
En granskning av den påstådda vänstervridningen 

och partiskheten inom SVT

Av: Soheil Pouresmaili och Olof Sjögren – Göteborgs universitet – JMG – Journalistutbildningen – Termin 3 – VT 2009

siktet

"Vänstervridningen har hotat trovärdigheten"
– Janne Josefsson, SVT

"Det har hänt att vi har hetsat upp en 
stämning inför en händelse"
– Göran Larsson, Rapport 

"...riksdagsledamöter motionerar i 
frågor om mediernas ägarstruktur när 
de själva sitter i ägarstyrelsen"
– Lisa Bjurwald, DN

"Man rapporterar i enlighet med ens 
egna vänsteråsikter"
– Dick Erixon, bloggare

"Det finns en uppsättning värderingar inbyggda 
både i public service-bolagen och journalistkåren"
– Per Gudmundson, SvD

"Journalisternas bild av sig själva som objektiva 
har ställt till problem"
– Martin Jönsson, SvD

illu
stratio

ner
: Alfred

 bo
m

an



Innehåll
INLEDNING

LEDARE

BEGREPPSDEFINITIONER

PARTISYMPATIER

MARTIN JÖNSSON 
 "VÄRDERA RESULTATEN INTE VÄRDERINGARNA"

HISTORIK – DEMONSTRANTERNA SOM GICK FEL

FALLSTUDIE
"DEN SOM KASTAR FÖRSTA STENEN FÅR VARA MED I TV"

KRAVALLER I 15 MINUTER

OBALANSERAD INFÖRDEBATT

SLAGORDEN SKALLADE I MALMÖ

JANNE JOSEFSSON – EN KRITISK RÖST INIFRÅN SVT

PER GUDMUNDSON – SVT TVINGADE HONOM ATT...

JAN AXELSSON – "VI HAR EN HÖG STANDARD"

LISA BJURWALD – POLITIKER HAR TAGIT PLATS I 
SVT-TOPPEN

SLUTORD – DET BEROR PÅ NYHETSVÄRDERING

3

4

5

7

10

14

16
16

18

20

23

25

28

30

31

34

siktetINLEDNINGINNEHÅLLsiktet

ANALYS19

TV4 MER BALANSERAT22



Kvalitetstelevisionen
Sveriges Television är den svenska mediesfärens gigant. Bolagets budget ligger på drygt 

fyra miljarder kronor årligen, dubbelt så mycket som TV4:s budget. Sveriges Television 
står för ungefär 40 procent av svenskarnas tv-tittande. Ett mediebolag som har en så 

stor del av marknaden och vars verksamhet är producera television ”i allmänhetens tjänst” 
måste givetvis granskas noggrant, även om verksamheten till synes sköts felfritt.
Public service är ett bra koncept ur många avseenden. Att i demokratins namn förse svenska 
folket med ett utbud av oberoende kvalitetstelevision, det är ett ändamål som är svårt att 
anmärka på. Men vi anser att det finns aspekter som gör granskningen och diskussionen om 
SVT:s oberoende ständigt relevant. 

För det första är de politiska sympatierna inom journalistkåren likriktade. De flesta, 67 
procent, återfinns på den vänstra delen av den politiska skalan. En likriktning som är ännu 
tydligare bland journalisterna inom public service där 71 procent hyser vänstersympatier. 

För det andra är public service-bolagens ägarstiftelse och SVT:s bolagsstyrelse befolkade 
av aktiva och före detta politiker. Hur långt styrelseledamöternas inflytande sträcker sig 
inom organisationen kan diskuteras. Men då SVT:s ägarkonstruktion är till för att garantera 
oberoende från bland annat politiska intressen borde ifrågasättandet av politikers medver-
kan i styrelserna vara självklar.

Att en stor del av Sveriges agendasättande journalister arbetar i en miljö med en politisk 
slagsida, i en organisation som under lång tid verkat under en socialdemokratisk regering 
och som dessutom har aktiva politiker i styrelsen, ger anledning till ett kritiskt förhållnings-
sätt anser vi. Dessa faktorer behöver inte per automatik påverka journalistiken, utan det är 
snarare ett förhållande som borde ge anledning till nyfikenhet och granskningsvilja. Precis 
som det har gjort i vårt fall. 

Utgångspunkten till vår granskning har till viss mån sin grund i de påståenden som fram-
förs vad gäller SVT:s opartiskhet. Kritikerna beskriver SVT som en vänstervriden organisa-
tion där journalisternas politiska ideal påverkar rapporteringen, antingen undermedvetet 
eller som en del av en medveten och genomtänkt politisk agenda. Mycket av kritiken är 
överdriven och rösterna i debatten som för fram den tycks ofta tillhöra personer från höger-
kanten som drivs av en ideologisk motvilja mot statlig television. Men oavsett om den är 
saklig eller inte så är kritiken är fortfarande intressant och borde vara en naturlig bestånds-
del i en sund diskussion om public service-uppdraget. 

Men har då den ideologiska sammansättningen bland journalisterna på SVT någon bety-
dande inverkan på journalistiken? Vi har intervjuat de mest aktiva kritikerna i debatten om 
SVT:s opartiskhet och oberoende samt journalister som arbetar inom bolaget. Genom dessa 
samtal försöker vi redogöra för diskussionen och problematiken kring den. Intentionen är 
att undersöka om kritiken är befogad och i sådana fall vad konsekvenserna kan vara och hur 
en eventuell lösning kan se ut.

Soheil Pouresmaili

siktetINLEDNINGINNEHÅLLsiktet

3



”Public ser-
vice och SVT 
är därför lite 
av en oas i 
en alltmer 
uttorkad 
medieöken

Public service-konceptets grundtanke 
är att förse publiken med en kvali-
tativ, opartisk och saklig journalistik 

fri från yttre intressen. Det är naturligtvis 
ett bra ideal. Särskilt i dagens mediekli-
mat där den kvalitativa journalistiken ofta 
får ge vika för kommersiella krafter eller 
besparingsåtgärder. Eller både och. Pro-
duktplaceringar och kravet på blixtsnabba 
återvinningstexter i form av rewrites är 
dock vardagsmat och inget att göra åt. 
Journalistiken måste tyvärr anpassa sig 
efter negativa svängningar i samhället för 
att garantera sin fortsatta existens.

Public service och SVT är därför unikt och 
lite av en oas i en alltmer uttorkad medieö-
ken. Men inte den perfekta, lummiga oas 
som den utger sig för att vara. Omfattande 
besparingar har gjorts även inom SVT. 
Försäljningen av Bolibompa-mjukisdjur har 
dragit igång en debatt om vad det egentli-
gen innebär att vara oberoende från kom-
mersiella intressen, och vad gäller opartisk-
het har SVT-program blivit fällda ett flertal 
gånger av Granskningsnämnden för att ha 
gjort partiska bevakningar. 

SVT är inte perfekt. Public service-idealets 
stadgar och regler efterlevs inte fullt ut. 
Men det är förståeligt. Det är ju ett ideal, 
som i ordets lexikala bemärkelse är utopiskt 
och ouppnåeligt i sin natur. Det viktiga är 
att SVT är ärligt, erkänner misstagen och 
visar upp dem för publiken så att den lär 
sig känna igen liknande situationer i fram-
tiden och kan säga till. Just att vi, publiken, 
upplyser SVT när vi ser något vi tycker är 
fel, eller när vi själva presenteras felaktigt i 
rutan, borde SVT värdera skyhögt. Under 
arbetets gång märkte vi att åsikterna skiljer 
sig åt bland SVT:s medarbetare. Kritiken 
framförs regelbundet, men ledningen och 
journalister väljer lika ofta att sätta dövörat 
till som att lyssna och rannsaka sin journa-
listik.

I England finns public service-bolagens mo-
der BBC. Det var där allt började för 70 år se-
dan, och BBC går fortfarande i bräschen för 
den oberoende televisionen. Ett mer själv-
rannsakande företag finns nog inte i hela 
världen. Varje år publicerar BBC Trust, den 
engelska versionen av Granskningsnämn-
den, flera omfattande rapporter som utreder 
om public service-uppdraget följs i olika frå-
gor. Det gör det sällan till fullo, vilket BBC 
Trust på ett lättbegripligt sätt redovisar utan 
ursäktande kommentarer. Budskapet är en-
kelt uttryckt att misstag har gjorts och att åt-
gärder omedelbart ska utföras för att de inte 
ska göras igen. Den självsaneringen saknar 
SVT.

Kritiken mot SVT är ofta hätsk. Journa-
listerna är vänstervridna: de favoriserar 
demokraterna i USA:s presidentval och ger 
Moderaterna alldeles för kritiska frågor 
här hemma i Sverige. Så kan det låta. Men 
det är inte vad svenska folket i allmänhet 
tycker. SVT har alltid fått höga siffror i 
förtroendemätningarna. Förra året uppgav 
76 procent av de 1000 tillfrågade till Medie-
barometern att de har mycket/ganska högt 
förtroende för SVT, att jämföra med 52 pro-
cent för TV4 och 24 procent för TV3. Folk 
litar på SVT, och det är därför lätt att tro 
att kritiken saknar grund, särskilt när den i 
regel också viftas bort som nonsens. 

Innan vi kom igång med fallstudien och 
intervjuerna hade vi delade uppfattningar. 
Är kritiken bara obefogad och rabiat eller 
finns det någon relevant kärna i den som är 
värd att gräva fram? Det vi kom fram till är 
att det inte finns någon svartvit skala. Att 
bevisa att något är partiskt är väldigt svårt 
– problematiken kring vänstervridning, 
opartiskhet, objektivitet och oberoende är 
långt mer komplex än vad vi hade kunnat 
tro.

Olle Sjögren

Erkänn misstagen SVT

siktetBEGREPPSDEFINITIONERLEDAREsiktet

4



I detta magasin använder vi oss av begrep-
pet vänstervridning, ett begrepp som kriti-
kerna själva använder sig av. Vad som me-
nas med vänster är lätt att förstå, det innebär 
en ideologisk tendens mot socialism. Men 
vad menas egentligen med vridning? Höger-
debattören Christopher Jolin uttrycker det 
på följande sätt i boken Vänstervridningen 
från 1973 när diskussionen var som hetast: 
”vridning antyder att något gått på sned, att 
utvecklingen råkat på avvägar”. 

Det finns dock ingen solklar definition på 
begreppet och betydelsen varierar beroende 
på vem som använder sig av det. Norsteds 
svenska ordbok anger denna definition: 
”Vänstervriden – vinklad i riktning mot den 
politiska vänstern”.

Vad vänstervridning innebär för en kri-
tiker av SVT kan Svenska Dagbladets Per 
Gudmundson ge exempel på.

– Det är att nästan alltid tycka att ett mins-
kat ansvar för den egna individen är ett 
problem och inte en tillgång. Att man rap-
porterar som problem, de förändringar i 
samhället som betyder ökad frihet”. 

När en kritiker talar om vänstervridning 
inom journalistkåren eller inom SVT åsyftas 
alltså de gemensamma socialistiska värde-
ringar som delas av gruppen och som på-
verkar urval och vinkling av journalistiskt 
material.

Med public service avses reklamfri och 
oberoende TV- och radioverksamhet i all-
mänhetens tjänst som är finansierad med 
licensavgift eller allmäna medel. I Sverige fi-
nansieras public service med en  licensavgift 
som är tänkt att fungera som en garanti för 
oberoende från kommersiella och politiska 
intressen, samtidigt som svenska folket blir 
mer involverade som uppdragsgivare. Att 
det är folket som äger public service-bola-
gen är en central idé i verksamheten.

I  sändningstillståndet  är beståndsdelarna 
av public service-tanken satta på pränt:

”Sveriges Television AB (SVT) har till 
uppgift att bedriva TV-verksamhet i allmän-
hetens tjänst. Verksamheten skall präglas av 
oberoende och stark integritet och bedrivas 
självständigt i förhållande till såväl staten 
som olika ekonomiska, politiska och andra 
intressen och maktsfärer i samhället”.

SVTs eget begrepp för public service-kon-
ceptet är Fri Television, som de definierar 
som ”fri från politiska påtryckningar och 
kommersiella krafter” vilket är ett budskap 
som de har spridit i en uppmärksammad re-
klamkampanj.  

Vänstervridning Public service

Begreppsdefinitioner
”Vänstervridning”, ”opartiskhet”, ”objektivitet” och  ”pu-
blic service” är begrepp som de flesta nog har ganska 
bra koll på. Men orden är mer eller mindre godtyckliga 
– de kan variera i betydelse beroende på i vilken kon-
text de förekommer – så att klargöra vilken betydelse 
de har i just det här arbetet är avgörande för att dis-
kussionen kring ämnet ska vara begriplig. 

siktetBEGREPPSDEFINITIONERLEDAREsiktet

5





6

I debatten om god journalistik omtalas objek-
tivitet och opartiskhet ofta som om de vore 
samma begrepp. Utan närmare eftertanke kan 
de tyckas betyda samma sak, och det är svårt 
att göra en distinktion mellan de två begrep-
pen. 

I Nationalencyklopedin definieras objektivi-
tet som ”undvika att utifrån personliga eller 
gruppintressen ge en framställning som base-
ras på sakfel, ensidigt urval av fakta, fel i til�-
lämpningen av använda metoder eller logiska 
inkonsekvenser. En objektiv framställning i 
denna mening behöver alltså inte vara värde-
ringsfri eller fullständig, och objektivitet bör 
inte förväxlas med värderingsfrihet”.

Medieforskaren Jörgen Westerståhl har utar-
betat en schematisk skiss över objektiviteten 
och de beståndsdelar den är uppbyggd av. 
Enligt Westerståhls definition är objektivite-
ten inte absolut utan snarare en gemensam 
term för delkraven saklighet och opartiskhet.

Inom journalistiken innebär  opartiskhet 
bland annnat att ingen part ska gynnas el-
ler missgynnas. Nationalencyklopedins de-
finition är följande: ”krav som anses gälla i 
princip all nyhetsförmedling, särskilt inom 
s.k. public service-medier. Opartiskhet ingår 
i kravet på objektivitet och kan förklaras som 

balans i nyhetsurvalet samt neutralitet i inne-
håll och framställning”. Med balans menas 
enligt Westerståhls definition att olika parter 
och kontroversiella upfattningar ska behand-
las lika så att ingen gynnas eller missgynnas.

Westerståhls modell är inte accepterad i alla 
läger, och alternativa definitioner existerar. 

Men inte bara Westerståhls definition, utan 
hela objektivitetsbegreppet i sig är också om-
diskuterat och kritiserat, och vissa anser till 
och med att absolut objektivitet är omöjlig att 
uppnå. Journalistikprofessorn Jesper Ström-
bäck skriver i boken Den medialiserade demo-
kratin att en invändning mot objektiviteten 
är att den inte är ett önskvärt ideal eftersom 
strävan efter den kan ske på bekostnad av 
alternativa beskrivningar av samhället. Att 
”journalistiken måste få ta ställning och driva 
vissa specifika krav eller åsikter” är en annan 
invändning.

Även Svenska Dagbladets redaktionschef 
Martin Jönsson har invändningar mot strävan 
efter objektivitet

– Alla journalister är ett subjekt och det är 
svårt att helt och hållet separera sin bakgrund 
från de saker man gör. Jag tror att jag gör sa-
ker som journalist delvis beroende på den 
bakgrund jag har. Journalisten är ingen ma-
skin, och om man utger sig för att vara, eller 
inbillar sig att alltid vara neutral eller objektiv, 
en vandrande version av Schweiz, då tror jag 
att man ljuger, för jag tror inte att det är så. 

Objektivitet 
och opartiskhet

Figur 1: Modell över objektivitet och opartiskhet enligt Jörgen Westerståhl (1976)

Soheil Pouresmaili

siktetPARTISYMPATIERBEGREPPSDEFINITIONERsiktet



Journalister har en position där de genom förmedling-
en av nyheter och fakta formar en bild av samhället 
som bidrar till folkets världsuppfattning. "Att under-

söka om journalisternas partisympatier påverkar yrkesut-
övningen är därför av intresse", skriver Kent Asp i Den 
svenska journalistkåren. Han har gjort grundliga under-
sökningar som visar kårens partisympatier, ideologiska 
inställning och åsikter i olika samhällsfrågor. Alla dessa 
visar att journalistkåren skiljer sig från allmänheten på en 
rad olika punkter. De stora skillnaderna gör frågan om 
journalisters partisympatier än mer intressant. 

För att ta reda på hur partisympatierna är fördelade 
ställdes frågan "Vilket parti tycker du bäst om idag?" till 
ett urval på 1100 av SJF:s medlemmar. Det visade sig att 
de största partierna i den samlade journalistkåren är soci-
aldemokraterna och miljöpartiet. Sedan följer vänsterpar-
tiet och folkpartiet. 

Om man delar upp resultaten i höger-vänsterblock så 
kan man se att 67 procent inom den samlade journalist-
kåren sympatiserar med vänsterblocket. Sympatierna för 
vänsterblocket hos allmänheten är på 50 procent. Siffrorna 
baseras på statstik från SOM-institutet.

Hos allmänheten är fördelningen av sympatier mellan 
den borgerliga alliansen och vänsterblocket således lika 

stor, medan fördelningen inom journalistkåren har en 
tydlig tyngdpunkt på vänsterblocket. 

Den sneda fördelningen beror på att vänsterpartiet och 
främst miljöpartiet är mycket populärare hos journalis-
terna än hos allmänheten. Vänsterpartiet, miljöpartiet och 
även folkpartiet är överrepresenterade i journalistkåren i 
jämförelse med allmänheten, samtidigt som socialdemo-
kraterna och moderaterna är underrepresenterade. Det 
innebär att journalistkåren inte är särskilt representativ 
för det svenska folket. 

