The sound om communication
En studie av ljudets kommunikativa funktion i en TV-fiktion.
ABSTRACT TITEL: The sound of Communication, En studie av ljudets kommunikativa funktion i en TV-fiktion. FÖRFATTARE: Daniel Gislén KURS: Medie- och Kommunikationsvetenskap, Fördjupningskursen TERMIN: Vårterminen 1999 SYFTE: Syftet med uppsatsen är att undersöka ljudets kommunikativa funktion i en TV-fiktion. METOD: Kvalitativ innehållsanalys. MATERIAL: Videoinspelningar av avsnittet ”Näst bäst” i den amerikanska deckarserien Profiler, som är producerat av Three-Putt Productions i samarbete med NBC Studios. HUVUDRESULTAT: Samordningen mellan den visuella kanalen och den auditiva i programavsnittet sker dels genom explosiva markeringar av betydelsefulla bilder, dels med förberedande funktion genom stegvisa upptrappningar. Dessutom har jag kunnat särskilja tre olika former av känslomässigt meningsskapande i det icke-diegetiska ljudet, nämligen hot-konnoterande ljud i form av en mullrande baston, trummor och dissonanser, medmänskligt konnoterande i form av mjuk, melodisk och sorgsen musik, samt frånvaro av icke-diegetiskt ljud, vilket bär konnotationer till mer vardagliga och mindre spänningsfyllda sammanhang. Den dramatiska uppbyggnaden i avsnittet sker oftast genom samordning mellan mediets auditiva och den visuella kanal. Dramaturgins höjdpunkter och dalar är i hög grad kopplade till det icke-diegetiska ljudet och de tre auditiva grundformerna. Den auditiva kanalen har också en viktig funktion för hur olika perspektiv förmedlas i texten. I avsnittet förekommer både scener med entydiga perspektiv och scener med motsägelsefulla perspektiv. TACK: Ett stort tack till min handledare Peter Dahlén för gott samarbete. Tack också till min mor Kerstin Gislén och min syster Birgitta Gislén för korrekturläsning och synpunkter på innehållet.