MMORPG
Massive Multiplayer Online Role-Playing Game
AbstractTitel” Identifikation och social interaktion i MMORPG”FörfattareMikael Gustafsson och Johan WestbergHandledareMonika Djerf-PierreKursMedie- och kommunikationsvetenskap C, VT 2004SyfteSyfte är att ge större förståelse för hur karaktärsidentiteter och sociala interaktioner ser ut i MMORPG spel.MetodUndersökningen har fokus på hur killar mellan 20 – 30 år som spelar MMORPG ser på identifikation och socialinteraktion. Vi genomförde en kvalitativ undersökning genom samtalsintervjuer med fem killar som spelar MMORPG spel. Intervjupersonerna anonymiserades då vi använder deras alias som de har när de spelar MMORPG spel.HuvudresultatMeningen med uppsatsen är att öka förståelsen för MMORPG spel. I resultaten har vi fått fram att mer ingående och djupare förståelse om spelarens identifikation och social interaktion i ett MMORPG spel än vad vi trodde från början. Det viktigaste är att vi fick fram att spelarna är vilka människor som helst som har ett visst intresse för datorspel och sociala interaktioner. Det är inte så att dessa människor är socialt inkompetenta, de utför bara sitt sociala liv i en annat social kontext som blir allt mer socialt accepterad men fortfarande är det inte lika accepterad som till exempel som att spela fotboll.