Bland journalisterna inom public service-bolagen är 
partisympatierna än mindre representativa för allmänhe-
ten. 

På SVT och SR är sympatierna fördelade på ungefär 
samma sätt med undantag av två stora skillnader. Mo-
deraterna är mindre populära i public service-bolagen 
än i den samlade journalistkåren. Bara 8 procent föredrar 
dem, jämfört med 28 procent hos allmänheten. Siffran för 
den samlade journalistkåren är 13 procent. 

Den andra skillnaden är att miljöpartiet är desto mer 
populärt. I public service-bolagen sympatiserar 29 pro-
cent med miljöpartiet jämfört med den samlade journa-
listkårens 23 procent. I jämförelse med allmänheten så är 
sympatierna för miljöpartiet nästan fem gånger så stora 
inom public service-bolagen. 

I övrigt är skillnaderna marginella, men man kan no-
tera att folkpartiet är två procentenheter populärare bland 
public service-journalisterna och vänsterpartiet två pro-
centenheter mindre populärt i jämförelse med den sam-
lade journalistkåren.

I undersökningen har de medverkande också fått ange 
var på en höger-vänsterskala de anser befinna sig. 46 pro-

Journalisternas partisympatier
Som vi skriver i inledningen ligger journalisternas 
politiska sympatier övervägande på den vänstra delen 
av skalan. Något som ligger till grund för mycket av 
kritiken. 
Hur ser då partisympatierna ut i journalistkåren som 
helhet respektive i public service-bolagen? Och har 
tyngdpunkten på vänsterblocket någon betydelse?

siktetPARTISYMPATIERBEGREPPSDEFINITIONERsiktet

7

  Vänster-
   partiet

       Social-
  demokraterna

Miljöpartiet Centerpartiet   Folkpartiet Moderaterna       Krist-
demokraterna

Journalistkåren      14         30        23         4        14        13        2
SVT, SR      12         30        29         4        16         8        1
Allmänheten       6         38         6         7        10        28        5

Figur 2: Journalistkårens, public service-journalisternas och allmänhetens partisympatier 2005 (procent).

Källa: "Den svenska journalistkåren" av Kent Asp (2007)



cent av journalisterna placerade sig på den vänstra delen 
av en tiogradig skala medan bara 12 procent placerade sig 
på höger. Fördelningen hos allmänheten är mycket jäm-
nare fördelad, 31 på vänster sida på en femgradig skala 
och 34 på höger. Även här finns alltså en stor skillnad mel-
lan allmänheten och journalistkåren.

Men betyder då detta något för journalistiken, är jour-
nalisternas bristande representativitet ett problem? Kent 
Asp skriver att svaret är komplicerat men att journalistkå-
rens partipolitiska åsikter inte påverkar nyhetsrapporte-
ringen på grund av tre tyngre vägande faktorer.

• Nyhetsvärdering är viktigare än partipolitiska värde-
ringar, samt ”den speciella arbetslogik journalisterna och 
medierna använder sig av väger tyngre än journalisternas 
personliga åsikter”. 

• Arbetet på en redaktion är en process med många in-
blandade och att enskilda journalisters åsikter har begrän-
sade möjligheter att påverka nyhetsmaterialet.

• Journalister är mindre benägna än andra att identifiera 
sig med de politiska partierna och att få ser sig som över-
tygade anhängare till ett visst parti.

Att dra några slutsatser på grundval av hur partisympa-
tierna och de politiska åsikterna ser ut hos public service-
journalisterna och inom journalistkåren som helhet kan 
vara riskabelt. Dels för att sympatierna inte självklart kan 
antas påverka rapporteringen, som Kent Asp skriver, dels 
för att det är mer relevant att undersöka de mindre grup-
per inom kåren som har större inflytande. Det finns en rad 
grupper som har större över makt över nyhetsrapporte-
ringen och den bild av samhället som skapas, till exempel 
journalister som bevakar politik och samhälle samt redak-
tionschefer.

Redaktionsledare och chefer ”kan antas ha ett större 
potentiellt inflytande än andra” på en redaktion och det 
är därför intressant att undersöka partisympatiernas för-
delning samt graden av representativitet i den gruppen. 

I postenkäten Redaktionsledare 2005 har ansvariga ut-
givare och programansvariga fått placera sig själva på en 
vänster-högerskala. Enkäten visar att redaktionsledarna 
hamnar till höger om journalistkåren, även om de precis 
som den samlade kåren i huvudsak placerar sig till vän-
ster.

30 procent av redaktionsledarna ser sig som vänster 
medan motsvarande siffra i den samlade kåren är 46 pro-

cent. Andelen redaktionsledare som placerar sig till höger 
är 13 procent, nästan lika stor som i den samlade kåren. 
Den stora skillnaden är att redaktionsledarna i större ut-
sträckning placerar sig i mitten jämfört med den samlade 
journalistkåren. 

Redaktionsledarna är mer representativa för allmänhe-
ten då en mindre andel placerar sig på vänster skalhalva. 
Andelen som placerar sig på mitten är dock mycket högre 
och andelen som placerar sig till höger lika liten som hos 
den samlade kåren.

Den andra gruppen som har stort inflytande över skapan-
det av en samhällsbild är de journalister som i huvudsak 
bevakar samhälle och politik. 

Kent Asp väljer i Den svenska journalistkåren att av-
gränsa urvalet ytterligare, till de journalister som har poli-
tik som specialitet och som dagligen arbetar med politisk 
nyhetsrapportering. Detta eftersom ”en grundläggande 
förutsättning för att den bristande representativitet som 
utmärker journalistkåren i sin helhet skall kunna ha någon 
verklig betydelse är att den också finns hos den förhållan-
devis begränsade grupp av inflytelserika journalister som 
varje dag är med om att forma den bild som allmänheten 
får av svensk politik” som han skriver i en artikel i DN.

Den grupp av journalister som Kent Asp talar om är de 
journalister som dagligen arbetar med nyhetsrapportering 
om politik och ekonomi i riksspridda stockholmsmedier. 
Fördelningen av partisympatierna är mer representativ 
i denna grupp än i den samlade kåren. Folkpartiet och 
främst moderaterna har en mycket större andel sympatier 
här än i den samlade kåren. Miljöpartiet och vänsterpar-
tiet har färre. Men detta gäller alltså bara den grupp som 
arbetar med politik och ekonomi i de riksspridda stock-
holmsmedierna. 

Kent Asps artikel i DN har rubriken ”Moderaterna 
största partiet bland samhällsjournalisterna”. Man får 
hoppas att det handlar om en olycklig rubriksättning ef-
tersom den avgränsade grupp som artikeln baseras på 
enbart består av 47 personer. Ett sådant påstående skulle 
innebära en direkt överdrift. 

Baserat på partisympatierna hos politikspecialisterna 
och de politiska åsikterna hos redaktionscheferna drar 
Kent Asp följande slutsats i artikeln som är författad 
innan regeringsskiftet 2006: ”Det parti som sedan drygt 
tio år innehaft regeringsmakten är med andra ord svagt 
representerat bland de journalister som har att granska 
regeringsmakten. I det avseendet kan medborgarna vara 
lugna. I den svenska folkstyrelsen tycks det, i varje fall för 

siktetPARTISYMPATIERPARTISYMPATIERsiktet

8



närvarande, inte finnas några särskilt intima band mellan 
den politiska makten och den tredje statsmakten”. Kent 
Asp menar alltså att socialdemokraterna svaga ställning 
bland de tyngre politiskt rapporterande journalisterna 
innebär att kårens övervägande vänstersympatier inte på-
verkar rapporteringen. 

Att journalisterna med politik som inriktning har ett 
stort inflytande kan nog inte betvivlas. Men en så hårt 
dragen slutsats baserad på de mer representativa politiska 
åsikterna i den gruppen är lite väl djärvt. Sedan beskyller 
inte kritikerna journalistkåren och SVT för att gå social-
demokraternas ärenden. De hävdar att den dominerande 
vänsterinfluerade samhällsuppfattningen påverkar jour-
nalistikens framställning. 

 
Man kan ställa sig frågan hur pass riktigt det är att ute-
sluta de journalister som dagligen jobbar med politik men 
som gör det utanför Stockholm, som Kent Asp har gjort i 
resonemanget angående de inflytelserika journalisternas 
politiska åsikter och deras påverkan på rapporteringen. 
Att inte ta med dem i bedömningen av partisympatiernas 
påverkan på journalistiken innebär att enbart toppjourna-
listerna på de stora stockholmsmedierna kan antas kunna 
påverka bilden av politik och samhälle. Något som skulle 
vara förvånande. Om de dagligt rapporterande samhälls-
journalisterna inkluderas så försvinner genast den borger-
liga övervikten som det talas om i artikeln. Övervikten på 
vänsterblocket blir dock inte lika tung som i den samlade 
kåren. 

I den grupp av journalister som har politik och samhälle 
som huvudsakliga bevakningsområden är fördelningen 
av partisympatierna mindre representativ än i den sam-
lade journalistkåren. Bland de i huvudsak politisk rap-
porterande journalisterna har alla de borgerliga partierna 
färre sympatisörer. Miljöpartiet har hela 30 procent av 
sympatierna, ett parti som bland allmänheten endast har 
6 procent av sympatierna. 

Att diskutera hur mycket inverkan olika grupper av 

journalister kan ha på rapporteringen, med utgångspunk-
ten att vissa kan antas ha större makt, är ganska diffust. 

I en stor internationell studie gällande personliga åsik-
ters påverkan på journalistiskt material har medieforskar-
na Patterson och Donsbach undersökt förhållandet mellan 
journalisternas politiska ställning och vinkling av nyhets-
material. En studie där Kent Asps forskning använts.

 Baserat på verkliga händelser fick de medverkande 
journalisterna bestämma nyhetsvinkel, rubriker och bil-
der. Händelserna rörde bland annat skattefrågor, mil-
jöförstöring och skuldavskrivning för u-länderna och 
alternativen var av forskarna lagda med höger, vänster 
respektive neutral stämpel och journalisterna hade själva 
fått placera sig på en politisk vänster-högerskala. Resulta-
tet av studien visade att journalisterna i 14 fall av 17 valde 
de en nyhetsvinkling som överensstämde med deras egna 
politiska uppfattning. Ett resultat som var lika för alla 
medverkande länder, däribland Sverige, även om korrela-
tionen mellan vinkling och politiska preferenser var minst 
hos de svenska journalisterna.

DN:s debattredaktör Mats Bergstrand skriver i boken 
Politik och nyhetsjournalistik att de enskilda vinklingarna 
inte var särskilt iögonenfallande. ”Undersökningen visar 
att journalisternas partisympatier tenderar att skugga, 
snarare än att djupt färga, nyhetsförmedlingen”. 

Innebörden av detta är att det uppstår en dold subjekti-
vitet. Journalisterna strävar uppriktigt efter en rättvis och 
neutral rapportering, men vinklar likväl efter egna värde-
ringar. 

Som flera av de medverkande i magasinet har uttryckt, 
så blir objektiviteten problematisk eftersom det finns så 
många olika faktorer som talar emot den. Till exempel 
studierna av journalisternas partisympatier, olika fällan-
den i granskningsnämnden och studier som Patterson och 
Donsbachs.  

soheil Pouresmaili

  Vänster-
    partiet

     Social-
demokraterna

Miljöpartiet Centerpartiet Folkpartiet Moderaterna       Krist-
demokraterna

Hela landet        17         38         15         1       17          9          3
Stockholm        11         21         15         4       23         26          0

siktetPARTISYMPATIERPARTISYMPATIERsiktet

9

Figur 3: Partisympatier hos journalister som dagligen arbetar med att rapportera om politik och/eller ekonomi i 
Stockholm och hela Sverige (procent).

Källa: "Den svenska journalistkåren" av Kent Asp (2007)



Journalister är subjektiva. Med andra ord: 
precis som alla andra människor har de 
ett kulturellt, socialt och politiskt bagage 

som inte bara går att lämpa av sig när det 
krävs av en. ”Journalisten är ingen maskin”, 
som Martin Jönsson säger. Men gör det per 
definition journalisterna partiska? Det beror 
naturligtvis på vad man klassar som par-
tiskt, vilket är en ständigt aktuell och förän-
derlig fråga. Göran Rosenberg skriver i sin 
bok ”Tankar om journalistik” bland annat 
om detta. Åsikterna försvinner inte bara för 
att journalisten arbetar på en redaktion.

Idealet om den åsiktsfria journalistiken är 
i själva verket djupt betänkligt. Det bidrar 
till föreställningen att världen är uppbyggd 
av små tingestar, nyheter eller ”stories”, 
möjliga att förpacka i ett antal standardi-
serade storlekar och mediavarianter. Det 
bidrar till att det finns ett professionellt, 
åsiktsneutralt sätt att skildra världen på. 
Och att journalisterna utgör ett skrå med 
särskild förmåga och legitimitet att göra 
detta.

Detta åsiktsfria nyhetsideal är en synvil-
la, menar Rosenberg. Det är en föreställning 
som ”bara alltför väl passar in i medieindu-
strins krav på en rationellt producerad och 
kommersiellt gångbar produkt”. Han menar 
att allt redaktionellt arbete, från nyhetsurval 
till vinkling, oundvikligen präglas av jour-
nalisternas personliga åsikter. Men inget ont 
i det. Jämförelsen med journalistikens barn-
dom tydliggör hans resonemang. Då räk-

nades inte åsiktsjournalistik till något fult. 
Tvärtom. De flesta medier var uttalade opi-
nionsorgan som fanns till för att propagera 
för en viss ideologi eller politik, och inte för 
att deras ägare skulle tjäna pengar som fallet 
är idag. De var ”en vital del i demokratin”, 
skriver Rosenberg och syftar på den politis-
ka mångfalden som skapades i medieutbu-
det. Publiken tog reda på vad journalisterna 
hade för åsikter och valde medium därefter.

Utifrån Rosenbergs teori om åsiktsfrihetens 
illusion kan man dra slutsatsen att politiska 
sympatier skiner igenom i de flesta journa-
listiska produkter. I olika mån förstås. Men 
gäller det verkligen SVT? Den ”fria televi-
sionen” ska ju enligt reglerna sträva mot 
total opartiskhet, balansen mellan de olika 
politiska lägren ska vara total, ingen ska fa-
voriseras eller missgynnas. Det är i alla fall 
idealet som alla journalister ska sträva efter 
i sin rapportering. 

Men ett ideal är ju alltid just ett ideal. Syn-
villa eller inte, att uppnå en total opartisk-
het/åsiktsfrihet är mycket svårt. Mycket av 
den kritik som riktas mot SVT som vi har in-
riktat oss på kan förenklat formuleras så att 
journalisternas övervägande vänstersympa-
tier skiner igenom i deras rapportering. Om 
Rosenbergs teori är korrekt kan det ligga 
något i detta. Frågan är hur mycket, och om 
det ens bör räknas som partiskt.

Fler än Rosenberg är inne på linjen att ing-
en journalist kan vara objektiv. Som Svenska 

”Värdera resultaten   inte värderingarna”
Att en majoritet av journalisterna har vänstersympatier är odisku-
tabelt. Om rapporteringen påverkas av det, om det existerar en 
vänstervridning, är långt svårare att ta reda på. Svenska Dagbla-
dets redaktionsschef Martin Jönsson tycker inte att det är så. Han 
tror stenhårt på journalisternas professionalism.

siktetMARTIN JöNSSONMARTIN JöNSSONsiktet

10



Dagbladets redaktionschef Martin Jönsson: 
”Merparten av all journalistik är vinklad 
och subjektiv”, skrev han i en krönika (Jour-
nalisten, 021104) angående debatten kring 
Cecilia Uddén, SR-journalisten som uttalade 
sina sympatier med USA:s presidentkandi-
dat John Kerry inför valet 2004. Jönsson för-
svarade inte Uddéns subjektiva åsikt. Den 
var uppenbar. Han menade att den var ac-
ceptabel, eftersom hon fortfarande hade sin 
professionalism intakt. Hon ville att Kerry 
skulle vinna över Bush, och hymlade inte 
med det. Men hon lät inte det gå ut över hen-
nes rapportering, enligt Jönsson. En subjek-
tiv approach är ”själva utgångspunkten för 
den bästa journalistiken”, fortsätter Jönsson. 
Att vara subjektiv innebär att man är enga-
gerad i någonting. Och är man engagerad, 
så är det naturligtvis att föredra framför en 
likgiltig inställning till sitt journalistiska ar-
bete. 

– Problemet är inte objektiviteten eller 
subjektiviteten. Problemet är om man är slö 
som journalist. Kvalitén på journalistiken är 
det intressanta.

För om man är helt objektiv, menar Jöns-
son, liksom Rosenberg, så söker man en 
enda konstant sanning. 

– Journalistiken är en bild av verklighe-
ten, och när den är bra är den rimligt sann. 
Men den är inte den enda sanna bilden, sä-
ger Jönsson

Subjektiviteten är alltså oundvik-
lig. Och de övervägande vänster-
sympatierna inom journalistkå-

ren är ett faktum. Martin Jönsson vill dock 
dra en distinkt gräns mellan subjektivitet 
och partiskhet. Det ena behöver inte betyda 
det andra. 

