”Vem är du på Instagram?”
En kvalitativ intervjustudie om två generationers användning och identitet på Instagram
Abstract
Program: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: HT 2017
Handledare: Marie Grusell
Kursansvarig: Malin Sveningson
Antal Ord: 20 700 ord
Sidantal: 65 sidor
Nyckelord: Medialisering, Uppmärksamhetssamhället, Instagram, Identitet,
Användarmönster, Generation Z & Y, Livsstil, Online/Offline
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två olika generationer använder Instagram och vad det kan ha för betydelse för deras identitet.
Teori: Studiens referensram tar avstamp i Uses and Gratifications teorin och teorier om identitet.
Metod: En kvalitativ metod innehållande tio samtals-intervjuer.
Material: Tio inspelade och transkriberade intervjuer. Fem intervjuer representeras av respondenter från generation Z och fem från generation Y. Därtill innefattar studien två bilagor, en begreppslista och en intervjuguide.
Resultat: Aktuell studie fastslår att det finns såväl likheter som skillnader när det kommer till hur personer i generation Z och Y använder Instagram. För generation Z handlar mycket om bekräftelse och att visa upp en viss image där kläder och stil är centrala delar.
Därtill anser stora delar av generation Z att Instagram är en bra plattform för att träffa folk och delge bilder på sig själva. Generation Y använder istället Instagram för att söka inspiration samt för att upprätthålla sociala kontakter. Att delge roliga och speciella händelser står i fokus. Studien har konstaterat att det finns mönster som är mer framträdande och påtagliga beroende på generationstillhörighet. Det har dock funnits avvikande mönster inom såväl generation Z som Y vilket befäster att hur personer påverkas och identifierar sig via Instagram är personligt. Motivering, involvering och aktivitet är avgörande delar i hur och på vilket sätt individer använder plattformen. Därtill anses individers livsstil vara avgörande för både hur Instgram används samt vilken betydelse plattformen har för personers identiteter.