are often owned by Russia. This phenomenon has its roots back 

from Soviet times, when Soviet Russia was highly enclosed and not available for foreign 

involvement. Meanwhile, those nations operating under the rule of Soviet Russia such as 

Armenia and Belarus were highly influenced by Soviet Russia.  

Another difference in the media systems of the three countries is the degree in which 

the media system is commercialized. With rapid changes happening in the field of media, it 

has and continues to become more and more commercialized around the world (Udris et al., 

2015). Even though Armenian and Russian media systems are heavily controlled by the state, 

they are independent enough to not be solely dependent on the politics but also rely on the 

market and proceed by working with their new commercialized media logic. In the majority 

of the cases in Armenia and Russia such media approach is conditioned by financial motives, 

meaning the profit orientation. By becoming more commercialized, the media creates a more 

competitive platform for politicians, as the latter seek for the most favorable conditions for 

earning public attention. Thus in such a case the media system is still being highly politically 

oriented, nevertheless, in a way changes the established hierarchical relations making the 

politics dependent on the media and creating more favorable and beneficial conditions for the 

media so that the latter benefits from media-politics relations as well. In the Belarusian media 

system such a phenomenon exists, nevertheless, in a completely different form. In Belarus, 

the media is still the dependent variable despite the spreading phenomenon of 

commercialisation of media. In Russia and Armenia the editorial boards have the opportunity 



50 

 

to choose their orientations based on how much they may benefit from which orientation, 

surely excluding those news organisations which were apriori owned by government officials. 

Meanwhile the Belarusian newspapers forcefully accept subsidies in order to survive and not 

be shot down. 

More journalists are killed in Russia, but there is less general repression against them. 

The reason behind is political. It happens possibly due to the fact that the ratings of the 

Russian authorities are higher and more stable than those of the Belarusian authorities. 

Because, despite the general situation with corruption and poverty in Russia, the authorities 

have an ideology that they sell to the population in exchange for their deprivation. This is a 

great power ideology that appeals to many Russians. Lukashenko has no clear idea that would 

justify those disadvantages of his rule, which the Belarusians are unhappy with. The common 

conditions are hopelessness, lack of rights and worsening of the economic situation. 

Therefore, the Lukashenka regime is forced to resort to more explicit repression than Putin's. 

As a result of the analysis of the existing literature and conducted interviews with the 

investigative reporters, Russian media system was classified as Statist Commercialized Model 

with the main difference from Hallin and Manini’s proposed models of having consciously or 

subconsciously legitimized hierarchical authoritarian politics-media relationship operating 

within the framework of commercialized media logic. (Vartanova, 2012) Armenian and 

Belarussian media models, with slight differences, also fall under the same category as a 

result of the rooted traditional politics-media relationship which has been inherited from the 

times of the Soviet era. 

 

Conclusion 

 

The phenomenon of the shared cultural features between the post-Soviet countries 

plays a significant role in identifying and especially comparing the media systems of such 

countries. The shared history, economic patterns have deep roots going back to the history of 

Eurasian Empires. Even though the research still lacks in-depth studies of how the 

geopolitical features can affect the formation of a certain media system, the latter surely does 

as proved by this particular research. The research proved that the media systems of post-

Soviet countries have many features in common with Russia which is correlated to the shared 



51 

 

history under the roof of the USSR. Even though the phenomena of political interference in 

the media field, links between the media and business or political elites have been addressed 

by Hallin and Mancini while describing the Polarized Pluralist or in other words 

Mediterranean model, those phenomena are not that vividly evident in Western societies as 

they are in post-Soviet authoritarian or hybrid states. One of the reasons is the tolerating 

approach of the media organizations, while another reason is the tolerance of exactly the 

public which over time became used to the rooted hierarchical relationship between the 

politics and the media.  