– Det är obestridligt att journalistkå-
ren är vänster. Men det behöver inte inne-
bära att journalistiken är det. Den här 

”Värdera resultaten   inte värderingarna”

Martin Jönsson.
Foto: SVD PRESSBILD

siktetMARTIN JöNSSONMARTIN JöNSSONsiktet

11



trubbiga statistiken om att det är något fler 
journalister som har vänstersympatier behö-
ver faktiskt inte betyda någonting för inne-
hållet. 

– Bra journalistik kan vara saklig, rimlig, 
seriös och rättvis. Trots att man som medar-
betare är subjektiv och går in med partiska 
värderingar så kan man göra ett professio-
nellt jobb ändå. Därför är det ointressant hur 
många miljöpartister som finns. Det intres-
santa är om den journalistik som bedrivs är 
pro miljöpartiet eller inte. Man måste värde-
ra resultatet, inte värderingen, säger Martin 
Jönsson.

Medieforskaren Kent Asp instämmer med 
Martin Jönsson. Han har också en förklaring 
till varför en vänstervridning inte existerar 
trots att journalisternas vänstersympatier är 
betydande. Han pratar om ”eliten”, de sam-

hällsreportrar som står högst upp i hierar-
kin. Det är en liten grupp, bara drygt 20 per-
soner i hela landet fördelade på de största 
nyhetsredaktionerna, men enligt Kent Asp 
är de tongivande i den nationella samhälls-
rapporteringen. De bestämmer till stor del 
vilka nyheter vi tar del av varje dag, och hur 
de vinklas.

– Om man ser till de mest tongivande 
journalisterna med störst genomslag i riks-
medier så ser de politiskt sett ungefär ut som 
folket i allmänhet. Snarare är det så att det är 
en borgerlig övervikt bland de tyngsta jour-
nalisterna, säger Asp.

Ett av de bevakningsområden som svenska 
medier har fått mest kritik för är president-
valen i USA. De demokratiska presidentkan-
didaterna har där uteslutande favoriserats, 
säger Martin Jönsson. Något som kan vara 

Figur 4: Andelen journalister (procent) inom public service respektive hela journalistkåren och allmän-
heten som sympatiserar med vänster- eller högerblocket, jämfört med allmänhetens sympatier.*

* Undersökningen är från "Den svenska journalistkåren" av Kent Asp (red) (2007). Vänsterblocket 
innefattar vänsterpartiet, miljöpartiet och socialdemokraterna. Högerblocket innefattar moderaterna, 
centerpartiet, folkpartiet och kristdemokraterna.

siktetMARTIN JöNSSONMARTIN JöNSSONsiktet

12



ett resultat av journalisternas vänstersym-
patier. Men han understryker att det inte 
handlar om någon partiskhet.

– En förklaring till detta är att svenska me-
dier bara läser storstadspressen, till exem-
pel Washington Post och New York Times 
som inte är representativa för hela USA. De 
är elittidningar i storstäderna, men präglar 
väldigt mycket den uppfattning som svens-
ka medier får av USA. Därför blir de mer 
demokratvänliga. Det behöver inte ha nå-
got med vänstervridning att göra, utan sna-
rare att man influeras mer av en viss grupp 
i samhället, i det här fallet de välutbildade 
som är överrepresenterade inom demokra-
terna i förhållande till republikanerna. 

Det handlar inte om en medveten propa-
ganda för demokraterna, menar Jönsson. 
Svenska utrikeskorrespondenter är helt en-
kelt dåligt pålästa.

– Det är farligt om man förenklar rap-
porteringen av USA-valet och säger att vi 
kampanjar för en demokrat. Det är snarare 
så att det finns en okunskap om amerikansk 
politik, att vi är dåliga på att förstå hur den 
amerikanska politiken ser ut, hur de olika 
frågorna ser ut och hur det speglar det ame-
rikanska samhället. 

En stor del av kritiken mot SVT rör rap-
porteringen av Israel-Palestinakonflikten 
och just det amerikanska presidentvalet. 
Det är inte ofta man hör att bevakningen av 
till exempel den svenska omsorgspolitiken 
är vänstervriden. Martin Jönsson tror att det 
beror på att frågorna är polariserade.

– Det är en jävla skillnad om du rapporte-
rar från Palestina och sjukförsäkringen här i 
Sverige. När det är så stor skillnad blir det 
så att det som uppfattas som positivt för den 
ena parten uppfattar den andra sidan som 
propaganda, säger Jönsson och fortsätter: 

– Utrikesrapporteringen är vitt skild från 
inrikesbevakningen. Går du tillbaka i tiden 
ser du att klyftan mellan Gösta Boman och 
Olof Palme var oändligt mycket större än 

mellan Reinfeldt och Sahlin. Det gjorde att 
om Sveriges television rapporterade något 
kritiskt om Boman så var det propaganda, 
men idag är det mera nyanserad bevakning 
eftersom de ligger nära varandra. Det hand-
lar om att utrikespolitiken är mer laddad än 
inrikespolitiken. 

SVT hävdar att de är helt objektiva, kan det 
vara en del av problemet?
– Ja. Jag tror också att journalisternas bild 

av sig själva som objektiva har ställt till pro-
blem eftersom folk ser något annorlunda. 
SVT har haft en extremt hög svansföring 
vad gäller det här på senare år med Fri Tele-
vision-kampanjen och jag har kritiserat dem 
för att de inte alls är kommersiellt oberoende 
vilket de hävdar. 

Martin Jönsson syftar på SVT:s reklamin-
täkter och andra kommersiella samarbeten 
med utomstående aktörer.

– Det är ju hur mycket sponsorskyltar som 
helst i SVT. Och det är kanske så att det inte 
går att vara helt oberoende. Problemet är att 
de har en så hög svansföring och säger att 
de är helt oberoende. Det provocerar många 
med viss rätt. 

– Men det går inte att komma ifrån att 
SVT på många sätt är väldigt bra. Hade det 
inte varit statlig television så hade man inte 
kunnat hålla den kvalitet som man trots allt 
håller. Men de påstår att de är helt oberoen-
de och att det inte har någon betydelse vilka 
beslut politikerna fattar. Samtidigt som de 
håller på med remissvar och stenhård lob-
bying för att påverka politikerna för att få en 
public service-proposition som ska bli bra. 
De lever i ett beroendeförhållande varje dag 
med politikerna, de ägnar massor med kraft 
åt att påverka politikerna för att få bättre för-
utsättningar. Därför tror jag att folk genom-
skådar det här talet om frihet och oberoen-
de. Om någon säger att man är på ett visst 
sätt och man tycker sig se något annat, då 
vaknar konspirationsteoretikerna lättare.

olle sjögren

siktetMARTIN JöNSSONMARTIN JöNSSONsiktet

13



– Det finns ju en urgammal diskussion om 
att inte bara SVT är vänsterpräglad men 
också att journalistkåren i sin helhet är det. 
Det klassiska exemplet är från 1968, då ett 
demonstrationståg som var på väg till ame-
rikanska ambassaden gick fel – de gick in i 
huset på Gärdet istället och sen blev de an-
ställda. Nu är de SVT.

Martin Jönsson återberättar den forne 
SVT-chefen Sam Nilssons skämt om varför 
SVT:s journalister inledningsvis var så vän-
sterorienterade. Vänsterdominansen råder 
fortfarande men situationen idag ser helt 
annorlunda ut än vad den gjorde då det be-
gav sig 1968.

– Till en viss mån var det så, de, många av 
de som var intresserade av samhällsfrågor 
sökte sig till journalistiken, vilket innebär att 
många gamla vänsterprofiler har framträ-
dande positioner inom medierna idag, säger 
Martin Jönsson. 

På 60- och 70-talen var Sveriges Radio (SVT 
bildades 1979) utsatt för hård kritik gällande 
partiskhet och vänstervridning. Mycket av 
dagens kritik tycks vara möjlig att härleda 
till de gamla anklagelserna om vänstervrid-
ning. Kan det vara så att de gamla förut-
sättningarna för kritiken försvunnit men att 
föreställningen om en vänstervriden televi-
sion levt kvar? I boken Spegla, granska, tolka 
beskriver Djerf-Pierre och Weibull situatio-
nen: ”under 60-talets andra hälft blev det allt 
vanligare att Sveriges Radio direkt anklaga-
des för vänstervridning i programverksam-
heten”. På den tiden var dock innebörden av 
begreppet vänstervridning annorlunda från 
idag. Det stod för en relativt radikal form av 
socialism. Christopher Jolin beskriver dem 
som skulle stå för vänstervridningen som 
”oroselementen till vänster om socialdemo-
kratin”.  

1969 startade TV2 sin verksamhet. Många 

av journalisterna på den nya kanalen var 
unga idealister och debattklimatet på sam-
hällsredaktionerna beskrivs som ”mycket 
hett”, på grund av bland annat politiska 
åsiktsskillnader. ”Det fanns även personliga 
motsättningar mellan företrädare för olika 
åsiktsgrupperingar, vilka bidrog till det lad-
dade klimatet”. Det var dessa unga journa-
lister som alltmer kom att beskyllas för att 
vara vänstervridna.  

Missnöjet mot SR ökade under början av 70-
talet och särskilt TV2 kritiserades och kalla-
des för den ”röda kanalen”. Till skillnad från 
idag kom kritiken på den tiden även från po-
litiskt håll. En programserie som kritiserade 

Demonstranterna   

Under 1960- och 1970-talen var Gärdet i Stock-
holm en populär samlingsplats för vänsterfolk. 
Man samlades för att spela och lyssna på 
musik, demonstrera och festa. Här syns en tids-
typisk affisch från ett arrangemang på Gärdet. 

FOTO:  OKÄND/NORDISKA MUSEET

siktetHISTORIKHISTORIKsiktet

14



som gick fel
arbetarrörelsen och folkrörelserna sändes, 
vilket gjorde att även Socialdemokraterna 
blev avogt inställda till SR. Arbetarrörelsen 
beskylldes i programmen för att ha svikit 
sina revolutionära ideal. För seriens fakta-
insamling hade experter som var knutna till 
en marxistisk tidskrift anlitats. Programmen 
fälldes också i radionämnden, den tidens 
motsvarighet till granskningsnämnden.  

Detta ledde till att Sveriges Radio ”kritisera-
des för vänstervridning från både borgerligt 
och socialdemokratiskt håll, men beskylldes 
också för högervridning och kommersialism 
från grupper som befann sig längre ut på 
vänsterkanten i politiken”, som Weibull och 
Djerf-Pierre skriver.  

Martin Jönsson anger tre anledningar till 
dagens bild av SVT som vänstervridet. De två 
första är den förra generationen journalisters 
engagemang i vänsterrörelsen samt dagens 
statistik om övervägande vänstersympatier 
inom journalistkåren. Den tredje anledning-
en är SVT:s ägarstruktur och socialdemokra-
ternas dominerande ställning under lång tid. 

– Public service är en statlig medieorgani-
sation, och Sverige har varit styrt av social-
demokraterna under en dominerande period 
vilket gör att staten är vänster och då blir sta-
tens medier också vänster. För vi har ju inte 
valt det här utan detta har vi fått pådyvlat 
uppifrån från vänsterregimen i Sverige och 
därför tycker man att Rapport är vänster. 

Så beskriver han uppfattningen om public 
service bolagens koppling till regeringsmak-
ten och hur det bidragit till bilden av vänster-
vriden television. 

Per Gudmundson på SvD tycker att kriti-
ken till viss del kan spåras till den gamla fö-
reställningen om SVT.

– När många attackerar SVT och deras 
vänstervridning är det ofta namn från 68-
vänstern de kommer dragandes med, och det 

är kanske inte så vettigt. Men när TV2 grun-
dades anställdes ju alla ungdomar direkt från 
vänstervågen. Det var ju den dominerande 
tendensen i samhället när man startade, sä-
ger han. 

Mycket riktigt så var anklagelserna om     
SVT:s vänstervridning mer relevanta för tret-
tio år sedan och de var framförallt mycket 
tydligare att peka ut. Hela samhället var un-
der inflytande av en kraftig vänstervåg och 
även medierna påverkades. 

Men sedan dess har mycket hänt, både vad 
gäller samhället i stort och mediernas arbets-
metoder och professionalism. Journalistiken 
har högre krav på sig i fråga om opartiskhet 
och saklighet och kommer inte undan de 
granskande instansernas kontroll samt all-
mänhetens toleransnivå vad gäller klara fall 
av partiskhet. 

– Det har skett ett generationsskifte och en 
modernisering, det är en annan konkurrens 
och öppenhet, som Martin Jönsson uttrycker 
det. 

Trots det förekommer alltså kritik med 
jämna mellanrum. Det händer visserligen 
fortfarande att SVT och SR fälls i gransk-
ningsnämnden för partiskt innehåll. Då får 
kritikerna vatten på kvarnen och de aktuella 
fallen förstärks med de gamla föreställning-
arna om vänstervridning. 

Mycket av kritiken verkar ha sitt ursprung i 
de gamla fallen av vänstervridning, vilket blir 
tydligt då de gång på gång tas upp i diskus-
sionen om SVT:s vänstervridning av idag. 

Gamla föreställningar är svåra att ändra 
och bilden av en vänstervriden organisation 
kan inte suddas ut på ett par decennier. Men 
SVT har förändrats väldigt mycket och att 
utgå från gamla synder som grund för da-
gens kritik är varken sakligt eller rättvist.

Soheil Pouresmaili

siktetHISTORIKHISTORIKsiktet

15



Matchen, som ägde rum i Malmö den 6-8 
mars, gav upphov till en livlig debatt som 
både handlade om inrikespolitik och anknöt 
till en högaktuell utrikespolitisk situation: 
kriget i Gaza. SVT:s bevakning av demon-
strationen på första matchdagen och debat-
ten som föregick och följde efter matchen har 
kritiserats hårt av mediedebattören Dick Er-
ixon och SvDs ledarskribent Per Gudmund-
son. SVT:s journalister ska ha varit partiska i 
sin rapportering i det att de avsiktligt lät bli 
att skildra delar av kravallerna – ett resultat 
av en vänstervridning, enligt Dick Erixon.

– Min enda tolkning är att man har valt 

sida. Det är inget journalistiskt arbete utan 
man har en väldigt klar propagandatendens. 
Man rapporterar i enlighet med ens egna 
vänsteråsikter, och det strider mot all journa-
listisk logik. Det är det jag tycker är journa-
listikens största dilemma, och det gäller SVT 
också, just att man behandlar olika grupper 
i samhället väldigt olika. En grupp månar 
man om, lindar in och skyddar mot allt som 
de skulle kunna kritiseras för. Medan andra 
blåser man upp och förstorar. Jag kan inte 
hitta någon annan förklaring till varför man 
behandlar människor så olika.

Dick Erixon syftar på att de våldsamheter 
som utfördes av vänsterextrema, autonoma 
grupper i demonstrationståget i realiteten 
var mycket värre än hur SVT framställde 
dem. SVT ska ha ”skyddat” dem genom att 
inte filma deras brott. Ett typexempel på par-

”Den som kastar första  
stenen får vara med i tv”
En fallstudie över SVT:s bevakning av 
demonstrationerna i Malmö 6-8 mars 2009

För att få ett aktuellt perspektiv på frågan 
huruvida SVT är opartiskt eller inte i sin 
nyhetsrapportering valde vi att granska 
bevakningen av Davis Cup-matchen mel-
lan Sverige och Israel.

Rapports huvudredaktör Göran Larsson hade ansvaret för sändningarna från demonstrationerna i Mal-
mö. Hans farhågor att det skulle bli våldsamt visade sig vara falskt alarm. Demonstrationen blev lugnare 
än väntat. "Man kan möjligen anklaga oss för att vi skulle hetsa fram bråk", säger Göran Larsson.

foto: SVT  play

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

16



tiskhet – om det är sant. Att bevisa partisk-
heten är i det här fallet problematiskt, såvida 
man inte hade placerat ut kameror som fil-
made varenda gata i hela Malmö. SVT kun-
de omöjligen dokumentera allt som hände. 
Rapports ansvarige redaktör under demon-
strationen, Göran Larsson, tillbakavisar ock-
så kritiken. Han säger att demonstrationen 
blev mycket lugnare än väntat. Det fanns 
helt enkelt inte mycket våld att skildra. Men 
inledningsvis hade han redaktionens dåliga 
förberedelser inför kaoset under EU-topp-
mötet i Göteborg 2001 i minnet. De skulle 
inte göra samma misstag i Malmö.

– Det var rykten i svang i slutet av veckan 
att de där danska, svartklädda människorna 
skulle komma dit. Som avledningsmanöver 
skulle de sätta eld på Rosengård på fredags-
kvällen, för att få alla poliser att åka dit och 
sen skulle de storma stadion på natten. Det 
var ju ett hyggligt välgrundat rykte, och sen 
så tänkte vi tillbaka på göteborgskravallerna 
där vi var rätt illa rustade om vi ska vara är-
liga. Så vi biffade upp oss med resurser och 
la ut extrasändningar där vi varnade för 
att demonstrationen förmodligen skulle bli 
våldsam, säger Göran Larsson.

Men våldet uteblev helt under fredagen. 
Under lördagen den 6 mars, den första 
matchdagen, bröt ett tjugotal maskerade 

personer sig ut från det stora huvuddemon-
strationståget för att kasta sten och sparka 
på polisens piketbussar. Bortsett från några 
mindre incidenter med smällare och en 
färgballong var den attacken det enda som 
hände i våldsväg, enligt SVT:s bildmaterial 
och Göran Larsson själv som låter lite sno-
pen när han berättar om det förhållandevis 
oansenliga våldet. 

