Men nyheter i podd då?
En studie om människors behov, värdering och upplevelse av nyhetskonsumtion i svenska poddar
Syfte: Vårt syfte med studien är att undersöka människors behov, värdering och upplevelse av nyhetskonsumtion i svenska poddar.
Teori: Uses and gratifications, selektiv exponering och tvåstegshypotesen
Metod: Kvalitativ metod i form av respondentintervjuer
Material: Tio respondenter
Huvudresultat: Studiens resultat har utmynnat i en djupgående förståelse för människors behov, värdering och upplevelse av nyhetskonsumtion i svenska poddar. Det visade sig att de tio respondenter som intervjuades upplever att de får ett nyhetsintag genom poddar. De får sitt nyhetsintag på olika sätt och i olika mängd men behovet av nyheter stillas hos alla. Studien visade också att respondenterna lyssnar i olika syften på podd – som tidsfördriv, avkoppling och nöje. Respondenternas värdering av trovärdighet för poddarna och dess innehåll har också kunnat analyseras och det visade sig att åsikterna skilde sig åt. Vissa anser nyhetsrapportering som lika trovärdig som andra medier medan andra inte höll med om det faktum.