The findings of the thesis are strongly related to the previously conducted research on 

the matter when regards to Russia. In the case of Armenia and Belarus, the findings of this 

academic work establish a basis for further analysis and research in the two countries leaning 

on the theoretical framework and existing research for Russia and the West. To be put in other 

words, the research uses the existing research on Russia in order to link the latter to Armenia 

and Belarus as well in order to fill in the gap in the academic research of the two mentioned 

countries. 

The results of the questioned hypotheses are the following: 

H1. The similarities among the media systems of the three countries are conditioned 

by the shared past. 

The conducted research proved the shared past, more specifically the Soviet era has 

highly influenced the current state of the media in all the three countries. 

H2. The three countries can be classified under a single media system model. 

Due to a number of similarities in the media systems of the analyzed countries the 

latter can be classified under a one media system model. 

H3. The model(s) that the three countries are closer to differ(s) from those proposed 

by Hallin and Mancini. 

Due to the cultural, economic, societal and political differences, the media system 

model the three countries belong to varies from the media system models proposed by Hallin 

and Mancini. 



52 

 

 H4. The media system that has the highest role of the state and political parallelism is 

Belarusian. 

While in Armenian and Russian media systems the newsrooms have the opportunity to 

choose their orientation, the Belarusian newsrooms are deprived of the opportunity. Even 

though the oppression of the journalists in Russia is relatively to a lesser degree compared to 

Belarus, more journalists are being killed in Russia. Thus the country with the highest level of 

political parallelism and role of the state is Russian. 

 H5. From the three media system models proposed by Hallin and Mancini the three 

countries are the closest to the Mediterranean Polarized Pluralist model. 

Due to the high levels of political parallelism and role of the state in all of the three 

analyzed countries, the media model system proposed by Hallin and Mancini they are the 

closest to is Mediterranean Polarized Pluralist model. 

 

 

 

 



53 

 

Reference list 

 

1. Armenia : Diversity but not yet independence: Reporters without borders. RSF. (n.d.). 

https://rsf.org/en/armenia.  

2. "Armenian Encyclopaedia" Publishing House. (1987). Soviet Armenian 

Encyclopaedia. (12th ed., 450) 

3. Ryabov, A. ‘The Mass Media’, in Michael McFaul, Nikolai Petrov and Andrei 

Ryabov (eds.), Between Dictatorship and Democracy: Russian Post-Communist 

Political Reform (Washington, DC: Carnegie Endowment, 2004), pp.174–94 (p.194). 

https://www.iep.ru/files/text/guest/mcfaul/BetweenDictatorship_intro.pdf 

4. Avraham, E. (2002). Social-political environment, journalism practice and coverage of 

minorities: the case of the marginal cities in Israel. Media, Culture & Society, 24(1), 

69–86. https://doi.org/10.1177/016344370202400104 

5. Baghiyan, Z. (2020). Armenia: Print Media. Media Landscapes. 

https://medialandscapes.org/country/armenia/media/print.  

6.  Becker, J. (2004). Lessons from Russia: A Neo-Authoritarian Media System. 

European Journal of Communication, 19(2), 139–163. 

https://doi.org/10.1177/0267323104042908 

7. Belarus: Bad time for INDEPENDENT Journalism: Reporters without borders. RSF. 

(n.d.). https://rsf.org/en/belarus.  

8. Belin, L., 2002, 'The Rise and Fall of Russia's NTV,' Stanford Journal of International 

Law, Vol. 38, Is. 1, pp. 19-42.  

9. Bendix, R. (1963). Concepts and Generalizations in Comparative Sociological 

Studies. American Sociological Review, 28(4), 532-539. doi:10.2307/2090069 

10.  Bennett, R. R., & Schmitt, E. L. (2002). The Effect of Work Environment on Levels 

of Police Cynicism: A Comparative Study. Police Quarterly, 5(4), 493–522. 

https://doi.org/10.1177/109861102237692 

11. Bolin, G. (2014). Television Journalism, Politics, and Entertainment. Television & 

New Media, 15(4), 336-349. DOI:10.1177/1527476414525671 

https://doi.org/10.1177/016344370202400104
https://doi.org/10.1177/0267323104042908
https://doi.org/10.1177/109861102237692
http://dx.doi.org/10.1177/1527476414525671


54 

 

12. Bourdieu P. (1984). Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. English 

translation by Richard Nice. London, Routledge & Kegan Paul. 