– Jag tyckte att det blev lugnare än vad 
man kunde ha trott, så vi fick bita i det sura 
äpplet och rapportera om det. Man kan möj-
ligtvis anklaga oss för att vi skulle hetsa fram 
bråk, att vi stod som gamar och väntade på 
att det skulle bli våldsamt. När det inte blev 
det hade vi redan bestämt oss för att göra 
extrasändningar, och då var vi ju tvungna 
att rapportera att det var lugnt och fint. Det 
blev en slags ickehändelse på nåt vänster. 

Om du tänker på våldet som syntes i                    
Rapports inslag, tycker du att bilden repre-
senterade verkligheten på ett korrekt sätt?
– Det är ju jättesvårt att säga om man inte 

var på plats själv, som jag inte var. Men jag 
tycker ändå att vi rapporterade om de få 
våldsamheter som förekom. Skämtsamt 
så sa vi på redaktionen, när det inte hände 
någonting på lördagsförmiddagen, att den 
som kastar första stenen får vara med i tv.

olle sjögren

Debattören Dick Er-
ixon, en av de flitigaste 
kritikerna i debatten 
kring public service. 

foto: dan eriksson

Den anti-israeliska organisationen Stoppa 
Matchen höjde tidigt rösten om att Davis Cup-
matchen i Malmö mellan Sverige och Israel 
den 6-8 mars skulle bojkottas helt: ”Ockupa-
tionen av Palestina, massakern i Gaza och de 
grova kränkningarna av de mänskliga rättig-
heterna som Israel har gjort sig skyldig till utan 
att ta något som helst intryck av den interna-
tionella opinionen har lett oss till slutsatsen att 
en bojkott är det enda sättet för oss att på-
verka Israel mot en rättvis fred med Palestina”, 
stod det i Stoppa Matchens programförklaring.

Knappt en månad innan matchen tog Malmö 
kommuns fritidsnämnd med kommunalrå-
det Ilmar Reepalu i spetsen beslutet att låta 
matchen spelas utan publik. Orsaken var 
säkerhetsskäl. På grund av det hätska läget 
ansåg kommunen tillsammans med polisen 
att säkerheten inne i tennishallen inte kunde 
garanteras. Risken att aktivister skulle ta sig in 
och stoppa matchen med våldsamma medel 
bedömdes vara för stor. 

Under en debatt i Aktuellt den 26 februari sva-
rade Stockholms idrottsborgarråd Madeleine 
Sjöstedt (fp) med att kalla Reepalu för antise-
mit och för att ha dolda ideologiska avsikter 
med beslutet. Hennes lösning var att flytta 
matchen till Stockholm där säkerheten kunde 
garanteras.  Det gick dock inte att genomföra 
på grund av tidsbrist.

Från idrottsligt håll förstod man inte vitsen 
med att bojkotta matchen, inte heller att hålla 
publiken utanför. ”Sport och politik hör inte 
ihop”, sa tennisförbundets ordförande Henrik 
Källén, och fick medhåll av politiker som Jan 
Björklund (fp):
– Det finns ganska många länder i världen som 
är väldigt läbbiga. Kommunistkina som anord-
nade OS i somras, då skulle vi naturligtvis ha 
stannat hemma därifrån i så fall. Varför är det 
just Israel och judar som ska hetsas mot? Allt 
annat är ju okej, sa Jan Björklund till Tv4-nyhe-
terna den 22 februari.

Davis Cup-konflikten – detta har hänt

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

17



Enligt en undersökning av JMG anser 
91 procent av de utfrågande journa-
listerna (drygt 1 000 stycken) att ”dra-
matiska och spännande” händelser 
har stor betydelse i nyhetsvärdering. 
Att fånga våldsamheter på bild torde 
därför vara varenda nyhetsredaktions 
mål under en demonstration. Särskilt 
när det går oväntat lugnt till, som det 
gjorde i Malmö. Dick Erixons linje, att 
det i realiteten förekom mer våld än 

vad som syntes i SVT:s sändningar, 
ter sig därför inkorrekt. Han säger att 
det var många våldsverkare, inte bara 
”några få bråkstakar” vilket hävda-
des i Rapport. Hur många ”några få” 
är, är förstås en definitionsfråga. Men 
att det jämfört med den stora demon-
strationsgruppen på 6 000 personer 
var ytterst få som utövade våld är 
korrekt, enligt Merima Lulic, infor-
matör vid Malmöpolisen som följde 
hela demonstrationen på plats. När 
tåget nådde målet vid Baltiska Hallen 
stod hon bakom raden av piketbussar 
som de maskerade demonstranterna 
attackerade. 

– Vi hade bra kontroll på den grupp 
som vi misstänkte kunde bli våld-

sam. Det rörde sig om ett par hundra 
personer. När tåget sen kom fram till 
Baltiska Hallen bröt de sig ut från det 
stora demonstrationståget, och då 
hade de blivit fler, 600-700 stycken, 
säger Merema Lucic.

Blev du rädd?
– Ja, då hann man bli lite skakis. Vi 

hade ställt upp piketbussar mellan 
demonstranterna och Baltiska Hal-
len, för det var dit de ville, de ville 
ju in i hallen. Men de flesta stannade 
som tur var av en bit ifrån. Så antalet 
demonstranter som attackerade bus-
sarna var nog bara ett tjugotal. De 
smällde smällare, kastade sten, vifta-
de med bengaliska eldar och en kille 
hoppade upp på en bil och sparkade 
sönder en lampa. Men ingen polis 
kom till skada, så på det sättet var det 
inte så farligt.

Var det den enda våldsamma aktio-
nen under helgen?
– Det tändes någon enstaka benga-

lisk eld under demonstrationstågets 
väg genom stan, och någon slängde 
en färgballong på ett skyltfönster. 
Men annars var det inget att tala om. 
Vi fick jättebra hjälp av demonstra-
tionsfunktionärerna, de gjorde ett jät-
tejobb hela vägen.

Vad har du för bild över hur SVT skild-
rade demonstrationen?
– Det enda jag tyckte var fel var att 

man fokuserade för mycket på våldet. 
Det var en fredlig demonstration på 
fredagen också, och huvuddemon-
strationen på lördagen pågick i flera 
timmar. Det var bara sista kvarten 
som var våldsam, och det var däri-
från man visade mest bilder. Att det 
var en liten grupp som brutit sig ut 
från det stora demonstrationståget 
framgick också ganska dåligt.

OLLE SJÖGREN

De få demonstranter som vågade sig på polisavspärrningarna gjorde liten skada, enligt 
Malmöpolisen. foto: SVT Play

Kravaller – i15 minuter

SVT:s skildring av demonstrationen 
i Malmö fokuserade för mycket på 
våldet. Det tycker Malmöpolisen 
Merema Lulic som själv var på 
plats.

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

18



För att se hur SVT:s bevakning av själva demonstratio-
nen gick till gjorde vi en kvantitativ undersökning. 
Vi koncentrerade oss på nyhetsinslag som antingen 

rapporterade direkt från demonstrationen eller visade in-
spelade bilder från den. Det var förvånansvärt få inslag 
som huvudsakligen behandlade demonstrationen – bara 
fem stycken som sändes mellan den 6-13 mars. De två 
första handlade om hur oväntat lugnt allt var. Under fre-
dagen den 6 mars syntes inga våldsamheter någonstans. 
Istället filmades sjungande demonstranter och reportrar-
na pratade med nöjda poliser. Sedan på lördagen som var 
demonstrationens huvuddag blev det ett mer allvarligt 
tonläge. Men det började lugnt när det stora demonstra-
tionståget gick genom centrala Malmö. Det mynnade till 
slut ut i attacken mot piketbussarna senare under lördags-
eftermiddagen. Tre nyhetsinslag gjordes med detta som 
tema. I dem syntes kravaller i bild sammanlagt 132 sek-
under, ungefär en femtedel av inslagens sammanlagda 
längd. Antal personer som aktivt utövade våld framför 
kameran var 23, varav de flesta förekom i det inslag om 
attacken mot piketbussarna som sändes i både Rapport 
och Sydnytt den 8 mars. Alla fem inslagen sändes flera 
gånger per dag. Men vi har valt att inte inkludera de re-
priserade inslagen i statistiken, eftersom vi vill åt med den 
ganska oansenliga kvantitativa undersökningen är egent-
ligen det kvalitativa, huruvida SVT har negligerat våldet 

och överdrivit demonstrationens lugn. Det är oviktigt hur 
många gånger ett inslag sändes. Det faktum att man valde 
att filma det från första början är det viktiga. 

Dick Erixons teori är att SVT medvetet ska ha låtit bli att 
filma våldsamheter för att skydda de skyldiga, vänsterak-
tivisterna. Av undersökningen att döma stämmer inte det. 
Snarare var det så att SVT:s nyhetsredaktioner hade förbe-
rett sig på mer våld, väntade länge på att det skulle braka 
loss, och när det väl gjorde det så koncentrerade man sig 
på det istället för på den fredliga demonstrationen. Våld-
samheterna hårdvinklades, vilket var ett självklart val 
enligt Rapport-redaktören Göran Larsson. Det bekräftar 
också Merema Lulic från Malmöpolisen. Hon hade bara 
gott att säga om demonstrationen som helhet, fram till 
dess att tåget nådde målet Baltiska Hallen. Då bröt sig 
den autonoma gruppen ut och avancerade mot piketbus-
sarna som var uppställda som en mur runt tennishallen. 
De som brukade våld var runt 20 personer, enligt Lulic 
som bevittnade situationen på plats. Attacken varade i 15 
minuter. Sett till den samlade demonstrationsskaran på 6 
000 personer och att demonstrationen pågick i flera tim-
mar, överdrevs händelsens betydels i rapporteringen. Det 
var också den enda riktigt våldsamma aktion som gjordes 
under helgen.                                                                                  OLLE SJÖGREN

soheil pouresmaili

Analys

Figur 5 och 6: Antal 
sekunder som 
SVT:s och TV4:s 
nyhetssändningar 
visade våldsamheter 
under demonstratio-
nerna i Malmö, samt 
antal personer som på 
bilderna sågs bruka 
våld. Vi har valt att 
enbart inkludera origi-
nalinslagen, och inte 
eventuella repriser av 
samma inslag.

inslag Total  
längd  

Längd 
kravaller

Antal Per-
soner som 
ses bruka 

våld

6 mars 132 0 0

7 mars 96 0 0

7 mars 157 34 1

8 mars 114 74 21

13 mars 27 21 1

inslag Total  
längd  

Längd 
kravaller

Antal Per-
soner som 
ses bruka 

våld

6 mars 93 0 0

6 mars 148 0 0

6 mars 26 0 0

7 mars 20 0 1

7 mars 64 0 0

7 mars 147 42 15

8 mars 37 15 0

SVT TV4

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

19



Att SVT undanhållit tittarna våldsamheter 
under demonstrationen i Malmö visade 
sig vara felaktigt. Snarare var det tvärtom. 
Nyhetsurval och -värdering resulterade i en 
stark fokusering på kravallerna, vilket ska-
pade en våldsam bild av demonstrationen 
som egentligen gick överraskande lugnt till, 
enligt Malmöpolisen. En partisk rappor-
tering på ett sätt, men en berättigad sådan 
eftersom det gjordes enligt gängse journa-
listisk arbetsmetod. Dramatik prioriteras på 
de flesta stora nyhetsredaktioner. 

Det gällde SVT:s direktrapportering från 
demonstrationen. Under infördebatten före-
kom av naturliga skäl ingen dramatik. Där 
presenterades parterna i konflikten och fick 
formulera sina argument. För att en rappor-
tering av ett kontroversiellt ämne ska vara 

balanserad, och därmed opartisk, krävs det 
att konfliktens olika parter får uttala sig    
ungefär lika mycket. Ett enskilt inslag kan 
vara obalanserat. Det vill säga: en viss part 
kan få uttrycka sin åsikt i ett inslag utan den 
andra parten får det. Det viktiga är att det 
är balans mellan parterna i den sammanlagda 
rapporteringen. Det står skrivet i sändnings-
tillståndet. 

Hur balanserad var då SVT:s rapportering 
av infördebatten? Flest uttalanden gjordes 
av poliser. De intervjuades om riskerna för 
våldsamheter och vad de skulle göra för 
att förebygga dem. Alla poliser var givetvis 
neutrala i frågan om matchens vara eller 
icke vara. I övrigt figurerade tre parter med 
tydliga åsikter: 

1.	 Representanter från Malmö kom-
mun som tog beslutet att låta matchen gå in-
för tomma läktare och därmed gav upphov 
till hela debatten

2.	 Borgerliga politiker och represen-
tanter från Tennisförbundet som tyckte att 
sport och politik inte hör ihop och att match-
en ska spelas inför publik 

3.	 Aktivister och politiker som var helt 
mot matchen 

                                        
Vår kvantitativa undersökning är baserad 
på SVT:s nyhetsinslag (ej idrottsliga) som 

Obalanserad  

A ntal 

Mo t m a tch e n

Vil l  a tt d e n  s ka  s p e la s
m e n  m e d  to m m a  lä kta re

Fö r m a tch e n

N e u tra l

21 
14 

7
2

Figur 7: Antal intervjuade personer under alla (ej idrottsliga) nyhetsinslag 10 
februari – 13 mars som rör Davis Cup-matchen, samt deras åsikter.

Totalt intervjuades 44 personer i 29 inslag under infördebatten samt 
demonstrationen. 

– Personligen tycker 
jag att det blev allde-
les för mycket rap-
portering. Jag tror 
att obalansen beror 
mycket på det. Det 
blev för många in-
förinslag. Jag gillar 
inte det riktigt ef-
tersom det lätt kan 
bli en aktiv del av 
någon annans pro-
paganda. Det har 
hänt att vi (Rapport) 
hetsat upp en stäm-
ning inför en hän-
delse, och ibland 
har vi haft fel i våra 
farhågor. Som nu 
senast i Malmö där 
vi sa att det skulle 
komma våldsamma 
demonstranter från 
Danmark och Tysk-
land och hade fel. 
Men är det en så ak-
tuell och uppmärk-
sammad händelse 
kan man ju inte låta 
bli att rapportera. 

Rapport-
redaktören 
Göran Larsson 
om inför-
debatten:

foto: SVT

Vi delade upp nyhetsinslagen i de som 
sändes under infördebatten respektive 
demonstrationen. Under den förstnämnda 
var balansen mellan de olika parterna som 
fick uttala sig väldigt ojämn. Enligt Rap-
ports lokalredaktör Gösta Backlund kan 
det bero på partiskhet.
– Det vore dumt att negligera den möjlig-
heten, säger han. 

SVT
Totalt

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

20



infördebatt
berör Davis Cup-matchen och sändes mel-
lan den 10 februari till och med dagen innan 
matchen, den 5 mars. Alltså perioden innan 
rapporteringen från själva demonstrationen 
började. Det rör sig om femton inslag vari 
vi har undersökt hur många gånger de olika 
parterna har fått uttala sig. 

Det är inte en balanserad bild som fram-
träder när siffrorna granskas. En klar över-
vikt personer som är för matchen har fått ut-
tala sig i den sammanlagda rapporteringen. 
I diagrammet här nedan ser vi skillnaden.

Anledningen till att antalet intervjuade 
personer som är mot matchen blir fler i den 
totala beräkningen än under infördebatten 
är att man intervjuade folk på plats under 
demonstrationen (inslag som sändes 6-13 
mars). Räknar man in den direktrapporte-
ringen i materialet blir det således mer ba-
lanserat. Men inte nog. Matchförespråkarna 
har fortfarande en klar övervikt – de är dub-
belt så många som matchmotståndarna. 

Förutom Göran Larsson, som var ansvarig 
redaktör på Rapport i Stockholm, hade även 
lokalredaktören i Malmö, Gösta Backlund, 
ett stort ansvar när det gällde planering och 
val av intervjuobjekt. Under infördebatten 
höll han en nära kontakt med informatörer 
hos Malmöpolisen och Malmö kommun. 
Han låter förvånad när han får höra siffror-

na över hur många som fick uttala sig..
– Det låter inte alls bra. Vi vill ju represen-

tera alla grupper i samhället, kulturellt och 
politiskt. Det är drömvisionen. Tyvärr går 
den inte alltid att uppnå, säger Gösta Back-
lund.

Vad beror den här obalansen på?
– Det kan vara en massa faktorer. Folk 

gick inte att få tag på, folk hade mer intres-
santa saker att säga och så vidare.

Kan det bero på en subjektivitet hos er, att ni 
var partiska i ert val av intervjuobjekt? 
– Ja. Det vore dumt att negligera den möj-

ligheten.
Vad tycker du om uppfattningen att par-
tiskhet inom SVT inte, eller i alla fall väldigt      
sällan, existerar?
– Det här är min personliga åsikt: jag tyck-

er inte man kan resonera så. Det är klart att 
vi präglas av våran bakgrund och att urval 
och rapportering därför blir partisk. Men vi 
gör såklart allt för att hindra att det blir så.

Hur ofta behöver du gå in och be en reporter 
ändra ett inslag som blivit för partiskt?
– Det är ingen sällsynt situation. Det är en 

stor del av min arbetsroll att balansera upp 
inslag. Därmed inte sagt att det alltid är vän-
stersympatier som märks, det kan vara hö-
gersympatier också, säger Gösta Backlund.

olle sjögren

Ensidig behandling är 
en regel som formule-
ras i sändningstillstån-
det. Granskningsnämn-
den, som ser till att den 
åtlyds, sammanfattar 
den på följande sätt på 
sin hemsida:
”Kontroversiella ämnen 
eller händelser får inte 
behandlas ensidigt på 
det sättet att endast en 
parts version eller syn-
punkter klart dominerar 
ett program. Det är 
dock tillåtet att skildra 
ett ämne från en spe-
ciell utgångspunkt, om 
detta klart framgår av 
programmet eller pro-
grampresentationen. 
En ensidig framställ-
ning i ett program kan 
balanseras av ett annat 
program”.

