Miljöportalen
Målgruppsanalys och målformulering inför lanseringen av Göteborgs miljövetenskapliga centrums miljöforskningsportal
Abstract Titel MILJÖPORTALEN – Målgruppsanalys och målformulering inför lansering av Göteborgs miljövetenskapliga centrums miljöforsknings portal. Författare Anders Rick Kurs Påbyggnadskurs i medie- och kommunikationsvetenskap vid JMG, Göteborgs Universitet vårterminen 2001 Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar det finns att kommunicera miljöinformation via Internet till svenska ungdomar. Material och metod Riks-SOM-undersökningen 1999 där undersökningen har sållats ned till att endast gälla ungdomar mellan 15-19 år. Vidare har endast de frågor som berör studien och åldersgruppen använts. Huvudresultat Huvuddelen av ungdomsgruppen består av medlemmar i den medvetna och latenta gruppen. Vissa skillnader i kommunikationsbenägenhet kan skönjas mellan kön och boendesituation. I övrigt har ungdomars Internetbruk undersökts. Resultaten av detta är att ungdomars bruk är utbredd och tillgången hög. Målformuleringen visar att det kan vara rimligt att räkna med 1000 besökare ur målgruppen under det första året..