DET LILLA EXTRA
En kvalitativ undersökning av dejtingprogram i senmoderniteten
Syfte: Att belysa mediebilden av kärlek i svenska dejtingprogram.
Teori: Anthony Giddens senmodernitet . Eva Illouz, Byung-Chul Han, Emma Engdahl och Zygmunt Baumans teorier kring samtida kärlek och dejting – oförmågan att se “den andre” och kärlekens kommersialisering.
Metod: Kvalitativ, tematisk analys.
Material: Nio avsnitt av svenska dejtingprogram – tre avsnitt av Gift vid första ögonkastet, tre avsnitt av Bonde söker fru och tre avsnitt av Love Island Sverige – samt programmens format.
Resultat: Dejtingprogrammen framställer kärlek både i linje med och i motsättning till teoretikernas beskrivningar av den senmoderna kärleken som kommersialiserad och den senmoderna människan som oförmögen att se “den andre”. Analysen visar också att det finns en differens i hur formaten och deltagarna framställer kärlek.