#ÄRGRÄNSENNÅDD?
En kvalitativ studie om smygreklam i sociala medier
Examensarbete: 15 hp
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: VT17
Handledare: Marie Grusell
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 42 sidor
Antal ord: 16 681 ord
Nyckelord:
Sociala medier, reklam, smygreklam, marknadsföringslagen.
Syfte: Studien syftar till att få en djupare förståelse för mottagarnas syn och uppfattning kring smygreklamen som finns i sociala medier.
Teori: Kulturstudier i mediekontext och Stuart Halls modell Encoding/decoding.
Metod: Kvalitativ studie baserad på fokusgrupper och respondentintervjuer.
Material: Två fokusgrupper samt två respondentintervjuer.
Resultat: Det främsta resultatet är att respondenterna är bra på att peka ut reklaminnehåll som är synlig för dem. De är dock mindre benägna på att peka ut reklaminnehåll i inlägg som är uppenbara med reklam, men som saknar markering att det är reklam.
Vilket antyder att respondenterna inte direkt uppmärksammar när det handlar om smygreklam.