Fakta/ensidig 
behandling

A ntal 

Mo t m a tch e n

Vil l  a tt d e n  s ka  s p e la s
m e n  m e d  to m m a  lä kta re

Fö r m a tch e n

N e u tra l
13 

9

1 1

Figur 8: Antal intervjuade personer under infördebatten 10 februari – 5 mars, 
samt deras åsikter.

Totalt intervjuades 24 personer i 15 inslag under infördebatten.

SVT
Inför-
debatten

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

21



Mot matchen

För matchen

För men med tomma 
läktare

Neutral

Mot matchen

För matchen

För men med tomma 
läktare

Neutral

Figur 9: Antal intervjuade personer under alla (ej idrotts-
liga) nyhetsinslag 10 februari – 13 mars som rör Davis 
Cup-matchen, samt deras åsikter. Sammanlagt 27 st.

Figur 10: Antal intervjuade personer under infördebatten 10 
februari – 5 mars, samt deras åsikter. Sammanlagt 17 st.

7 

9 3 8 5 
2 2 8 

TV4 InfördebattenTotalt TV4

Eftersom TV4 bara hade två nyhetsprogram som täckte 
Davis Cup-matchen i Malmö, TV4-nyheterna och TV4 
Malmö (vi undersökte tre program hos SVT), blev det 
färre intervjuade personer där: sammanlagt 27 stycken 
jämfört med SVT:s 44. Denna totala grupp är väldigt jäm-
ställd hos TV4: 8 personer som är mot matchen och 9 per-
soner som är för får uttala sig. SVT:s val av intervjuobjekt 
är mer obalanserat. Orsaken kan vara en kombination av 
att SVT har fler inslag totalt och att pro-matchfolket, vilket 
till största delen består av politiker och idrottstjänstemän, 
är fler och mer villiga att uttala sig. Det handlar i så fall 
om nyhetsvärdering. Politikers uttalanden väger tyngre 
än om någon från organisationen Stoppa Matchen skulle 
lägga fram sina argument mot att matchen överhuvudta-
get ska spelas.

Under infördebatten är SVT ännu mer obalanserat än 
under hela bevakningen av händelsen. Bara 1 person som 

är mot matchen jämfört med 13 personer som är för får 
uttala sig där. TV4 har bättre balans, men inte mycket. Där 
är siffrorna 2 respektive 8. 

Att obalansen blir mer påtaglig under infördebatten kan 
ha flera orsaker. Som det står ovan kan det bero på ny-
hetsvärdering. Det kan också bero på att anti-matchfolket 
inte var så villiga att uttala sig, att de ville vänta tills själva 
demonstrationerna satte igång. Under själva demonstra-
tionerna var både SVT och TV4 mer balanserade, eftersom 
man då fick synpunkter från demonstranter. Men varför 
tog redaktionerna kontakt med så få matchmotståndare 
under infördebatten? Varför fick matchförespråkarnas ar-
gument stå oemotsagda så ofta både i SVT och TV4? 

Obalansen hade varit mer förståelig om uttalandena inte 
varit så anklagande. Det handlar nämligen inte om ren 
faktapresentation om varför matchen bör spelas, utan om 
hur fel matchmotståndarna har. Vid tre tillfällen, både i 
SVT och TV4, beskyller idrottsborgarrådet Madeleine Sjö-
stedt (fp) Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (s) för att 
vara antisemitisk när han inte vill att matchen ska spelas 
inför publik. Han får försvara sig en av gångerna. 

OLLE SJÖGREN

För att komplettera  SVT-undersökningen har vi under-
sökt TV4-nyheternas bevakning av samma händelse. Vi 
har även här koncentrerat oss på intervjuobjekten un-
der infördebatten och i övrigt utfört undersökningen 
på exakt samma sätt. 

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

22

TV4 mer balanserat



Debatten som följde efter Davis Cup-
matchen mellan Sverige och Israel 
i Malmö handlade mycket om att 

en grupp demonstranter ska ha skanderat 
arabiska ramsor som hade ett antisemitiskt 
budskap. Händelsen togs inte upp av några 
nyhetsmedier till en början. Först när den 
judiska organisationen Frihet i Mellanöstern 
skickade en privat film tillsammans med en 
svensk översättning av ramsan 
till SVT uppmärksammades 
händelsen. Efter att filmklippet 
sänts i Sydnytt vaknade kriti-
kerna: 

Ramsan, som riktar sig specifikt 
mot judar och inte mot staten Is-
rael, är vanlig i Mellanöstern. Att 
den förekommer ihop med Hamas-
flaggan är väntat. Hamas är en 
antisemitisk rörelse som hänvisar 
till ”Sions vises protokoll” i stad-
garna. Detta är väl känt även för 
den som inte talar arabiska.

– Per Gudmundson (ledare i 
SvD, 090311) 

Svenska medier undanhöll detta budskap från 
sina läsare och tittare. Varför? Anser svenska 
journalistkåren att denna rasism och detta hat 
mot judar är något fullt naturligt och rimligt? 
Eller är man bara så totalt okunnig om vad som 
sker i Sverige att man inte förstår?

– Dick Erixon (blogginlägg, 090311)

Den nyliberala debattören Dick Erixon me-
nar att SVT medvetet valde att inte filma de 
demonstranter som skanderade ramsan. 
Och om de filmades, så valde SVT att inte 
sända materialet. Därmed var SVT:s bevak-
ning av demonstrationen partisk, enligt Er-
ixon. Han utvecklade sitt resonemang när vi 
träffade honom i Stockholm. 

– Den här ramsan kom från det stora, ut-
annonserade och lagliga demonstrations-
tåget som SVT hade koll på och bevakade. 
Hur kan man missa att filma det? Hade det 
varit en nazistisk demonstration så hade 
SVT lyft fram budskapet, men det gjorde 
man inte här. Demonstranterna skrek slag-
ord som handlar om att fördriva judarna, 
vilket mycket väl kan åtalas för hets mot 

folkgrupp, men det blundade 
man för. Journalisterna är väl 
inte dumma. Jag tror att de 
medvetet valde att inte rappor-
tera om det.  

Redaktören på Rapport som 
var ansvarig för bevakningen 
av Davis Cup-demonstrationen 
var Göran Larsson. Han reage-
rar oförstående när han får höra 
Dick Erixons anklagelser och 
ger sedan sin version av situa-
tionen: SVT:s kameramän och 
reportrar på plats uppfattade 
helt enkelt aldrig slagorden. Nå-
gon dag efteråt skickades dock 

den privata filmen av slagorden till Rapport. 
Men man sände den inte. Göran Larsson tog 
istället beslutet att vidarebefordra den till 
Sydnytt.

– Vi tyckte att det låg på en lokal nivå. Jag 
skickade bara vidare filmen och vet inget 
mer än att det blev en debatt om slagorden, 
om de var antisemitiska eller inte, veckan ef-
ter demonstrationen, säger Göran Larsson. 

På Sydnytt i Malmö uppmärksammades fil-
men så fort den anlände, enligt Sydnytts re-
daktör Gösta Backlund. Men han ställde sig 
skeptisk till den bifogade svenska översätt-
ningen av den arabiska ramsan som gjorts 
av Frihet i Mellanöstern. En oberoende 
översättning krävdes innan filmen kunde 
offentliggöras.

"Hade det 
varit en nazis-
tisk demon-
stration så 
hade SVT lyft 
fram budska-
pet, men det 
gjorde man 
inte här"

Men var de antisemitiska? Trots dess höga nyhetsvärde valde 
Rapport att inte sända filmen där slagorden hördes.

Slagorden skallade i Malmö

siktetFALLSTUDIEFALLSTUDIEsiktet

23



– Vi misstänkte att den bifogade översättningen kunde 
vara felaktig då den sa att slagorden var kraftigt antise-
mitiska och våldshetsande. Det lät lite för extremt. Den 
judiska föreningen som spelat in filmen var ju inte direkt 
neutrala. Vi lät därför islamologiska institutionen i Lund 
översätta och tolka budskapet, och deras översättning 
skilde sig åt från den första.

Den första översättningen och tolkningen gick ut på att 
en massaker av judar skedde i den arabiska staden Khay-
bar, vars namn regelbundet skanderas i ramsan, och att 
ramsan därigenom uppmanar till just en massaker av ju-
dar. Islamologiska institutionen i Lund kunde dock inte 
bekräfta det, utan sa till Sydnytt att ramsan inte behövde 
ha en antisemitisk innebörd. Den var för komplex för att 
kunna tolkas åt något håll; till exempel har staden Khay-
bar en bredare historisk betydelse för muslimer än den 
som bara berör massakern. Det föranledde en ganska 
hetsig debatt, som sändes uppdelad i flera nyhetsinslag i 
Sydnytt och i programmet Debatt, där man ställde frågan 
om ramsan var uttalat antisemitisk eller inte. Gösta Back-
lund menar att ett tydligt svar aldrig nåddes.

– Argumenten bollades fram och tillbaka, men ingen 

sida kunde visa upp några fasta bevis, säger han.
Det var också vad Justitiekanslern Göran Lambertz kom 
fram till efter att ha behandlat anmälningarna som kom 
in mot dem som yttrat slagorden. Han lade ner ärendet. 
”Enligt JK handlar det inte om några eventuella yttran-
defrihetsbrott”, rapporterade Sydnytt i debattens efterdy-
ningar.

Dick Erixon är skeptisk till JK:s beslut.
– Det är klart att Islamologiska institutionen säger att 

ramsan inte är antisemitisk. De är ju inte direkt Israelvän-
liga själva. Visst, ramsan är svårtolkad, men rasism ska 
inte tillåtas bara för att den uttrycks på ett annat språk.

Huruvida slagorden var antisemitiska eller inte är fort-
farande inte fastställt. Ingen av de demonstranter som 
yttrade dem har i alla fall åtalats. SVT:s roll i det hela är 
oklar. Men Rapport-redaktören Göran Larssons agerande, 
att inte sända filmklippet i Rapport, kan ifrågasättas. Var-
för låg filmklippets ämne på "en lokal nivå", när resten av 
demonstrationen hade det högsta nyhetsvärdet nationellt 
under hela helgen?  

olle sjögren

Utkämpades år 629 e.Kr. mellan Muhammed 
och dennes styrkor och judarna i oasstaden 
Khaybar i Saudiarabien. Enligt muslimska källor 
attackerade muslimerna judarna efter att dessa 
hade brutit en fredsöverenskommelse och där-
efter barrikaderat sig i ett fort. 
Anledningen till attacken var närvaron av den 
judiska stammen Banu Nadir (som tillsammans 
med angränsande arabiska stammar sedan tidi-
gare varit i konflikt med Muhammed) i Khaybar. 
Man kan också finna motiv i att Muhammed 
ansåg sig behöva höja sin prestige bland sina 
följeslagare, liksom behovet av byte och rov 
för att kunna fortsätta och underhålla följande 
erövringar. 

Judarna i Khaybar gav slutligen upp och til�-
läts leva kvar i oasen under löfte att de gav 
hälften av vad de producerade till muslimerna. 
Judarna fortsatte leva i oasen ytterligare flera år 
innan de blev fördrivna av kalif Umar. Slaget är 
således också viktigt därför att det gav upphov 
till ett viktigt prejudikat inom islamsk lagstiftning, 
nämligen införandet av den skatt, jizya, som alla 
icke-muslimer (benämnda dhimmi) under mus-
limskt styre hade att erlägga till det muslimska 
samfundet, liksom utvecklandet av den tradition 
av konfiskering av mark tillhörig icke-muslimer 
till det muslimska samfundets kollektiva egen-
dom. 

Källa: Wikipedia

Fakta/Slaget vid Khaybar

siktetJANNE JOSEFSSONFALLSTUDIEsiktet

24



En kritisk röst
fo

to
: svt

inifrån SVT

Janne Josefsson har anklagats för 
att vara både vänster- och höger-       
vriden. Själv är han övertygad 
om att journalisternas värderingar       
påverkar rapporteringen. 

siktetJANNE JOSEFSSONFALLSTUDIEsiktet

25



Det går undan när Janne Josefsson le-
der vägen genom korridorerna och 
upp för trapporna i SVT-huset i Gö-

teborg. Han berättar om de nya lokalerna 
efter flytten från Örgryte samtidigt som han 
hejar och skrockar med nästan alla som vi 
möter. Energin från Debatt och de många 
reportagen, de som har gjort honom till en 
av SVT:s mest kända och respekterade jour-
nalister, känns igen. 

Samma reportage har också rört upp 
starka känslor. Janne Josefsson har varit 
kritiserad från alla håll och kanter. De mest 
kontroversiella reportagen de senaste åren 
har behandlat rasismen hos moderaterna, 
bidragsfusket bland invandrare, göteborgs-
kravallerna och vänsterpartiets kommunis-
tiska band. Han har beskyllts för att gå både 
vänstern och högerns ärenden, men ankla-
gelserna om att han är socialist har ändå va-
rit vanligast. 

– Jag har ju jobbat i närmare 35 år, och de 
beskyllningarna har funnits längs hela min 
karriär. Jag kom till SR som ung reporter 
1975, mitt uppe i vänstervågen. Fanns det 
en yrkesgrupp som mer än någon annan 
påverkades av vänsterströmningarna så var 
det journalister, säger han.

Dåtidens journalister utbildades på det 
som, på grund av de dominerande värde-
ringarna, kallades för "kommunisthögsko-
lan". Efter examen började de jobba på lo-
kalradiostationer, TV-kanaler och tidningar 
med målet att förändra och förbättra värl-
den. Men det var en förbättring som skulle 
gå i en marxist-leninistisk riktning, en ideo-
logi Janne Josefsson inte sympatiserade med 
trots att han var med i epokens vänsterrörel-
se. Hans sympatier låg inledningsvis i andra 
änden av den politiska skalan.

– Jag var ju liberal och medlem i folkpar-
tiets ungdomsförbund, men radikaliserades 
snabbt och blev anarkosyndikalist. Jag blev 
journalist för att jag stod till vänster. Jag skri-

ver under på att jag har varit det, och det har 
haft både positiva och negativa sidor. 

Han pratar om att den här förändringsvil-
jan som fanns inom vänsterrörelsen och 
som påverkade den tidens journalister bär 
på en kraft som kan åstadkomma lysande 
samhällsjournalistik i bästa fall. Men att ris-
ken är också stor att det snarare leder till en 
"slapp åsiktsjournalistik".

– Man ser inte ens att det är värderingar 
till slut, utan alla tycker likadant. Det kväver 
en bra oberoende journalistik, säger han och 
nickar åt en kollega. 

Vi sitter nära kaffemaskinen och SVT-
medarbetarna passerar regelbundet. 

Att journalistiken har påverkats av vän-
stervridningen tror han absolut på. 
– Det tro fasen att det får effekt på vad det 
är för reportage man gör, om 70 procent står 
till vänster på en redaktion, säger han. 

Exempel på det är att man blundade inför 
vad som skedde bakom Berlinmuren, något 
han kallar "ett otroligt journalistiskt svek", 
samt oviljan att göra upp med vänsterpar-
tiets förflutna. 

– Varför är vi de enda och kanske de första 
som gör det? Vi märkte ju hur folk reage-
rade, "ska det verkligen vara nödvändigt att 
granska det partiet?". Men varför skulle vi 
inte granska det partiet?

Den frågan ställer han retoriskt när han be-
rättar om reaktionerna på Uppdrag Gransk-
nings reportageserie om vänsterpartiets 
mörka historia. Tendensen att tabubelägga 
vissa åsikter som inte stämmer överens med 
de förhärskande åsikterna inom journalist-
kåren existerar fortfarande även om han 
tycker att det har skett väldiga förändringar. 
Ett exempel på att tendensen finns är ensi-
digheten i invandrarfrågan. Närmare be-
stämt att den generösa inställning till flyk-
tingar och invandrare som finns inom kåren 

siktetJANNE JOSEFSSONJANNE JOSEFSSONsiktet

26



”
har lett till att vissa frågor inte tagits upp. 

– Ett av de största journalistiska sveken 
som vi som kår har sysslat med under de 
år som jag har jobbat är flykting- och in-
vandrarpolitiken. Man har stämplat rasist i      
pannan på traditionell svensk arbetarklass 
som har sett sin trappuppgång förvandlas 
på ett par år. 

– Ett reportage vi gjorde på Uppdrag 
Granskning om bidragsfusk bland invand-
rare var som att svära i kyrkan, som om vi 
var sverigedemokrater bara för att vi tog upp 
detta. Det är precis tvärtom. Det kommer att 
gynna invandrarfientliga och rasistiska och 
reaktionära grupperingar om vi journalister 
inte berättar och rapporterar om det vi vet. 
Jag känner att jag i de sammanhangen näs-
tan kvävs, för jag tycker att man ska ha olika 
synpunkter så att journalistiken också kan ta 
upp de här tabubelagda ämnena. 

Ett problem som är relaterat med nedtys-
tandet av vissa frågor är att det existerar en 
viss föreställning inom public service som 
går ut på ”vi vet bättre”. Men det leder bara 
till att det existerar en offentlig diskussion 
på olika etablerade debattforum och en helt 
annan bland folket.

 – Jag är stolt över att jobba inom public 
service, jag är jättemån om att slåss för att vi 
ska ha det, men den här vänstervridningen 
har hotat trovärdigheten. Jag vill upp med 
grejerna, ut bland folk, in med det i studion, 
upp med det till ytan, ta en rejäl diskussion, 
säger han och gestikulerar engagerat. 

