Urbo v12

Äntligen stod prästen i predikstolen. Eller hur inleder man det första numret av ett nytt magasin? Det finns så mycket att berätta om den process som ligger bakom Urbo. Tidigt stod det klart att vårt magasin skulle handla om boende, och vi upptäckte snart att det fanns en lucka i utbudet. I tidningshyllorna finns rad efter rad med glansiga magasin om hur vi kan inreda våra hem och förvandla dem till lantliga idyller, retrocoola våningar eller superstrama stilgrottor. Vi saknade ett magasin som handlade om att bo, ur flera aspekter än att bara inreda och konsumera. Urbo är esperanto och betyder stad. I takt med urbaniseringen och städernas stadiga tillväxt blir frågor som rör stadsliv viktigare för allt fler människor. Städerna växer snabbt. Men frågan är om vi hänger med? Det är brist på bostäder och oenigheter om stadsplanering. Kanske har man också grannar som bråkar. Samtidigt verkar vi längta tillbaka till något ursprungligt och lantligt. Det råder ingen brist på kreativa lösningar, och människor vill alltid mötas. Därför kändes ett magasin om staden som rätt väg att gå.

Vi riktar oss till den nyfikna läsaren som vill få en inblick i alla de bitar som utgör våra städer.

I varje nummer kommer vi att ha en temastad, som får extra utrymme. Första numret ägnar vi åt redaktionens hemstad Göteborg. Du kan läsa om hur staden förändras och om gentrifiering, ett begrepp som förekommer allt oftare i samhällsdebatten. Du får också träffa Göteborgs nye stadsarkitekt, Börn Siesjö.

Utöver temat finner du exempel på hur lantlivet smygit sig in i storstaden, med hönor och odling.

Vi vill att Urbo ska underhålla dig som läsare, samtidigt som vår ambition är att uppmärksamma ämnen som inte alltid får plats i övrig media. Trevlig läsning!

CHEFREDAKTÖRER

LINNEA ANDERSSON & JOHAN HULTGREN

Magasinet i webb-version

Läs pappersversionen av magasinet här nedan:
(Lägg märke till möjligheten att söka i fritext med hjälp av förstoringsglaset i nederkanten!)