13. Brüggemann, M., Engesser, S., Büchel, F., Humprecht, E. and Castro, L. (2014), 

Hallin and Mancini Revisited: Four Empirical Types of Western Media Systems. J 

Commun, 64: 1037-1065. https://doi.org/10.1111/jcom.12127 

14. Castro-Herrero, L; Humprecht, E; Engesser, S; Brüggemann, M; Büchel, F (2017). 

Rethinking Hallin and Mancini beyond the west: an analysis of media systems in 

Central and Eastern Europe. International Journal of Communication, 11(27):4797-

4823. 

https://www.researchgate.net/publication/322481724_Rethinking_Hallin_and_Mancin

i_Beyond_the_West_An_Analysis_of_Media_Systems_in_Central_and_Eastern_Euro

pe 

15. Coller, X., Linz, J. J., & Stepan, A. (1996). Problems of Democratic Transition and 

Consolidation. Southern Europe, South America and Post-Communist Europe. Reis, 

76, 291. https://doi.org/10.2307/40184001 

16. Curran, J., & Seaton, J. (1997). In Power without responsibility: Press, broadcasting 

and the internet in Britain (p. 326).  Routledge. ISBN 9780415710428  

17. Mickiewicz, E. ‘Institutional Incapacity, the Attentive Public, and Media Pluralism in 

Russia’, in Richard Gunther and Anthony Mughan (eds.), Democracy and the Media: 

A Comparative Perspective (Cambridge: Cambridge University Press, 2000), pp.85–

121 (p.105) https://doi.org/10.1017/CBO9781139175289.003 

18. Encyclopedia, World of Culture, Yerevan, 2007, 220 pages, WUA Publishing House 

19. Feinstein A. (2012). Mexican journalists: an investigation of their emotional health. 

Journal of traumatic stress, 25(4), 480–483. https://doi.org/10.1002/jts.21715 

20. Fox, E., & Waisbord, S. (Eds.). (2002). Latin Politics, Global Media. AUSTIN: 

University of Texas Press, 107 Google Scholar 

21. Gunther, R., & Mughan, A. (Eds.). (2000). Democracy and the Media: A Comparative 

Perspective (Communication, Society and Politics). Cambridge: Cambridge 

University Press. doi:10.1017/CBO9781139175289  

22. Hall, S., Critcher, C., Jefferson, T., Clarke, J., & Roberts, B. (1978) Policing the 

Crisis: Mugging, the State, and Law And Order. London: Macmillan 

https://doi.org/10.1111/jcom.12127
https://doi.org/10.1017/CBO9781139175289.003
https://doi.org/10.1002/jts.21715
http://scholar.google.com/scholar_lookup?hl=en&publication_year=2002&author=E+Fox&author=S+Waisbord&title=Latin+Politics%2C+Global+Media


55 

 

23. Hallin, D. C., & Mancini, P. (1984). Speaking of the president: Political structure and 

representational form in US and Italian television news. Theory and society, 13(6), 

829-850. https://www.jstor.org/stable/657141 

24. Hallin, D., & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media 

and Politics (Communication, Society and Politics). Cambridge: Cambridge 

University Press. doi:10.1017/CBO9780511790867 

25. Hallin, D. C., & Mancini, P. (2012). Comparing media systems” between Eastern and 

Western Europe. Media transformations in the post-communist world: Eastern 

Europe’s tortured path to change, 15-32. ISBN 9780203149102 

26. Heinrich, A., & Pleines, H. (2018). The Meaning of ‘Limited Pluralism’ in Media 

Reporting under Authoritarian Rule. Politics and Governance, 6(2), 103-111. ISSN: 

