Familjekära chefer och opersonliga ledare

En studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri

thumbnail of kh13-13-3

Title: Familjära chefer och opersonliga ledare – en studie om reproducering av stereotypa könsroller i intervjuer med kvinnliga och manliga chefer i Dagens industri Authors: Linnéa Pettersson and Lovisa Waldeck Subject: Undergraduate research paper in journalism studies, Dept. of journalism, media and communication, JMG, University of Gothenburg Term: Autumn 2013 Supervisor: Mats Ekström, JMG, University of Gothenburg Pages: 33 Purpose: The main purpose was to identify and examine the difference between how the business newspaper Dagens industri portray male and female CEOs and executives. The study focuses on longer interviews of more personal character. Method: Qualitative content analysis Procedure: Fourteen interviews in Dagens industri, with seven men and seven women, were described and analyzed. Results: By using qualitative content analysis we were able to find that stereotypic gender roles are being reproduced in many ways in Dagens industri. The interviews with the female leaders have a more personal character with a larger focus on their private life while men gets to answer more technical questions related to their company. Women are questioned about their children and home while men are not. Both men and women are attributed with stereotypical characters.

Linnéa Pettersson och Lovisa Waldeck
Journalist, Journalistikgranskning , ht13