SJÄLVFÖRVERKLIGANDE – PÅ ETT MANLIGT SÄTT
En kvalitativ studie om unga mäns identitetsskapande och självpresentation på Instagram
Syfte: Att undersöka unga mäns upplevelser, uppfattningar och erfarenheter kring identitetsskapande och självpresentation på Instagram
Teori: Identitetsteori, Symbolisk interaktionism, Sociala jämförelse teori
Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer
Material: Fyra semistrukturerade fokusgruppsintervjuer á 16 personer totalt
Resultat: Studien fastslår att unga män använder Instagram för att följa vänner, kändisar och profiler men även i syfte att presentera en idealbild av sig själv i form av marknadsföring. Unga mäns användning skiljer sig åt där vissa tycks vara mer frekventa användare än andra. Unga män beskriver sitt användande genom att följa ideal och normbilder och tar avstånd till vad som anses vara kvinnligt kodad användning. Resultatet visar att det finns ett flertal likheter mellan kvinnor och mäns användning av Instagram vilket befäster att användningen inte tycks vara olika bland könen.