2183-2463 

27. Hinkle, R. (1976). Durkheim's Evolutionary Conception of Social Change.The 

Sociological Quarterly, 336-346. Retrieved August 10, 2021, from 

http://www.jstor.org/stable/4105955 

28. How and in whose interests $ 60 billion in assets were withdrawn from the concern. 

Новая газета. (2008, September 4). 

https://novayagazeta.ru/articles/2008/09/04/36679-putin-i-gazprom.  

29. Hughes, S., Mellado, C., Arroyave, J., Benitez, J. L., de Beer, A., Garcés, M., Lang, 

K., & Márquez-Ramírez, M. (2017). Expanding Influences Research to Insecure 

Democracies. Journalism Studies, 18(5), 645–665. 

https://doi.org/10.1080/1461670x.2016.1266278 

30. Ivanitsky V. (2009) Media market in post-Soviet Russia , 6, 114, Moscow,   Vestink 

Moskovskovo Universiteta  

Retrived from: https://cyberleninka.ru/article/n/rynok-smi-v-postsovetskoy-rossii 

31. Zassoursky, I. Media and Power in Post-Soviet Russia (Armonk, NY: M.E. Sharpe, 

2004), pp.80–94 ISBN 9780765608642 

32. Kangaspuro, M. (1999). Russia - More Different Than Most. Beltz Verlag. 

ISBN 13: 9789514594236 

http://www.jstor.org/stable/4105955
https://doi.org/10.1080/1461670x.2016.1266278


56 

 

33. Kenny, T, Gross, P (2008) Journalism in Central Asia: A victim of politics, 

economics, and widespread self-censorship. The International Journal of Press/Politics 

13(4): 515–525. https://doi.org/10.1177/0267323119897801 

34. Khvostunova, O. (2013, December 9). A complete guide to who controls the Russian 

news media. Index on Censorship. https://www.indexoncensorship.org/2013/12/brief-

history-russian-media/.  

35. Koltsova O. 2006, News Media and Power in Russia. L., NY : Routledge ISBN: 

9780415345156 

36. Kunczik, M (2001) Media and democracy: Are western concepts of press freedom 

applicable in new democracies? In: Bajomi-Lázár, P, Hegedűs, I (eds) Media and 

Politics. Budapest: New Mandate Publishing House, pp. 59–99. Google Scholar 

37. Lafferty, G. (1996). Class, Politics, and Social Theory: The Possibilities in Marxist 

Analysis. Critical Sociology, 22(2), 51–65. 

https://doi.org/10.1177/089692059602200203 

38. Lalvani, K. (2017). The making of India: The untold story of British enterprise. 

Bloomsbury. https://www.bloomsbury.com/uk/making-of-india-9781472924834/ 

39. Lee, F. (November 2007), "Parallels in Media and Politics" (PDF), The Journalist: 5–

6, retrieved 25 February 2012 

40. Lenin, V. I., & In Christman, H. M. (1987). Essential works of Lenin: "What is to be 

done?" and other writings. 

41. Makhovsky, A. (2018, August 7). Belarus detains Journalists, rights groups see move 

to muzzle free media. Reuters. https://www.reuters.com/article/us-belarus-media-

detentions-idUSKBN1KS1BF.  

42.  Hopkins M. W., Mass Media in the Soviet Union (New York: Pegasus, 1970), p.227 

doi:10.2307/2494302 

43. McCormack, G (1999) “Ukraine” in Media in the CIS : A study of the Political, 

Legislative and Socio-Econoomic Framework. Second Edition 

44. McQuail, D. (2005) McQuail’s Mass Communication Theory. 5th Edition, Sage 

Publications Ltd., London  

https://doi.org/10.1177%2F0267323119897801
https://publications.hse.ru/en/view/85899105
http://scholar.google.com/scholar_lookup?hl=en&publication_year=2001&pages=59-99&author=M+Kunczik&title=Media+and+Politics


57 

 

45. Meyer, G. and Lund, A. B. (2008), ‘International language monism and 

homogenisation of journalism’, Javnost-The Public, 15: 4, pp. 73–86. 

