BLOOD-REDWASHING
En kritisk innehållsanalys av kvinnokroppens
representation för kommersiellt syfte och PR i en
kampanj av Libresse
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och kartlägga hur kvinnokroppen och dess funktioner framställs i PR- och reklamsammanhang för företag som säljer hygienprodukter för kvinnor, specifikt Libresse.
Teori: Feminism vs. postfeminism, PR-kritik, socialsemiotik
Metod: Kritisk diskursanalys (CDA), multimodal innehållsanalys, kritisk PR-analys
Material: Studien baseras på material från Libresse kampanj Wombstories. En kampanjvideo på 3 minuter och 18 sekunder kombinerat med text- och
bildmaterial hämtat från hemsidan; kampanjens huvudsida samt åtta stycken artiklar kopplade till kampanjen.
Resultat: Resultat visar på att Libresse till skillnad från i sina tidigare kampanjer valt
att adressera frågor och ämnen som är kopplade till kvinnokroppen men som inte är direkt kopplade till mens eller det kvinnliga könet. Det finns
en viss bredd i den tematiska och demografiska representationen men bland annat marginaliserade grupper förblir underrepresenterade, till
exempel transpersoner eller personer med funktionsvariationer. Övergripande är Wombstories en kampanj med tydligt närvarande CSR eftersom de tar upp och behandlar ämnen som inte är direkt kopplade till deras produkter eller verksamhet men är teman som berör deras kunder och målgrupper.