Den svenska mångfalden
En imageanalys av Systembolaget
Abstract Titel: Den svenska mångfalden. En imageanalys av Systembolaget Författare: Cinna Axelsson och Pauline Sjöberg Handledare: Bengt Johansson Kurs: Göteborgs Universitet Institutionen för Journalistik och masskommunikation Medie- och kommunikationsvetenskap Fördjupningskursen Termin: Vårterminen 2001 Sidantal: 73 Syfte: är att studera Systembolagets image, samt likheter och skillnader i denna. Imagen jämförs slutligen med Systembolagets strategiska profil. Metod: Kvalitativ fenomenografisk metod, baserad på semistrukturerade samtalsintervjuer. Material: Intervjumaterial från tio samtalsintervjuer. Huvudresultat: Systembolagets image är kluven och stämmer dåligt överens med deras strategiska profil, vilket kan ses som ett tecken på bristfällig eller vag kommunikation från organisationens håll. Vad som överraskade mest var att Systembolagets samhällsansvar, vilket är grundvalen för deras verksamhet, hade fått föga gensvar hos respondenterna. Kommunikationen om sortiment och service har uppfattats tydligare, än kommunikationen om Systembolagets samhällsansvar.