EN STEREOTYPISK BILD I FÖRÄNDRING
En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors
föreställningar om Försvarsmakten
Syfte: Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för vilka föreställningar unga
kvinnor har om genus i Försvarsmakten och om Försvarsmaktens riktade
rekryteringskommunikation.
Teori: Hirdmans teori om genussystemet, Connells teori om genus i fyra dimensioner,
Stuart Halls teori om kodning/avkodning
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: Studien baseras på tio semistrukturerade intervjuer med kvinnor mellan 18-24 år. Som diskussionsunderlag för intervjuerna användes fyra av Försvarsmaktens
kampanjfilmer.
Resultat: Resultaten visar att en bild av Försvarsmakten som en manligt präglad
organisation förekommer, men att denna bild befinner sig i ett förändringsskede på
väg mot en mer modern och jämställd bild. Resultaten visar även på en övervägande
positiv inställning till Försvarsmaktens riktade kampanjer.