46. Milojević, A., & Krstić, A. (2018). Hierarchy of influences on transitional journalism 

– Corrupting relationships between political, economic and media elites. European 

Journal of Communication, 33(1), 37–56. https://doi.org/10.1177/0267323117750674 

47. Miquel, P (1972) Histoire de la Radio et de la Télévision [The History of Radio and 

Television]. Paris: Librairie Académique Perrin. 

48. "More Than 1,000 Belarusians Protest Lukashenka's Bid For Sixth Term''. Radio Free 

Europe/Radio Liberty. 2020-05-24. Retrieved 2020-08-11. 

49. Morozov, V.. (2008). Sovereignty and democracy in contemporary Russia: A modern 

subject faces the postmodern world. Journal of International Relations and 

Development. 43-44 https://doi.org/10.1057/jird.2008.6 

50. "The circulation of “Soviet Belarus” is not 400 thousand, as stated in the newspaper, 

but half as much" (in Russian). Nasha Niva. Retrieved 2019-05-22. 

51. "TUT.BY: Independent Belarus media website blocked after series of raids". 

Euronews. 2021-05-18. Retrieved 2020-05-18. 

52. Nerone, J. C. (1995). Revisiting four theories of the press. In J.C. Nerone (Ed.), Last 

rights: Revising four theories of the press (1-30). Urbana: University of Illinois Press. 

https://doi.org/10.1080/08821127.1996.10731827 

53. Nordenstreng, K., & Paasilinna, R. (2002). Epilogue//Russian Media Challenge. 2d 

ed./ed. by K. Nordenstreng, E. Vartanova and Y. Zassoursky. Helsinki: Kikimora 

Publications. https://doi.org/10.1057/9781137304308_11 

54. North D.C. (1994), 'Economic Performance Through Time', American Economic 

Review, 84, 359-368 Retrieved from http://www.jstor.org/stable/2118057 

55. Oates, S. (2006) Television and elections in Russia: Tuning out democracy Routledge, 

66 DOI:10.4324/9780203966525 

56. OSCE’s Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR), (2014),  

JOINT GUIDELINES ON FREEDOM OF ASSOCIATION Adopted by the Venice 

Commission at its 101st Plenary Session (Venice, 12-13 December 2014)   ODIHR, 

https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-

AD(2014)046-e 

https://www.rferl.org/a/more-than-1-000-belarusians-protest-lukashenka-s-bid-for-sixth-term/30631784.html
https://doi.org/10.1080/08821127.1996.10731827
http://dx.doi.org/10.4324/9780203966525
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2014)046-e
https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2014)046-e


58 

 

57. Ots, Mart & Picard, Robert. (2018). Press Subsidies. 

10.1093/acrefore/9780190228613.013.861. 

58. Pace, C., 2011. The Witch Hunts: the Impact of Media and Public Opinion on 

Minority - Protection, Ethnic Discrimination and Racism. The case of Roma in 

Europe. [Online] Available at: http://www.postnationaleu.ifl.pt/ 

59. Gross, P. (2003) New Relationships: Eastern European media and the post-Communist 

political world, Journalism Studies, 4:1, , DOI: 10.1080/14616700306506 

60. Petrova, M. (2011). Newspapers and Parties: How Advertising Revenues Created an 

Independent Press. The American Political Science Review, 105(4), 790-808. 