Men hur kan ett fall av vänstervridning     
eller partiskhet se ut i praktiken? Det är inte 
helt lätt att säga eftersom det inte handlar 
om tydliga fall där journalisten har som av-
sikt att skildra en situation eller företeelse 
på ett tendentiöst sätt. Det är snarare så att 
värderingarna påverkar det journalistiska 
materialet på ett mer subtilt vis.

Janne Josefsson berättar om en situation när 
redaktionen på Uppdrag Granskning riske-
rade att göra en alltför hård vinkling på ett 
reportage. De jobbade med ett inslag om en 
korrupt direktör som hade köpt en stadsar-
kitekt och byggt ett hus utan bygglov. Upp-
giften om mutan kunde inte riktigt verifieras 
och redaktionen valde att inte sända insla-
get. Det var egentligen inte en nödvändig 
detalj för reportaget och de hade dessutom 
kunnat inkludera det utan egen risk, men 
konsekvenserna för direktören och hans fa-
milj skulle bli för stora ansåg de. 

Det handlar alltså inte om att låta fler 
parter på en sida komma till tals eller att ge 
falsk fakta, utan snarare att driva en tes för 
hårt så att skildringen blir skev.

– Det är inte ofta en siffra eller en fakta-
uppgift är fel, utan när man jobbar med TV, 
med ljud och bild, så kan man göra vissa 
förskjutningar. Man förstärker den sida som 
gynnar den tes man driver och undertrycker 
den sida som talar mot tesen. Det är lömska 
saker som är svåra att upptäcka. Jag har gjort 
mig skyldig till det och andra har gjort sig 
skyldiga till det och det här måste vi se upp 
med i och med den maktposition vi har. 

soheil pouresmaili

Janne Josefsson är inte rädd för att kritisera sina 
kollegor på SVT. foto: svt

siktetJANNE JOSEFSSONJANNE JOSEFSSONsiktet

27

Den här 
vänster-
vridningen 
har hotat 
trovärdig-
heten



Per Gudmundson är ledarskribent på 
Svenska Dagbladet och driver en av 
de mest populära politiska bloggarna 

i landet. Det som gör honom intressant är att 
han är kritisk mot SVT samtidigt som han 
själv har arbetat där. Under fyra år var han 
redaktör på Studio 24. Samtidigt drev han 
också sin blogg med tydlig politisk prägel, 
något som resulterade i konflikt med pro-
gramledningen som krävde att han skulle 
sluta eftersom det stred mot bolagets opar-
tiskhetskrav. Som SVT-anställd får man inte 
blogga om samma ämnen som man arbetar 
med. 

I en intervju i Journalisten  säger han 
att beslutet var rimligt och logiskt och slu-
tade därför blogga. Samtidigt ifrågasatte 
han  SVT-ledningens krav. Han undrade 
om det inte också skulle vara förbjudet för 
SVT-anställda att delta i demonstrationståg, 
vara medlem i politiska partier eller skriva 
böcker som behandlar politiska ämnen, som 

exempelvis Björn Elmbrant har gjort. Mest 
kritisk var han till objektviteten, som han 
kallade för ouppnåelig, och uttryckte det 
som att "jag tillhör de som tror att tittarna, 
lyssnarna och läsarna har genomskådat 
bluffen om objektivitet och opartiskhet och 
insett att journalisternas arbete färgas av de 
värderingar de har".

Han är visserligen kritisk till SVT:s uppdrag 
och tycker att journalisternas värderingar 
kan påverka rapporteringen, men samtidigt 
har han ett nyanserat förhållningssätt, vilket 
kanske beror på att han faktiskt haft SVT 
som arbetsplats och känner till arbetsruti-
nerna och diskussionerna gällande opartisk-
heten och de journalistiska principerna.

Vi träffade Per Gudmundson På Svenska 
Dagbladets redaktion i Stockholm. 

– Visserligen är det så att public service-
bolagen har en överrepresentation av jour-
nalister med vänstersympatier. Jag tror inte 
detta medför en medveten konspiration att 
förmedla en viss världsbild eller en viss ny-
hetsbild, men jag tror att det blir så. Jag vet 
ju att det pågår en daglig självrannsakan. 
Det finns ju inte ett morgonmöte som inte 
innehåller "skulle vi ha gjort något på ett an-
norlunda sätt?". Men jag tror att det finns en 
uppsättning värderingar inbyggda i både 

SVT tvingade 
honom att
sluta blogga
Subjektiviteten är inte ett problem i sig. 
Problemet är att en total objektivitet inte 
går att uppnå. Det tycker Per Gudmund-
son, ledarskribent på Svenska Dagbladet. 
En privatisering av SVT skulle lösa många 
av  problemen, menar han.

siktetPER GUDMUNDSONPER GUDMUNDSONsiktet

28



public service-bolagen och i journalistkåren 
som helhet där vi föreställer oss att vi är på 
de godas sida, och reflekterar inte mer över 
det. Vi föreställer oss att vi är opartiska fast 
vi egentligen hamnar i en position som i sig 
är ett ställningstagande, säger han.

En situation där den här tendensen visar 
sig är rapporteringen från det senaste kri-
get i Gaza. Per Gudmundson tycker att SVT:
s bevakning fokuserade för mycket på off-
ren på den palestinska sidan, trots det höga 
nyhetsvärde som de många dödsoffren där 
innebär, än på Hamas raketangrepp på Is-
rael. Han förklarar det med att man på SVT 
har en större beredskap att rapportera om 
israeliska anfall än palestinska, samtidigt 
som han påpekar att det kanske beror på att 
det ställs högre krav på en demokrati än på 
en terrorstämplad organisation. 

Per Gudmundson är alltså kritisk till SVT:s 
förhållande till opartiskhetskravet, och tyck-
er inte att det riktigt går att uppfylla. Han 
säger också att subjektiviteten inte behöver 
vara ett problem, det kan snarare fungera 
som en  lösning på problemet. 

– SVT och SR har ju haft systemet med 
kommentatorer, där man haft en höger-
kommentator och en vänsterkommentator. 
Då har man använt subjektiviteten till nå-

got bra. En ännu bättre lösning enligt Per 
Gudmundson vore att privatisera SVT. En 
uppfattning som baseras på hans politiska 
uppfattning  att alla statliga bolag bör av-
regleras.

– Allt det man vill påstå sig göra inom pu-
blic service sköts lika bra av andra aktörer. 
Jag anser att det SVT och SR gör skulle skö-
tas åtminstone lika bra eller bättre av andra 
utan att tvinga folk att betala för det.

Varför tror du den ideologiska sammansätt-
ningen på SVT ser ut som den gör?
– Det finns ju en journalistideologi som 

lockar till sig en viss typ av människor, som 
är extra upprörda av vad vi betraktar som 
orättvisor och vill ställa dem tillrätta med 
hjälp av sin rapportering. Jag är ju själv sån 
men har kommit fram till att högerpolitik är 
bättre för att avhjälpa orättvisor. 

Att SVT som organisation skulle favorisera 
en typ av åsikter och att detta påverkar vilka 
som anställs tror han inte alls på.

– Man får jobb efter kompetens. SVT och 
SR plockar in folk som är bäst. Jag tycker ofta 
det är de bästa i varje årskull som hamnar 
där. Det handlar inte vad man tycker utan 
vad man presterar. SVT och SR har otroligt 
mycket kompetent folk. 

soheil pouresmaili

Per Gudmundson var tidigare anställd som redaktör på SVT. Han valde att sluta eftersom kraven på 
objektivitet var för höga.                                                                                         foto: pressbild/svenska dagbladet

siktetPER GUDMUNDSONPER GUDMUNDSONsiktet

29



Han är programdirektör för nyheter, sport 
och current affairs på SVT. Han har i drygt 
20 år arbetat i ledningen för SVT:s nyhets-
verksamhet och bland annat varit chef på 
Rapport i åtta år. 
Vi ringde Jan Axelsson för att ta reda 
på hur han förhåller sig till kritiken och       
anklagelserna om vänstervridning.
Jan Axelsson har tidigare diskuterat på     
Expressens debattsidor med journalisten 
Joakim Nilsson om SVT:s opartiskhet. Joa-
kim Nilsson argumenterade då för att SVT 
borde erkänna subjektivitetens påverkan på 
verksamheten. Enligt Jan Axelsson finns det 
inga bevis för påståendena om partiskhet 
och vänstervridning. I allt material från SVT 
som dokumenterats och granskats genom 
åren finns inget som skulle bevisa det enligt 
honom.

 – Vi har våra brister men jag vill nog på-
stå att vi har en hög genomsnittlig standard. 
Det finns inget mediaföretag i det här lan-
det som ens är i närheten av den granskning 
som vi är utsatta för hela tiden. Hur skulle 
vi systematiskt vara vridna åt det ena eller 
andra hållet och fortsätta ha vår ställning? 
Det går ju bara inte ihop, säger han.

En del av SVT:s kritiker säger att problemet 
är den självutnämnda position SVT intar 
som opartiskhetens främsta försvarare. Men 
att SVT sticker ut hakan vad gäller opartisk-
het och oberoende är inget problem enligt 
Jan Axelsson. 

 – Det här med opartiskhet och saklighet 
står i vårt sändningstillstånd. Det är grund-
bultarna i vår verksamhet, det är oerhört 
centralt. Vi måste därför i alla lägen markera 
att detta är oerhört viktiga saker för oss.

Han är noga med att påpeka att SVT inte är 
perfekt och att de i enstaka fall misslyckas 
med en balanserad bevakning. Men de fall 
där de fällts av granskningsnämnden är inte 
något bevis på en politisk tendens menar 

han. Det är snarare enstaka misstag där ru-
tinerna brustit.

 – Jag vill nog påstå att vi har en hög ge-
nomsnittlig standard. Sedan misslyckas vi 
i ett antal fall med detta, då kan vi fällas i 
granskningsämnden. Vi är naturligtvis öd-
mjuka i den meningen att vi måste bli bättre 
hela tiden, säger han.

Jan Axelsson är något överraskande helt 
ovetande om hur partisympatierna ser ut 
inom journalistkåren och på SVT. När han 
får reda på dess fördelning säger han först 
att han inte tror ”ett skvatt” på det. Han 
ändrar sig dock när han får veta att det är 
forskaren Kent Asp som står bakom statis-
tiken och säger sig då vara ”lätt skeptisk”. 
Han bedyrar att han aldrig märkt att journa-
listerna på SVT har partisympatier åt varken 
vänster eller höger.  

 – Jag har ingen som helst uppfattning om 
vad folk här har för åsikter, jag har ingen 
aning om hur medarbetarna röstar, säger 
han.

soheil pouresmaili

"Vi har en hög standard"
Jan Axelsson tycker att SVT:s journalister är opartiska – mestadels 

siktetLISA BJURWALDJAN AXELSSONsiktet

30

Jan Axelsson har ingen aning om 
vad SVT:s journalister har för åsikter.                                                       



För tre år sedan lanserade SVT mark-
nadsföringskonceptet Fri Television. 
Det har sedan dess använts i olika re-

klamkampanjer i vilka man har understru-
kit skillnaden mellan SVT:s ej existerande 
och andra kanalers stora beroendeställning 
till politiker och kommersiella aktörer. Den 
mest uppmärksammade reklamkampan-
jen gjordes 2007 och handlade i stora drag 
om konkurrenternas ägarförhållanden och 
reklam riktad mot barn. Kritiken i kampan-
jen var tydlig, och bland andra TV4:s kom-
munikationsdirektör Cecilia Giertta tog illa 
vid sig: ”I filmen om fri barn-tv verkar bud-
skapet som hämtat från Sovjetunionen. Det 
känns extremt statskapitalistiskt och talar 
om för folket vad de ska tycka”, sa hon. 

Denna utgångspunkt tog DN:s ledarskri-
bent Lisa Bjurwald i sin rapport ”Den öm-
tåliga plantan” som publicerades av Timbro 
2008. Likt de andra SVT-kritikerna vi har 
pratat med skriver hon om ett hyckleri som 
pågår inom public service-företaget. Hon 
menar att SVT är flitigt i sin kritik mot sina 
konkurrenter, men dåligt på att granska sig 
självt vad gäller huruvida public service-reg-
lerna uppfylls. Här exemplifierar Bjurwald 
med SVT:s Fri Television-kampanj, som hon 
menar kastar ljus på en rad motsägelser:

• SVT hävdar att ägarkonstruktionen garante-
rar oberoende, men konstruktionen innebär 

snarare ett politiskt inflytande i SVT, av ett slag 
som medför en demokratisk risk.
• SVT hävdar att dagens finansieringsmodell 
är den mest effektiva för att nå målen, men i 
själva verket leder licenssystemet till noncha-
lans och dålig måluppföljning.
• SVT hävdar att dess kanaler är fria från 
reklam, men låter ökande sponsringsintäkter 
påverka utbudet.
• SVT tar kraftfullt avstånd från reklam riktad 
mot barn, men använder långtgående kom-
mersiella metoder samt bedriver sidoverk-
samheter som inte sällan är riktade mot barn.
• SVT hävdar att dess kanaler är de enda 
som tillhandahåller public service-tv, men 
flera svenska konkurrenter erbjuder i dag en 
ännu större koncentration av kvalitets-tv i sina 
tablåer.
• SVT hävdar att ingen annan har kapacite-
ten att tillhandahålla public service-tv, men 
använder samma innehållsleverantörer som 
de kommersiella kanalerna.
• SVT har till och med internt haft svårt att få 
trovärdighet i Fri television-begreppet, och har 
därför sett tvivelaktiga metoder som nödvän-
diga för att lansera kampanjen både internt 
och externt.
• SVT lyfter fram BBC som ett internationellt 
föredöme för en public service-station, men 
saknar insikt och intresse för den självrannsa-
kan och de förändringar som BBC har insett 
måste följa i ett nytt medielandskap.
– Lisa Bjurwald, ”Den ömtåliga plantan” (2008)

Lisa Bjurwald skiljer sig från de andra kri-
tikerna i det att hon inte går in på ämnet 
politisk opartiskhet bland de producerande 
journalisterna, utan behandlar mer det or-
ganisatoriska. Hon redogör sakligt för SVT:s 

DN:s ledarskribent Lisa Bjurwald har länge varit kritisk 
mot SVT. När tankesmedjan Timbro bad henne att gräva i     
SVT:s ägarstruktur och ekonomi var hon inte sen att tacka 
ja. Det resulterade i rapporten "Den ömtåliga plantan" som 
kom ut förra året.

Politiker har tagit
plats i SVT-toppen

siktetLISA BJURWALDJAN AXELSSONsiktet

31



ägarstruktur, licensavtalet och sponsringen. 
Hennes slutsats blir att SVT inte är så poli-
tiskt och kommersiellt oberoende som man 
hävdar. 

När Vi träffar henne i Stockholm berättar 
hon vad som fick henna att skriva Den ömtå-
liga plantan från första början.

– Jag tyckte det var förvånansvärt lite 
som skrivits om ägarstrukturen. Men även 
mycket av det andra, som kommersialise-
ringen, sponsringen och reklam riktad mot 
barn kände jag behövde granskas mer nog-
grant, säger hon.

Redogörelsen över SVT:s ägakonstruktion 
visar att många i styrelsen är aktiva politiker. 
Vissa har dessutom, i arbetsrollen som poli-
tiker, fattat politiska beslut som gynnat SVT. 
Lisa Bjurwald menar att väldigt få svenskar 
känner till att detta förhållande existerar. 

– Om de kände till det skulle deras syn på 
SVT skadas tror jag. Moderaterna som nu 
sitter i regeringen säger i kulturprogrammet 
att det inte ska finnas något politiskt infly-
tande och att man ska undvika aktiva poli-
tiker i styrelsen. Oavsett om du är vänster 
eller hårdmoderat tror jag inte att du vill ha 
politiskt inflytande över televisionen. Det är 
just därför vi betalar tusentals kronor per år, 
för att det ska vara politiskt obundet, fritt 
och oberoende. 

Definitionen av public service är för dålig 
och oklar – det är det största problemet, me-
nar Lisa Bjurwald. Regeringen har lämnat 
fritt fram för SVT att fylla begreppet med 
innebörd, medan förebilden BBC har det 
tydligare definierat vad som bör och inte 
bör göras. Det är därför lättare för SVT:s led-
ning att göra egna tolkningar av kraven som 
ställts i sändningsavtalet. 

– Så länge de själva kan definiera public 
service kan de säga att ”Nej, det bryter inte 
alls mot public service natur att det finns ak-
tiva politiker”. Så det är ett klart problem i 
debatten hur det definieras.

Men tittar man på styrelseledamöterna så är 
det ändå bra spridning partimässigt?
– Jag insåg det sen att jag bryr mig mindre 

om vilken partifärg de har, för att jag irrite-

fo
to: Jo

h
an

n
a H

an
n

o

siktetLISA BJURWALDLISA BJURWALDsiktet

32



rar mig så pass mycket på att där finns poli-
tiker överhuvudtaget. Jag tror att journalist-
kåren var rödare förut, jag är inte säker på 
att den är det idag, inte som på sjuttiotalet. 
Spelar det då någon roll att det är blandat? 
Nej, jag tycker inte det. Pengar får stort in-
flytande genom sponsringen, och politiker 
får stort inflytande. Sen bryr jag mig inte om 
det är till exempel 
centerpartister som 
har inflytande.

