Svart på rosa
En kvantitativ innehållsanalys av hur företag skildras i Dangens Industri
Abstract Titel: Svart på rosa Författare: Christian Johansson och Lotta Josefson Handledare: Magnus Fredrikson Kurs: Påbyggnadskursen i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet Termin: Vårterminen 2006 Syfte: Att undersöka hur företag skildras i ekonomimedia med avseende på företags ansvar och företagens roll i samhället. Frågeställningar: Vilka olika typer av ansvar är huvudfokus i innehållet när företag skildras och hur ges de olika typerna av ansvar uppmärksamhet i förhållande till varandra? Vilka sakområden kopplade till företag och deras verksamhet skildras och hur ges de olika sakområdena uppmärksamhet i förhållande till varandra? Material och metod: En kvantitativ innehållsanalys av artiklar och notiser från Dagens Industri publicerade under åren 2004-2006 Huvudresultat: I det undersökta materialet skildras företag genomgående med ett ekonomiskt huvudfokus och ekonomiska sakområden förekommer i en dominerande utsträckning i enheterna. Också juridik förekommer i enheterna, men i en mycket begränsad andel. Detta innebär att materialet speglar en syn på företagens ansvar som i huvudsak ekonomiskt och i viss mån juridiskt, medan skildringar av företags etiska och filantropiska ansvar är frånvarande. Synen på företagens roll i samhället som skildras är att företag ska gå med ekonomisk vinst och leverera de produkter och tjänster som kunderna vill ha samt följa de lagar som finns.