Retrieved August 15, 2021, from http://www.jstor.org/stable/23275353 

61. Post, R. (1998). Censorship and Silencing. Bulletin of the American Academy of Arts 

and Sciences, 51(5), 2. doi:10.2307/3824670 

62. Qualter, T. (1962). Politics and Broadcasting: Case Studies of Political Interference in 

National Broadcasting Systems. The Canadian Journal of Economics and Political 

Science / Revue Canadienne D'Economique Et De Science Politique, 225-234. 

doi:10.2307/139192 

63. Roudakova, N (2008) Media-political clientelism: Lessons from anthropology. Media, 

Culture & Society 30(1): 41–59. DOI:10.1177/0163443707084349 

64. Roudakova, N (2017) Losing Pravda: Ethics and the Press in Post-Truth Russia. 

Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1177/0196859918764098 

65. Russia : Stifling atmosphere for independent Journalists: Reporters without borders. 

RSF. (n.d.). https://rsf.org/en/russia.  

66. Sargsyan, T. "Online Media in Armenia: A Taste of Free Expression." Journal of 

Southeast European and Black Sea Studies 14.2 (2014): 283-300. Web. 

67. Schimpfössl, E., & Yablokov, I. (2020). Post-socialist self-censorship: Russia, 

Hungary and Latvia. European Journal of Communication, 35, 29 - 45. 

https://doi.org/10.1177/0267323119897797 

68. Seaton, J., & Curran, J. (1997). Power without responsibility: The press and 

broadcasting in Britain. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351212298 

http://www.postnationaleu.ifl.pt/
https://doi.org/10.1080/14616700306506
http://www.jstor.org/stable/23275353
http://dx.doi.org/10.1177/0163443707084349
https://doi.org/10.1177%2F0196859918764098
https://doi.org/10.1177/0267323119897797
https://doi.org/10.4324/9781351212298


59 

 

69. Shevtsova, L. (2001). Ten Years After the Soviet Breakup: Russia's Hybrid Regime. 

Journal of Democracy 12(4), 65-70. doi:10.1353/jod.2001.0082. 

70. Siebert, F. Peterson, T. Schramm, W. (1956). Four Theories of the Press. The 

Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility and Soviet Communist Concepts of 

What the Press Should Be and Do. Urbana, IL: University of Illinois Press. Retrieved 

from https://www.jstor.org/stable/10.5406/j.ctv1nhr0v 

71.  Splichal, S. (2001). Reviews. European Journal of Communication, 16(3), 377–379. 

https://doi.org/10.1177/0267323101016003005 

72. Swartz, J. E. (1983). On the margin: Between journalist and publicist. Public Relations 

Review, 9(3), 11-23. 

73. Tokarev, A. (2016). 25 Without the USSR : Belarus. 

https://mgimo.ru/about/news/experts/25-let-bez-ussr-belorussiya/?fbclid=IwAR13tS-

VVA3cP-K7Cerhe-bck-SCBXlNFZEFKhNU2NGOG22bld3fhbrLb2M.  

74. Trachtenberg, M. (2014). The Soviet Economic Decline and Great Power Politics. 

University of California at Los Angeles. Floriana Fossato, ‘The Russian Media: From 

Popularity to Distrust’, Current History, No.100 (2001), pp.343–8;  DOI: 

https://doi.org/10.1017/CHOL9780521837200.024 

75. Udris, L., Lucht, J., & Schneider, J. (2015). Contested elections in increasingly 

commercialized media. A diachronic analysis of executive and parliamentary election 

news coverage in Switzerland. Swiss Political Science Review, 21(4), 578-595. 

https://doi.org/10.1111/spsr.12171 

76. Vartanova, E., 2012. The Russian Media Model in the Context of Post-Soviet 

Dynamics. In: P. M. Daniel C. Hallin, ed. Comparing media systems beyond the 

Western World. s.l.:Cambridge University Press, pp. 119-142.  