– Däremot har 
vi ju sett hur so-
cialdemokratiska 
riksdagsledamöter 
motionerar i frå-
gor om mediernas 
ägarstruktur när de 
själva sitter i ägar-
styrelsen. Det är ju 
helt klart olämp-
ligt. Varför är det 
då ingen som säger 
emot? Jo, för att 
ingen vanlig män-
niska, inte ens de 
andra riksdagspo-
litikerna, känner till vilka som sitter i styrel-
sen. 

Du nämner flera exempel där styrelseleda-
möter agerat tvivelaktigt. Åke Gustafsson 
till exempel gav pengar till en SVT-produce-
rad film i egenskap av politiker. Det luktar 
mygel. Varför uppmärksammades inte det i 
några medier?
– Jag blev väldigt besviken över att min 

rapport inte fick så mycket uppmärksamhet, 
eller ingen uppmärksamhet alls. Jag miss-
tänker att när man är ung kvinnlig journalist 
och kommer med en rapport på ett område 
som är grävjournalistiskt och därför macho, 
så blir det på det sättet. Eller så är folk helt 
enkelt så ointresserade av public service.

Hur stor makt har de här politikerna över 
SVT:s innehåll?
– Jag tror inte att de har direkt inflytande 

över innehållet, men det obehagliga är att 
möjligheten finns, det är mer likt Ryssland 
än Sverige. Vill de påverka så skulle de 
kunna göra det, och vill de påverka debat-
ten utan att det framgår att det kommer från 

styrelsen så kan de uppenbarligen också 
göra det i egenskap av riksdagsledamöter. 
Den möjligheten ska inte finnas. 

Du skriver att SVT haft en unik position i det 
socialistiska svenska folkhemmet. Vad me-
nar du med det?
– De har ju förstärkt de ideal som fanns 

under den här tiden – till exempel Ville, Valle 
och Viktor – för att 
sprida socialistis-
ka ideal, och man 
har upprätthållit 
det där och bidra-
git till det. När en 
ung Sahlin inter-
vjuas i SVT och 
får frågan: ”Hur 
kommer det sig att 
du som är så ung 
är så klok?”. Så 
kunde det vara på 
den tiden. Det har 
fungerat som ett 
statligt propagan-
daorgan, men det 
tycker jag inte det 
gör längre, men 

det är klart oroväckande att man gjort det 
under så lång tid.

SVT ska vara fria från allt kommersiellt tänk, 
men säljer ändå Bolibompa-drakar, andra 
leksaker och sponsras av olika företag. Var-
för reagerar folk inte på det?
– Folk känner bara igen reklam när det 

ser ut som reklam, när de säger att nu är det 
reklampaus eller när någon håller i en stor 
McDonalds-skylt. Jag tror inte folk vet vad 
sponsring är för något. Vi har ju ett exempel 
när SVT byter kanal under sportsändningar 
bara för att visa sponsringsmeddelandet en 
extra gång. Sponsringen drar ju ändå in 50 
miljoner per år. Om man gick ut med en stor 
kampanj, stoppa sponsringen, då tror jag 
väldigt många skulle reagera. Du behöver 
inte vara särskilt insatt för att instinktivt för-
stå att det inte är riktigt rätt. Anledningen 
till att vi betalar är ju för att det ska vara en 
reklamfri kanal, sen när de i praktiken drar 
in 50 miljoner på vad som egentligen är re-
klam, det går bara inte ihop.

olLE SJÖGREN

Public service ägarstruktur

Förvaltningsstiftelsen för Sveriges 
radio AB, Sveriges television AB och 

Sveriges utbildningsradio AB
Styrelsen utses av regeringen och sitter i 8 år

Regeringen

UR
SRSVT

siktetLISA BJURWALDLISA BJURWALDsiktet

33



Huruvida SVT är vänstervridet eller inte är en svår 
fråga att svara på. Att ta reda på det har heller 
inte varit vår intention. Vi har snarare velat visa   

bredden av olika åsikter som finns i diskussionen. Vi har 
talat med både personer som är kritiska till SVT:s verk-
samhet och personer som försvarar den. Vi har mött per-
soner som arbetar på SVT och andra som kommenterar 
utifrån. Argumenten skiljer sig kraftigt åt beroende på vil-
ken sida de representerar, men i vissa fall sammanfaller 
de också.

I princip handlar debatten om SVT:s partiskhet och vän-
stervridning om politiska motsättningar. Att människor 
med borgerliga politiska sympatier kritiserar övervikten 
av journalister med vänstersympatier är föga förvånande. 
Om förhållandet varit det omvända, att public service-
bolagens journalister till 71 procent sympatiserat med de 
borgerliga partierna hade nog människor med vänster-
sympatier protesterat minst lika kraftigt.  

Vi har under arbetets gång märkt att de anklagelser som 
riktas mot SVT av kritikerna inte handlar om klockrena 
fall av tendensiös rapportering. 

I debatten finns två sidor: de som hävdar vänstervrid-
ningen samt de som förnekar den. På båda sidor finns 
starka intressen som skapar en situation där påståendena 
och förklaringarna avfärdas av respektive läger. Kritiker-
na visar på fall där rapporteringen på något sätt brustit. 
De hävdar att det beror på partiskhet eller allmän vänster-
vridning. SVT-folket i sin tur, med vissa undantag, menar 
att det beror på enstaka fall av obalans, att det rör sig om 
tillfälligheter som blivit överdrivna.  

Det ligger självklart i sakens natur att kritikerna an-
griper SVT när de i grunden är motståndare till statliga 
medier. Att journalister på SVT vidhåller sin professiona-
lism och menar att vänstervridningen inte existerar, trots 
likriktningen i politiska sympatier, var nästan lika själv-
klart. 

I vår fallstudie märkte vi en obalans i antalet represen-
tanter för de olika sidorna i konflikten. Uppenbart fler 
personer som var för matchen fick uttala sig i program-
men. Även fokuseringen på våldet har enligt de personer 
vi talat med varit för stor. 

Någon partiskhet baserad på vänsteråsikter verkar 
alltså inte finnas i detta specifika fall. Något man snarare 

skulle kunna hävda är att bevakningen i samband med 
Davis Cup matchen var högervriden, eftersom matchfö-
respråkarna fick större utrymme än motståndarna samt 
för att våldet som utövades av vänsterautonoma aktivister 
fick oproportionerligt mycket utrymme i sändningarna. 
SVT försökte alltså inte skönmåla demonstranternas age-
rande, effekten blev istället den motsatta.

Nu var det naturligtvis inte så att SVT medvetet, med 
något slags dolt motiv, valde att vara obalanserat. Obalan-
sen är till stor sannolikhet ett resultat av nyhetsvärdering i 
detta specifika fall. Matchförespråkarna fick större utrym-
me än motståndarna eftersom det lutade åt att matchen 
skulle ställas in eller spelas utan åskådare. Det är ett kon-
troversiellt beslut och det förefaller naturligt att de som är 
kritiska till ett sådant beslut i större utsträckning hamnar 
i fokus. Dock är det anmärkningsvärt att TV4, som säl-
lan anklagas för att vara vänstervridet, har en mycket mer 
balanserad grupp av intervjuobjekt och alltså är mindre 
höger än SVT.

När det gäller våldet som blev alltför uppmärksammat 
är det inte svårt att föreställa sig allmänintresset för såda-
na TV-bilder och det stora nyhetsvärde detta skapar. Det 
är givetvis mer intressant att titta på några få ungdomar 
som sparkar på en piketbuss än flera tusen demonstranter 
som tågar lugnt och fredligt genom Malmö.

I en rapport som är kritisk mot New York Times rapporte-
ring av Israel-Palestinakonflikten räknas antalet represen-
tanter från de båda sidorna. Det större antalet palestinier 
som intervjuas och syns på bild hävdas vara resultatet av 
en vänsterlutande bias (partiskhet). Men vad som är par-
tiskt tycks i hög grad vara en subjektiv definition. Nyhets-
urvalet i ett visst fall kan uppfattas som högervridet av 
en person med vänstersympatier, när det i själva verket 
handlar om gängse nyhetsvärdering som resulterar i nå-
got som kan uppfattas som obalans. 

Vi menar att vissa fall av påstådd vänstervridning kan 
vara konsekvensen av en liknande situation som Davis 
Cup-matchen, där nyhetsvärderingen bidrar till en viss 
obalans som kan misstolkas som partisk eller snedvriden. 
Ett fall är bevakningen av det amerikanska presidentvalet 
där Barack Obama fick mycket större utrymme i SVT:s be-
vakning som därmed blev beskylld för partiskhet av kri-
tikerna. SVT:s svar på den kritiken är att Obama, med sin 

Det beror på nyhetsvärdering

siktetSLUTORDSLUTORDsiktet

34



intressanta bakgrund och personlighet, hade ett mycket 
högre nyhetsvärde än McCain vilket resulterade i fokuse-
ringen på just honom. 

Slutsatsen av detta är att man i första hand ska ta ny-
hetsvärderingen i beaktande när man granskar anklagel-
serna om vänstervridning och partiskhet.  

Som resultat av nyhetsvärdering eller inte, vänstervrid-
ningen existerar likväl. Inte lika frekvent som kritikerna 
säger, men mer än vad SVT vill påstå. Den oproportioner-
liga andelen vänstersympatisörer inom SVT måste ha en 
viss påverkan på det journalistiska innehållet om syftet är  
att göra en kritisk granskning av SVT:s journalistik med de 
förhållanden som råder vad gäller politiska sympatier. 

Denna inställning har under arbetets gång förstärkts 
av den avfärdande och förnekande attityd vi mötte bland 
personer som har intresse av att hävda SVT:s opartiskhet. 
Programchefen Jan Axelsson sa först att han inte tror ”ett 
skvatt” på statistiken över journalisternas övervägande 
vänstersympatier. Vetskapen om att statistiken kommer 
från Kent Asp, en av Sveriges mest erfarna medieforskare, 
fick honom att bli lite öppnare. Men han var fortfarande 
”lätt skeptisk”. Han intog direkt en helt förnekande ställ-
ning, precis som i hans debattartiklar i Expressen, och det 
var svårt att få några förklaringar över den kritik som rik-
tats mot vänstervridningen när han inte ens trodde på att 
journalisterna röstade övervägande åt vänster.

Att vi tror att journalisternas åsikter och världsuppfatt-
ning påverkar rapporteringen innebär dock inte att vi 
skriver under på att den är vänstervriden. Janne Josefsson 
uttryckte det som att journalisterna är den yrkeskår som 
har ”de ömmaste tår jag varit med om, värre än polisen”. 
Men det kan vara tår på både vänster- och högerfötter. 

De politiska sympatierna kan säkert påverka innehållet 
till en viss grad men den är i de allra flesta fall begrän-
sad anser vi. Deras påverkan har ingen avgörande bety-
delse. Visst förekommer partiskhet i vissa fall, men den 
den behöver inte bero på journalisternas värderingar, den 
beror oftast på något helt annat  – den gängse  nyhetsvär-
deringen.

Soheil Pouresmaili
 Olle SJögren

siktetSLUTORDSLUTORDsiktet

35



Title: The Sight – a review of the left-wing 
party sympathies and bias inside SVT

By: Soheil Pouresmaili and Olle Sjögren, ter-
min 3, JMG, Göteborgs Universitet  

Background
The statistic says that the large part of the 
swedish journalists has left-wing political 
views. Especially inside the public service 
sector, where people who vote for vänster-
partiet are more and those who vote for 
moderaterna are less compared to the whole 
journalist corps. Some right-wing debat-
ers even speak of a conspiracy within SVT, 
that the left-wing views are organizational. 
Concurrently is the confidence of SVT high 
amongst the viewers, highest of all medi-
ums. 

Main question
Which criticism – if any – against public ser-
vice is legitimate?

Underfrågor
Who criticize?
How does the journalists themselves look at 
the criticism?

Theories
The statistics from Kent Asp about the jour-
nalists corps political party sympathies, the 
agenda-setting theory by ???, Jörgens West-
erståls theory of the objectivity concept

Material
Interviews with 11 people. Case study: 44 
news clips from Rapport, Aktuellt and Syd-
nytt regarding the before-debate and pro-
tests against the Davis Cup game between 
Sweden and Israel in Malmö. Also 14 news 
clips from TV4 News.

Method     
We have dissected the arguments from the 
critics and let the representatives from SVT 
answer to them. We have also gotten views 
on the problem from more or less objective 
sources. Three of the interviews were by 
phone, the rest were eye to eye.
The case study was divided in to two parts: 
the before-debate and the demonstration 
during the three game days. SVT’s material 
was compared to TV4’s.

Results
The criticism against SVT is often exagger-
ated and without grounds. A reason could 
be that it’s spoken by ideological reasons 
rather than impartial ones. But sometimes 
it’s correct, and when so SVT isn’t complete-
ly willingly to admit its flaws.  Our case 
study showed that SVT’s reporting was very 
unbalanced regarding who got interviewed. 
But it wasn’t bias, which one of the critics 
claimed.

The question about public service credibil-
ity is very important. Is the credibility bad, 
public service is not the only media that’s 
affected. The whole journalist corps is af-
fected as public service is the biggest media 
organization in Sweden. Those who criticize 
public service and the left-wing views has 
a purpose to undermine its credibility. We 
believe the most of the critics are driven by 
an ideological aversion to medias own by 
the government, and less by actual bias and 
subjectivity.
The background to our choice of subject is 
our own experience of this disbelief in public 
service that we have come across recently.

Abstract



Titel: Siktet – En granskning av vänstervrid-
ningen och partiskheten inom SVT

Av: Soheil Pouresmaili och Olle Sjögren, 
JMG, Göteborgs Universitet

Bakgrund
Statistiken säger att övervikten av svenska 
journalister har vänsterorienterade åsikter. 
I synnerhet inom public service, där ande-
len vänsterpartister är större och andelen 
moderater är mindre än i den samlade jour-
nalistkåren. Vissa högerdebattörer talar till 
och med om konspiration och att den vän-
sterpolitiska övervikten är organisatorisk. 
Samtidigt har public service överlag hög 
trovärdighet bland allmänheten, högst av 
alla medier. 

Huvudfråga
Vilken kritik – om någon alls – mot public 
service är befogad?

Underfrågor
Vilka kritiserar?
Hur ser journalisterna själva på kritiken?

Tidigare forskning och litteratur
Kent Asps statistik om journalistkårens par-
tisympatier, Jesper Strömbäcks forskning 
om agenda-setting, Jörgen Westerståls ob-
jektivitetsteori och en rad rapporter om par-
tiskhet inom public service.

Material  
Intervjuer med 11 personer. Fallstudie: 44 
nyhetsinslag från Rapport, Aktuellt och 
Sydnytt som rör debatten inför och rappor-
teringen från Davis Cup-matchen i Malmö. 
14 inslag från TV4-nyheterna.
Metod
Vi har benat upp kritikernas argument och 

låtit representanter för SVT svara på dem, 
samt fått synpunkter från mer objektiva käl-
lor. Vi gjorde tre telefonintervjuer och resten 
öga mot öga. Fem av intervjuerna gjordes i 
Stockholm. 
Fallstudien delades upp i två delar: inför-
debatten och själva demonstrationen. SVT:s 
material jämfördes sedan med TV4:s.

Resultat
Den kritik som riktas mot SVT är ofta över-
driven och saknar grund. Ofta för att den ut-
talas av ideologiska skäl snarare än av sak-
liga. Men den stämmer ibland, och när den 
gör det är SVT inte helt villigt att erkänna 
sina misstag. Vår fallstudie visade att SVT:s 
rapportering var väldigt obalanserad sett till 
intervjuobjekt, men inte partisk, vilket en av 
kritikerna hävdade.

Frågan om public service trovärdighet är 
väldigt viktig. Är trovärdigheten bristfällig 
påverkar det inte bara public service, utan 
hela journalistkåren eftersom public service 
är en av Sveriges största medieorganisatio-
ner. De som driver argumenten mot public 
service och dess vänstervridning har som 
syfte att undergräva dess trovärdighet. Vi 
anar att det mest beror på deras ideologiska 
motvilja till statsägda medier, och mindre 
på partiskhet och subjektivitet.  
Bakgrunden till ämnesvalet är våra egna 
erfarenheter av uttryckt misstro mot public 
service som vi stött på i olika sammanhang. 

Sammanfattning



Syfte och frågeställning
Frågan om public service trovärdighet är väldigt viktig. Är trovärdigheten bristfällig påverkar 
det inte bara public service, utan hela journalistkåren eftersom public service-bolagen utgör 
Sveriges största medieorganisation sett till publiken och antalet anställda journalister. De som 
driver argumenten mot public service och dess påstådda vänstervridning har som syfte att 
undergräva public service-bolagens trovärdighet alternativt bevisa dess faktiska brister. Det är 
viktigt att kartlägga hur och i vilken omfattning det görs och vilken grund kritiken har.

Frågorna vi letat svaren på kan formuleras såhär:
•  Hur ser kritiken mot SVT ut?
•  Vilken kritik – om någon alls – mot public service är befogad?
•  Vilka kritiserar?
•  Hur ser journalisterna själva på kritiken?
•  Vad innebär egentligen vänstervridning?

