VAR DEN SOM VÅGAR?
En kvalitativ intervjustudie om gymnasieungdomars
uppfattningar av Polisens rekryteringskampanj "Var
den som...".
Syfte: Studiens syfte är att undersöka gymnasieungdomars inställningar till Polisen som
arbetsgivare samt undersöka vad de anser om Polisens rekryteringskampanj och om de
upplever att kampanjen ökat/väckt deras intresse att söka till polisutbildningen.
Teori: Receptionsteori, Sense-making, Employer Branding
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: Fyra videoklipp och hem bilder/affischer från Polisens rekryteringskampanj ”Var den
som…”.
Resultat: Resultatet visar att majoriteten av respondenterna har en positiv bild av Polisen som
myndighet. Majoriteten av respondenterna har även en positiv bild av Polisens
rekryteringskampanj. Kampanjen har å andra sidan inte bidragit till att respondenterna
vill söka polisutbildningen, med undantag för en respondent. En bidragande faktor till
att majoriteten av respondenterna inte vill söka utbildningen är deras intressen.