77. Vartanova, E. (2011). The Russian Media Model in the Context of Post-Soviet 

Dynamics. In D. Hallin & P. Mancini (Eds.), Comparing Media Systems Beyond the 

Western World (Communication, Society and Politics, pp. 119-142). Cambridge: 

Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139005098.008 

78. Vartanova, E., Zassoursky, Y. (2003). Television in Russia: Is the Concept of PSB 

Relevant? In: Gregory Ferrell Lowe;Taisto Hujanen (eds.). Broadcasting & 

Convergence: NewArticulations of the Public Service Remit. Göteborg, Sweden: 

http://doi.org/10.1353/jod.2001.0082
https://doi.org/10.1177/0267323101016003005


60 

 

Nordicom, 2003, p. 93-108 https://www.diva-

portal.org/smash/get/diva2:1535664/FULLTEXT01.pdf 

79. Vartanova, E & Bergés Saura L. & Steemers, J. & Papathanassopoulos, Stylianos. 

(2011). Media Industries: Ownership, Copyright and Regulation. 

https://www.researchgate.net/publication/256707263_Media_Industries_Ownership_C

opyright_and_Regulation 

80. Vartanova E. (2015) Media Pluralism in Russia: In Need of Policy Making. In: Valcke 

P., Sükösd M., Picard R.G. (eds) Media Pluralism and Diversity. Palgrave Global 

Media Policy and Business. Palgrave Macmillan, London. 

https://doi.org/10.1057/9781137304308_11 

81. Weinberg, S. (1996). The Reporter's Handbook: An Investigator's Guide To 

Documents and Techniques. St. Martin's Press. ISBN 978-0-312-13596-6. 

82. Woodman S. “I have suffered death threats and they killed my pet dogs”: Mexican 

journalists work in war-like conditions. Many are suffering terrible mental illnesses 

because of it. Index on Censorship. 2020;49(3):56-59. 

doi:10.1177/0306422020958286 

83. Yablokov, I., & Schimpfössl, E. (2020). A brief history of news making in Russia. 

Journalism. https://doi.org/10.1177/1464884920941951 

84. Zassoursky, Y. & Esin, B., 2003. Russian journalism in documents. The history of 

control. Moscow: Aspekt Press. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://doi.org/10.1057/9781137304308_11
https://archive.org/details/reportershandboo0000wein
https://archive.org/details/reportershandboo0000wein
https://en.wikipedia.org/wiki/ISBN_(identifier)
https://en.wikipedia.org/wiki/Special:BookSources/978-0-312-13596-6
https://doi-org.ezproxy.ub.gu.se/10.1177/0306422020958286
https://doi.org/10.1177/1464884920941951


61 

 

 

Appendix 

Appendix 1: Interview Questions 

 

Introductory questions 

● The Education of the interviewee 

● Current position of the interviewee 

● Period of practice of journalism 

● Most prominent investigation related to politics 

Work conditions of the country 

● Assess how developed journalism is in your country. 

● What are the frequent risks and obstacles? 

● Assess the role of the state in the country. 

● Assess the level of political parallelism in the country. 

● Assess the degree of danger of the profession in your country. 

● What is your opinion on the operating media laws? 

● List 3 dominant sources of influence. 

● List the most insignificant 3 sources of influence. 

● Assess the level of censorship in the newsrooms. 

● What type of censorship is more widespread? (censorship or self-censorship) 

● What are the taboo topics in journalism? 

● Assess the degree of pluralism. 

● Assess the diversity in the newsroom 

● What newspapers have the biggest reach? (opposition or pro-government) 

● Assess your personal trust towards the following institutions a. Government b. 

Political parties (ruling vs opposition) 

Personal experience 

● Measure your success in fulfilling the role of the watchdog. 

● Have you ever experienced threats and physical assaults as a result of practicing 

journalism? 

● Do you have a trauma as a result of practicing journalism? 



62 

 

● Have you had thoughts on leaving your profession? 

● How much freedom do you personally have in deciding which aspects of a story 

should be emphasized? 

 

 

 