Metod och material
Till att börja med tog vi del av SOM-institutets och Mediebarometerns statistik gällande journa-
listers politiska sympatier. Vi fick då bekräftat det en del av kritiken mot public service säger: 
journalistkåren har övervägande vänstersympatier, 70 procent röstar på s, v eller mp. Det vi inte 
anat eller hade stött på innan var att vänstersympatierna inom public service var ännu större än 
i den samlade journalistkåren. Och den mesta kritiken vi hittade var också riktad mot SVT, det 
största public service-bolaget. Därför valde vi i ett ganska tidigt skede att avgränsa oss till SVT 
och kritiken mot det. Vi letade således upp de SVT-kritiker som varit ledande i debatten, läste 
deras debattinlägg på internet (på mediearkivet, presstext och olika bloggar) och intervjuade 
dem. Eftersom alla fyra kritiker var baserade i Stockholm åkte vi dit för att intervjua dem. När 
vi ändå var där tog vi tillfället i akt och pratade med Rapport-redaktören Göran Larsson som 
basade över sändningarna från den händelse som är grunden till vår fallstudie: den kontrover-
siella Davis Cup-matchen i Malmö i början av mars 2009. Den var intressant för oss eftersom 
SVT:s rapportering av infördebatten och demonstrationen som matchen föranledde har fått 
kritik för att vara partisk. En av de flitigaste debattörerna, Dick Erixon, menade att SVT fick 
vänsteraktivisterna att framstå som mindre våldsamma och extrema än vad de egentligen var. 

Vi intervjuade även Janne Josefsson, Martin Jönsson och Kent Asp i Göteborg. Via telefon gjor-
de vi intervjuer med två journalister i Malmö (varav en blev oanvändbar), en Malmöpolis och 
Jan Axelsson, programchefen för fakta och nyheter på SVT. Samtalen med Malmöjournalisterna 
och -polisen var inriktade mot fallstudien. Resten var mer allmänna om vänstervridningen och 
partiskheten inom SVT.

Intervjupersoner
Dick Erixon – debattör, bloggare (2/4, Sthlm) – båda gjorde intervjun
Göran Larsson – redaktör på Rapport (2/4, Sthlm – båda 
Per Gudmundson – ledarskribent på SvD (2/4, Sthlm) – Soheil
Joakim Nilsson – frilansjournalist, statsvetare (3/4, Sthlm) – Olle
Lisa Bjurwald – ledarskribent på DN (3/4, Sthlm) – Olle
Martin Jönsson – redaktionschef på SvD, gästprofessor på JMG (6/4, Gbg) – båda
Kent Asp – medieforskare på JMG (8/4, Gbg) – båda
Janne Josefsson – journalist på SVT (4/5, Gbg) – Soheil

Arbetsrapport



Telefonintervjuer
Gösta Backlund – redaktör på Sydnytt (14/4) – Olle
Merima Lulic – polis i Malmö (15/4) – Olle
Jan Axelsson – programchef på SVT (7/5) – Soheil

Fallstudie
Vi har tittat på alla nyhetsinslag som sändes i SVT-Play som handlade om Davis Cup-matchen 
mellan Sverige och Israel i Malmö helgen 6-8 mars.
På så sätt har vi sett allt material som Rapport, Sydnytt och sportnyheterna producerat i sam-
band med matchen. Aktuellts material plockas bort från webben efter en vecka så det tillgäng-
liga materialet från aktuellt var från deras fördjupningar som ligger kvar längre på webben. 

Davis Cup-matchen var en kontroversiell händelse som orsakade en debatt långt innan match-
start, om huruvida den skulle spelas inför publik eller inte alternativt om den skulle spelas alls. 
Debatten grundade sig i det stora missnöjet över Israels invasion av Gaza. 

Det första inslaget som behandlade ämnet sändes den 11 februari. Sedan sändes sammanlagt 
29 inslag på Rapport, Sydnytt och Aktuellt till och med den 12 mars. Vi valde att inte inkludera 
repriser av samma inslag. Inte heller sportnyheter, som lade tonvikten på sporthändelsen och 
inte det politiska, inkluderades. Under infördebatten tittade vi särskilt på vilka som fick uttala 
sig. Vi delade upp personerna i tre kategorier: de som var för matchen, de som var för matchen 
men ville att den skulle spelas utan publik, och de som var helt mot matchen.  
Under demonstrationerna tittade vi på två saker som kritikerna tagit upp: hur mycket av våldet 
som syntes i TV och varför de påstått antisemitiska ramsorna inte sändes i de nationella nyhe-
terna, utan bara i Sydnytt.

För att jämföra tittade vi på TV4-nyheterna. Där sändes betydligt färre inslag om händelsen, 14 
stycken. 

Vi gjorde ett kvantitativt kodschema, som först testades och korrigerades. Nyhetsinslagen var 
få, men vi valde ändå en kvantitativ metod eftersom vi planerade att ha ett mer kvalitativt per-
spektiv.

Arbetsfördelning
Vår arbetsfördelning föll sig naturligt i och med att vi började läsa och skriva om de saker som 
mest intresserade var och en av oss. Olle har arbetat mest med till exempel fallstudien, efter-
som hans sinne för ordning och detaljer passade den uppgiften bäst.

Logg
Inledningsvis hade vi problem med att avgränsa ämnet. Vi ville först skriva om förtroendet 
för SVT, ta reda på om det verkligen är så stabilt och var det möjligen brister. Men enligt hand-
ledarna var det för svårt att genomföra på grund av att det hade behövts en gigantisk enkät, 
som hade tagit för lång tid att sätta samman och få svar på. Efter att ha stött på en del artiklar 
fattade vi istället intresse för den kritik som riktas mot public service. Vi märkte att mycket av 
kritiken handlade om vänstervridningen, att journalisternas vänstersympatier ska påverka de-



ras rapportering. Vi ville ta reda på om kritiken hade någon grund. Det var också för svårt, 
sa vår handledare. Vi avgränsade då oss till SVT, men behöll lite av det övergripande public 
service-perspektivet. 

Vi började med att läsa in oss på all kritik. Därefter kontaktade vi de kritiker vi ansåg var 
ledande i debatten. När intervjuerna var bokade diskuterade vi vilka vinklar vi skulle ha på 
respektive samtal och vem som skulle göra vilken intervju. Den 2 april åkte vi till Stockholm 
och gjorde fem intervjuer på två dagar. Efterföljande vecka träffade vi Martin Jönsson och 
Kent Asp som vi tänkte skulle ge ett mer objektivt perspektiv på det hela. Parallellt med det 
började vi med fallstudien, skrev kodschema och började titta på nyhetsinslagen.

Vi beslutade oss för att transkribera intervjuerna direkt, innan vi pratade med journalis-
terna. På det sättet skulle vi få kritiken svart på vitt och bli mer precisa i intervjuerna med de 
senare. Det var drygt elva timmars samtal som skulle skrivas ut. Det tog mycket längre tid 
än planerat och vi tappade rätt mycket engagemang under processen med resultat att vi inte 
la ner lika många timmar på arbetet per dag som tidigare. 

I början av vecka 16 var vi klara med transkriberingen och kunde börja kontakta journalister 
samt titta på de sista nyhetsinslagen. Misstaget vi gjorde här, när deadline började närma 
sig, var att vi arbetade med olika saker parallellt. Vi hade nog varit effektivare om vi kon-
centrerat oss på en sak i taget. 

Efter att ha gjort några kompletterande telefonintervjuer och försökt boka intervjuer med  
Janne Josefsson och Jan Axelsson under den sista veckan började vi inse att vi aldrig skulle 
hinna skriva klart, strukturera och redigera allt. Beslutet att inte lämna in i tid kom när vi till 
slut fick intervjuer bokade med Josefsson och Axelsson den 4 respektive 7 maj. Vi pratade 
med Marina Ghersetti som tyckte att det var bättre om vi lämnade in ett komplett arbete 
sent, än ett inkomplett i tid.

Skrivandet och sammanställningen av materialet har gått bra. Dock så känner vi att vi inte 
lyckats få till en så bra journalistisk form på texterna som vi velat. Det var svårt att formulera 
all statistik på ett icke akademiskt sätt.

Källor
Muntliga (Se ovan)

Litteratur

Böcker
Asp, Kent – Journalistkårens partisympatier (JMG 2006)
Asp, Kent – Den svenska journalistkåren (JMG 2007)
Bergstrand, Mats – Politik och nyhetsjournalistik (Juridisk reportagebyrå 2006)
Djerf-Pierre, Monika och Weibull, Lennart – Spegla, granska, tolka (Prisma 2001)
Holmberg, Sören och Weibull, Lennart – Skilda världar: SOM-undersökningen 2007  (JMG 
2008)
Jolin, Christopher – Vänstervridningen (Vox 1973)
Rosenberg, Göran – Tankar om journalistik (Prisma 2002)
Strömbäck, Jesper – Den medialiserade demokratin (SNS 2004)



Westerståhl, Jörgen – Objektiv nyhetsförmedling (Akademiförlaget 1972)
Zsiga, Erik – Varför public service? (Timbro 2008)

Rapporter
Bjurwald, Lisa – Den ömtåliga plantan (2008)
Frebran, Ros-Marie – Public service-utredning (2008)
Harrie, Eva (Nordicom) – Nordic media market – Media companies and business activities 
(2009) 
Karlsson, Karl-Johan – När SVT valde John Kerry till president i USA (2005)
Klockare, Jenny – Den omdebatterade opartiskheten (2004)
Zsiga, Erik – P1 granskat (2005)
BBC Trust – Annual report 2006/2007 (2008)
BBC Trust – From seesaw to wagonwheel (2007)
New York Times 6 month study – Honest Reporting (2007)

Artiklar
Adaktusson, Lars – SVT:s trovärdighet borta efter Fichtelius projekt (DN 070407)
Asp, Kent – Moderaterna största partiet bland samhällsjournalisterna (DN 060425)
Axelsson, Jan och Benkö, Cilla – SVT och SR är opartiska (Expressen, 080403)
Axelsson, Jan – Opartiskhet måste bedömas över tid (SvD, 051129)
Bergström, Hans – Världsbilden avgör vinklingen (DN 060801)
Biström, Elisabeth – Fri television (SVT.se, 071210)
Cooper, Abraham och Brackman, Harold – Sweden’s anti-Israel apartheid policy is about more 
than sport (Jerusalem Post, 090309)
Gudmundson, Per – Om BBC är partiskt, vad är då SVT? (SvD, 070620)
Gudmundson, Per – Det finns någonstans en röd planet (SvD.se, 071116)
Hakelius Popova, Susanna – SVT är inget vanligt företag (GP, 050226)
Ingen författare – Partiskt om Göteborgskravaller (Journalisten, 030204)
Jansson, Pär – P1-inslag om Uddén var partiskt (Journalisten, 050209)
Joanso, Ove – "Regeringen vill krympa och försvaga public service" (DN, 061018)
Labba, Elin-Anna – Politiska bloggar en flopp (DN, 071028)
Ledare – Vänstervriden profetia (Norrbottens-Kuriren, 081017)
Leijnegard, Micke – Dags att avliva myten om sosse-tv (SvD, 071209)
Nilsson, Joakim – Media bias as spontaneous order (mediamarket.blogspot.com 050518)
Nilsson, Joakim – Erkänn svartmålning av republikaner, SVT (Expressen 081014)
Nilsson, Joakim – SVT och SR fortsätter att blunda (Expressen 080406)
Nilsson, Joakim – Sluta hymla SVT och SR (Expressen, 080331)
Orrenius, Niklas – SVT-anställda förbjuds blogga (Sydsvenskan 041203)
Reimer, Bo – Objektivitetens förbannelse (Sydsvenskan, 041117)
Skytte, Göran – "Jag tycker att vi förlöjligade Borg" (SvD, 071208)
TT/GP – Socialdemokraterna missgynnas i medier (GP, 060610)
TT/AFP/Sydvenskan – Politiker ogillar BBC (Sydsvenskan, 030722)

Bloggar
Erixon, Dick – I hjärtat rebell (http://erixon.com/blogg/)
Gudmundson, Per – Gudmundson (http://gudmundson.blogspot.com/)
Ingerö, Johan – Johan Ingerö (http://ingero.blogspot.com/)
Nilsson, Joakim – Policy of Truth Productions (http://policyoftruthproductions.blogspot.
com/)
Rasmusson, Rolf – Rolf Rasmusson (http://rolfrasmusson.blogspot.com/)
Varierande författare – www.polemik.se



Bildtillstånd
Bilderna med byline "SVT" är pressbilder tagna från svt.se. Vi ringde till presstjänsten (08-
784 86 01) och fick tillfälliga inloggningsuppgifter för att kunna komma åt dem. 

I fallstudien använder vi oss bland annat av screenshots från SVT Play. De fick vi muntligt 
tillstånd att använda av en ansvarig för SVT Play. 

Bilderna på Lisa Bjurwald, Martin Jönsson och Per Gudmundson är pressbilder.

Bilden på affischen i historiktexten är en pressbild.

Omslagsillustrationerna är gjorda av Alfred Boman på uppdrag av oss.



Kodschema – SVT

V1 	 Månad
1.	 Februari
2.	 Mars

V2 	 Datum
1-31

V3 	 Program
1.	 Aktuellt
2.	 Rapport
3.	 Sydnytt
4.	 Sportnytt eller annat sportprogram
5.	 Annat

V4	 Inslagsnummer
	 Löpande

V5	 Inslagets längd
	 001-999 sek

V6	 Inslagstyp
1.	 Puff
2.	 Telegram
3.	 Nyhetsinslag
4.	 Studiointervju
5.	 Studiokommentar, analys
6.	 Studiodebatt
7.	 Direkt intervju på plats
8.	 Övrigt
9.	 Ej möjligt att bedöma

V7	 Huvudämne
1.	 Våld/kravaller
2.	 Demonstration
3.	 Politik (matchens vara eller inte   
vara, med publik eller inte osv)
4.	 Polisiära åtgärder
5.	 Ej möjligt att bedöma

V8	 Aktör 1
1.	 Demonstrant
2.	 Polis
3.	 Expert
4.	 Politiker
5.	 Idrottsman
6.	 Åskådare
7.	 Annan

8.	 Ej möjligt att bedöma
9.	 Ingen aktör medverkar

V9 Vad har aktör 1 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V10	 Aktör 2
1. Demonstrant
2. Polis
3. Expert
4. Politiker
5. Idrottsman
6. Åskådare
7. Annan
8. Ej möjligt att bedöma
9. Ingen aktör medverkar

V11	 Vad har aktör 2 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V12 	 Aktör 3
1. Demonstrant
2. Polis
3. Expert
4. Politiker
5. Idrottsman
6. Åskådare
7. Annan
8. Ej möjligt att bedöma
9. Ingen aktör medverkar

V13	 Vad har aktör 3 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V14 	 Aktör 4

Bilagor



1. Demonstrant
2. Polis
3. Expert
4. Politiker
5. Idrottsman
6. Åskådare
7. Annan
8. Ej möjligt att bedöma
9. Ingen aktör medverkar

V15	 Vad har aktör 4 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V16	 Antal sekunder som kravaller fil-
mas
	 001-999 sek

V17	 Antal sekunder som islamistiska el-
ler antisemitiska slagord hörs ropas
	 001-999 sek

V18	 Antal personer som ses utöva våld
	 001-999 stycken

V19 	 Antal gånger som situationen sägs 
vara under kontroll, lugn eller liknande
	 001-999 gånger

V20	 Antal gånger som situationen sägs 
vara bråkig, utom kontroll eller liknande
001-999 gånger



Kodschema – Tv4

V1 	 Månad

V2 	 Datum

V3 	 Program
1.	 Nyheterna
2.	 Sporten

V4	 Inslagsnummer
	 Löpande

V5	 Inslagets längd
	 001-999 sek

V6	 Inslagstyp
1.	 Puff
2.	 Telegram
3.	 Nyhetsinslag
4.	 Studiointervju
5.	 Studiokommentar, analys
6.	 Studiodebatt
7.	 Direkt intervju på plats
8.	 Övrigt
9.	 Ej möjligt att bedöma

V7	 Huvudämne
1.	 Våld/kravaller
2.	 Demonstration
3.	 Politik (matchens vara eller inte 
vara, med publik eller inte osv)
4.	 Polisiära åtgärder
5.	 Ej möjligt att bedöma

V8	 Aktör 1
1.	 Demonstrant
2.	 Polis
3.	 Expert
4.	 Politiker
5.	 Idrottsman
6.	 Åskådare
7.	 Annan
8.	 Ej möjligt att bedöma
9.	 Ingen aktör medverkar

V9 Vad har aktör 1 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 

tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V10	 Aktör 2
1. Demonstrant
2. Polis
3. Expert
4. Politiker
5. Idrottsman
6. Åskådare
7. Annan
8. Ej möjligt att bedöma
9. Ingen aktör medverkar

V11	 Vad har aktör 2 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V12 	 Aktör 3
1. Demonstrant
2. Polis
3. Expert
4. Politiker
5. Idrottsman
6. Åskådare
7. Annan
8. Ej möjligt att bedöma
9. Ingen aktör medverkar

V13	 Vad har aktör 3 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V14 	 Aktör 4
1. Demonstrant
2. Polis
3. Expert
4. Politiker
5. Idrottsman
6. Åskådare



7. Annan
8. Ej möjligt att bedöma
9. Ingen aktör medverkar

V15	 Vad har aktör 4 för åsikt?
1.	 Helt mot matchen
2.	 Vill att den ska spelas, men med 
tomma läktare
3.	 Helt för matchen
4.	 Neutral 
5.	 Ej möjligt att bedöma

V16	 Antal sekunder som kravaller fil-
mas
	 001-999 sek

V17	 Antal sekunder som islamistiska el-
ler antisemitiska slagord hörs ropas
	 001-999 sek

V18	 Antal personer som ses utöva våld
	 001-999 stycken

V19 	 Antal gånger som situationen sägs 
vara under kontroll, lugn eller liknande
	 001-999 gånger

V20	 Antal gånger som situationen sägs 
vara bråkig, utom kontroll eller liknande
001-999 gånger


